גרגורי ירין

"העם האמריקני מבין שאנחנו צריכים לעמוד לצד ישראל, זו אחת הסיבות לכך שטראמפ עומד לנצח בבחירות"

שאלה אחת, נחרצת וברורה, שחשפה את האקדמיה האמריקנית במלוא עליבותה, הזניקה את מעמדה של חברת הקונגרס אליס סטפניק, עד ששמה מוזכר כעת כמועמדת מובילה לשמש כסגניתו של טראמפ • "האהבה שלי לעם היהודי ולמדינת ישראל, לאורך כל חיי, עמוקה", היא אומרת בראיון ל"ישראל השבוע", "לשום נשיא אין תירוץ למנוע סיוע מישראל"

אליס סטפניק לא תכננה מראש את השאלה הנוקבת שהפנתה לנשיאוֹת האוניברסיטאות של הרווארד, MIT ופן לפני חמישה חודשים. היה זה עוד שימוע שגרתי בקונגרס האמריקני, שכמותו מתרחשים עשרות בכל יום. אלא ששלוש הדקות ההן כבר נחרטו בדפי ההיסטוריה האמריקנית.

"אני רוצה לקחת אתכם לרגעים האלה", סיפרה חברת הקונגרס הניו־יורקית השבוע בכנסת. "זו היתה השאלה האחרונה בדיון. כבר קיבלתי קודם לכן את התור שלי לשאול, אך הרגשתי שהנשיאוֹת הולכות הלוך ושוב ואיני מקבלת תשובה ישירה. חברת הקונגרס הצעירה שהשתתפה בדיון נתנה לי את שלוש הדקות שנותרו לה, וחשבתי לעצמי: כיצד אוכל לשאול בצורה שתהיה בהירה מוסרית, כך שהן יאולצו לענות נכון. ואז, ממש כשהגיע הרגע, רשמתי בעיפרון 'האם קריאה לרצח עם של יהודים מפירה את קוד ההתנהגות של האוניברסיטה שלך בנושא בריונות והטרדה - כן או לא?'. בזו אחר זו הן השיבו ש'זה תלוי בהקשר'. כל העולם שמע את התשובה הזו, אבל תנו לי לומר לכם - זה לא תלוי בהקשר!"

ואכן, כל העולם, פשוטו כמשמעו, ראה את הנשים שאמורות לייצג את עילית הקדמה האמריקנית משלימות עם קריאות ברורות להשמדת היהודים. לפחות מיליארד צפיות ידועות היו עד כה לעימות החריף ההוא ברשתות החברתיות, ומי יודע כמה באמצעים אחרים. גלי ההדף של ההתנגשות הביאו בתוך כמה שבועות להתפטרותן של קלודין גיי, נשיאת אוניברסיטת הרווארד, ושל ליז מגיל נשיאת פנסילבניה.

המוסדות היוקרתיים גם איבדו תורמים ותרומות בסכומי עתק וחוו ירידה ברישום. הן עדיין נחשפות לביקורת חריפה מאוד גם על שתיקתן לנוכח ההתקפות המילוליות והפיזיות על יהודים ותומכי ישראל, וגם על ההשתוללות של המחאה הפרו־חמאסית בקמפוסים, שבאה בהמשך. המערכת הפוליטית האמריקנית, וגם הארגונים היהודיים, מכוונים את הזרקור ואת הלחץ לניקוי הקמפוסים משנאת ישראל המפושטת. סטפניק, שהקרדיט על הצתת המאבק כבר רשום על שמה לנצח, מתחייבת בראיון הבלעדי ל"ישראל השבוע", שזו רק ההתחלה.

נפגשנו ביום שני בבוקר במלון מצודת דוד בירושלים, כמה דקות לפני שיצאה לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו. בהמשך נסעה בפעם הראשונה לראות את שרידי מתקפת הזוועות של חמאס בעוטף עזה. "כואב לי הלב על המשפחות שעמדו בפני אובדן בלתי נתפס מידי מחבלי חמאס הברבריים הנתעבים. האתרים האלה ממשיכים לשמש תזכורת לאיום הקיומי העומד בפני בעלת בריתנו היקרה ביותר. אנחנו חייבים לעמוד עם ישראל", כתבה ברשתות החברתיות לאחר הסיור בבארי ובאתר מסיבת הנובה.

., צילום: רויטרס

סטפניק, רק בת 39, כבר סוגרת השנה עשור כחברת בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית, המייצגת את המחוז ה־22 של מדינת ניו יורק. הביקור שלה בארץ עורר עניין רב גם משום שיש לה סיכוי גבוה להיות סגניתו של דונלד טראמפ במרוץ לנשיאות ארה"ב, ולאחר מכן בבית הלבן, אם יזכו. גם לרשימה היוקרתית והמצומצמת הזו נכנסה בזכות סרטון הקמפוסים, שהפנה אליה את תשומת הלב.

אני יכול לספר לך שהרבה ישראלים עוקבים אחרייך מקרוב ומדברים עלייך כאופציה להיות סגניתו של הנשיא טראמפ. אני כמובן לא זה שמציע, אבל מה את חושבת על אפשרות כזו?
"ובכן, אני עושה בכל יום כל מה שביכולתי כדי להציל את אמריקה על ידי תמיכה בנשיא טראמפ. אני גאה להיות אחד מבעלות בריתו החזקות בקונגרס. הייתי הראשונה שתמכה בו במרוץ של 2024, והוא בעמדה החזקה ביותר אי־פעם מבחינת הצלת המדינה שלנו ועמידה על עוצמה אמריקנית ברחבי העולם וכל כך הרבה נושאים שחשובים לעם האמריקני. ושוב, אנחנו כאן בישראל בתקופה מאוד היסטורית וחשובה, וחשוב מאוד לחזור למדיניות האפקטיבית של הנשיא טראמפ. אז לכבוד הוא לי שדנים בשמי (לסגנות), אבל אני אעשה כל מה שאני יכולה, ולא משנה איך יסתדרו הדברים, כדי לוודא שנבחר בנשיא טראמפ, כדי שיהיה לנו בית נבחרים רפובליקני וכדי שגם בסנאט תהיה הנהגה רפובליקנית".

לפי הסקרים, נראה שטראמפ עומד לנצח. האם בנקודת הזמן הזו את בטוחה שהוא יצליח ב־2024?
"הסקרים מעולם לא היו טובים יותר עבור הנשיא טראמפ. הוא מוביל בפער דו־ספרתי בכמה מדינות מרכזיות. בחלק מהמחוזות שבהם ג'ו ביידן גבר על טראמפ ב־2020 עכשיו הוא צבר תאוצה. יש לו תמיכה היסטורית בקרב מצביעים היספנים, אפרו־אמריקנים, וגם בקרב יהודים, והוא זוכה בקרב בוחרים עצמאיים בארצנו. אז אנחנו עומדים לעבוד קשה מאוד. אני אף פעם לא לוקחת בחירות כמובנות מאליהן. אנחנו תמיד מתמודדים כאילו יש פיגור של עשרה אחוזים אחרי היריב, אבל במקרה הזה הסקרים של הנשיא טראמפ חזקים מאוד".

בית כנסת, שבת, כתובה

בראיון הבלעדי שהעניק טראמפ ל"ישראל היום" לפני כחודשיים הוא התחייב כי הסגן שלו יהיה תומך ישראל. על ההגדרה הזו סטפניק עונה ביותר ממאה אחוזים. "גדלתי בצפון מדינת ניו יורק. למדתי בבית ספר יום לבנות, ממש ליד בית הכנסת. התארחתי בבתים רבים לארוחת שבת. השתתפתי באירועים של בני מצוות, חגגתי עם החברים שלי את לידת ילדיהם ובכלל זה קריאת שמות ובריתות, וחתמתי על כתובה בחתונה של חברים. האהבה שלי לעם היהודי ולמדינת ישראל, לאורך כל חיי, היא עמוקה. ביקרתי פה פעמים רבות, עוד לפני שנבחרתי לקונגרס", היא אומרת. המחויבות הזו לישראל בהחלט באה לידי ביטוי בעמדות שלה.

אנחנו יודעים שאיראן עומדת מאחורי המלחמה נגד ישראל. מה צריכה להיות, לדעתך, המדיניות האמריקנית כלפי טהרן?
"אנחנו צריכים לחזור למדיניות האפקטיבית של הנשיא טראמפ, שהפעיל מקסימום לחץ באמצעות סנקציות, והן היו יעילות מאוד במאבק נגד ההשפעה המרושעת של איראן באזור. אבל בוא ניקח צעד אחורה. אנחנו כאן בישראל 227 ימים מאז המתקפה הקטלנית ביותר מאז השואה, שנעשתה על ידי חמאס, שהוא שליח של איראן שמאיימת על עצם זכותה של ישראל להתקיים. אז אני מאמינה שזו אחת הסיבות לכך שהנשיא טראמפ עומד לנצח בנובמבר הקרוב. כי העם האמריקני מבין שאנחנו צריכים לעמוד לצד ישראל ולעשות כל שביכולתנו כדי להגביר את הסנקציות על איראן. וזה, למען האמת, לא מה שאנחנו רואים מממשל ביידן, שהסכים לתת תשלומי כופר בהיקף 6 מיליארד דולר לאיראן - אותה איראן שהיא נותנת החסות הגדולה ביותר לטרור העולמי. אז מה הם רוצים?"

ספציפית לגבי תוכנית הגרעין של איראן - במשך שנים רבות ממשלים אמריקניים רבים מטילים סנקציות, כולל טראמפ כפי שאמרת, אבל זה לא מספיק ואיראן קרובה מאוד להשיג פצצה. טראמפ אמר לנו בראיון שמדובר על שלושה שבועות לפני שאיראן תגיע לפצצה. מכיוון שכך, האם לא הגיעה השעה שארה"ב, עם ישראל ואולי שותפים אחרים, יפעילו כוח צבאי נגד איראן? אחרת הם עלולים להגיע לפצצה.
"אחת הפעולות החשובות ביותר של ממשל טראמפ היתה העזיבה של ה־JCPOA (הסכם הגרעין עם איראן) הקטסטרופלי של אובמה - הסכם שסלל את הדרך לאיראן להשיג יכולת נשק גרעיני. אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי להבטיח שלאיראן לעולם לא תהיה יכולת גרעינית. ישראל היא בעלת הברית החזקה ביותר שלנו באזור. ושוב, כאשר מצביעים אמריקנים מסתכלים על הבחירות בנובמבר הקרוב, הם רואים את כוחו של ממשל טראמפ בכל הנוגע למאבק באיראן, הטלת האחריות עליה ונקיטת כל הפעולות והצעדים הדרושים כדי להבטיח שהם לא יוכלו להשיג נשק גרעיני.

"אבל יש לי חדשות רעות לדווח עליהן, והן שממשל ביידן עושה כל שביכולתו כדי להמשיך את אובמה 2.0. העמדה שלי תמיד היתה שכל האופציות על השולחן עבור נשיא אמריקני, אבל ההבדל בין ג'ו ביידן לנשיא טראמפ הוא שג'ו ביידן הוא הנשיא האמריקני החלש ביותר, בוודאי בתקופת חיי. הנשיא טראמפ הוא הנשיא האמריקני החזק ביותר בכל כך הרבה נושאים, אך במיוחד בביטחון לאומי. וראש הממשלה נתניהו דיבר על כך שהנשיא טראמפ היה החבר החזק והטוב ביותר של ישראל, יותר מכל נשיא אמריקני".

בלי תירוצים

לפני שבועות ספורים החליטה ישראל לפעול ברפיח על אף הלחץ האמריקני, ובתגובה פעל הנשיא לעכב משלוחי נשק לישראל. הצעד הזה עורר הרבה כעס בציבור הישראלי.

אם טראמפ ינצח את הבחירות בנובמבר, והמלחמה עדיין תימשך, מה תהיה המדיניות שלו לגבי ישראל, המלחמה, חמאס, חיזבאללה ואיראן? מה הוא יגיד לנתניהו או לראש ממשלה ישראלי אחר אם יהפוך לנשיא?
"ראשית, ראה את הרקורד של הנשיא טראמפ במונחים של העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, הסכמי אברהם ההיסטוריים שהיו פריצת דרך לשלום עבור ישראל אחרי 25 שנה, וגם העברת ישראל לפיקוד המרכז של ארה"ב (סנטקום), מה שאפשר את התכנון שהיה כל כך קריטי בקרב נגד המתקפה האיראנית נגד ישראל שכללה מאות טילים. אנחנו יודעים שהנשיא טראמפ עושה כל מאמץ לחיזוק התמיכה של ארה"ב בישראל, ויש הבדל חד מביידן. תראה את ההצהרה של ג'ו ביידן, למנוע סיוע צבאי אף שהקונגרס האמריקני אישר זאת באופן מוחץ.

"הנשיא הכי חלש, לפחות בימי חיי". ביידן, צילום: AP

"הייתי אחת המנהיגות בקונגרס שפעלו להבטיח שחוק הסיוע הזה יישלח לשולחנו של הנשיא. אין שום תירוץ לשום נשיא אמריקני למנוע את הסיוע הזה לבעלת בריתנו היקרה ביותר באזור. תחת הנשיא טראמפ זה לעולם לא היה קורה, וגם ברחבי העולם היו רואים נשיא אמריקני חזק, בלי הנסיגה הקטסטרופלית מאפגניסטן, ולא היתה פלישת פוטין לאוקראינה. אני מאמינה שגם לא היתה המתקפה של חמאס נגד ישראל, כי הם היו מבינים שהעם האמריקני וארה"ב של אמריקה מפגינים כוח ברחבי העולם. אז בהחלט, הנושא של ביטחון לאומי נמצא בראש של העם האמריקני, וזה בניגוד מוחלט לחולשה שראינו מג'ו ביידן".

מה דעתך על כך שהנשיא ביידן לא נותן לישראל להיכנס לרפיח ולא רוצה, למשל, שישראל תעודד הגירה מרצועת עזה למקומות אחרים בעולם?
"ישראל צריכה לקבל את כל הגמישות המבצעית כדי למגר את חמאס. זו מלחמה צודקת. חמאס הוא שביצע זוועות טרור נגד העם הישראלי. ההתלבטות המוסרית הזו, ההתלבטות הזו של ממשל ביידן - אין לזה מקום, ואני כאן בישראל כדי להעביר מסר שהעם האמריקני עומד בעוצמה לצד ישראל כדי למגר את חמאס, כדי להגן על זכותה של ישראל להתקיים וכדי להגן על הביטחון הלאומי של ישראל".

דרך הכיס והוויזה

כאמור, את עיקר תהילתה ופרסומה עשתה סטפניק כשיצאה למלחמת חורמה באנטישמיות באקדמיות האמריקניות, שגל תמיכה בחמאס שטף אותן.

אני שואל את עצמי - איך הגענו למצב שבו במוסדות העילית של האקדמיה האמריקנית לגיטימי לקרוא לרצח עם של יהודים, ואפילו לתקוף פיזית יהודים ותומכי ישראלים?
"שאלתי את עצמי את השאלה הזו כי אני בוגרת הרווארד, וזה לא היה כך כשלמדתי שם. חלה הידרדרות של אמות המידה האקדמיות, והיה כישלון קטסטרופלי של מנהיגות מוסרית - כישלון שהוצג במלואו כאשר נשיאות האוניברסיטאות סירבו לגנות את פיגועי הטרור של 7 באוקטובר נגד ישראל והפגינו ערפול מוסרי. הכישלונות האלה לא היו ברורים יותר מאשר באותם רגעים שבהם שאלתי את השאלה המוסרית הפשוטה מאוד: האם הקריאה לרצח עם של יהודים מפירה את קוד ההתנהגות של האוניברסיטה שלך? שאלתי את השאלה המוסרית הזו בציפייה לתשובה 'כן', ונדהמתי כאשר הן אמרו שזה תלוי בהקשר. אני חושבת שיש כמה הצעות שעלינו לשקול ברצינות כדי לרסן את המנהיגות המוסרית הכושלת הזו".

., צילום: אפרת אשל

מה, למשל?
"כמו קיצוץ המימון של משלם המיסים האמריקני. כל אחת מהאוניברסיטאות הללו מסתמכת על כמעט מיליארד דולר ממימון של משלמי המיסים בארצות הברית. שום דולר של משלם המיסים לא צריך ללכת לתמיכה באנטישמיות. אנחנו צריכים גם להבטיח כי שש ההגנות על פי משרד החינוך - זה היה צו ביצועי של הנשיא טראמפ שכלל הגנות על סטודנטים יהודים - ייאכפו במלואן. ממשל ביידן לא עושה את זה. קיימת גם סוגיית הוויזות לסטודנטים. במקרים רבים המאהלים התומכים בחמאס בקמפוסים הם של אנשים שאינם אזרחי ארה"ב. הם מסתמכים על ויזות סטודנטים. אם הם תומכים בחמאס, או מבצעים תקיפות אנטישמיות, הם צריכים להיות מגורשים מייד.

"אז יש כמה הוראות מדיניות שאנחנו בוחנים בקונגרס, וגם הרחבנו את החקירה. חלק חשוב מזה הוא היבט המימון הזר. יש לך קרנות זרות ממדינות כמו קטאר, שהולכות לתוכניות ללימודי המזרח התיכון ומחזיקות פרופסורים אנטישמים ותוכניות לימודים אנטישמיות. צריך שתהיה יותר אחריות, ולא לאפשר מימון זר מסוג זה".

טענת בכנסת שהקריאות האלה בעד חמאס ונגד ישראל לא מייצגות את אמריקה, אבל בכל זאת ראינו אלפים גם במאהלים בקמפוסים וגם בהפגנות בכל רחבי אמריקה, ויש פרופסורים ודוקטורים והאקדמיה. כשיש תמיכה כל כך גדולה בקריאות הג'נוסייד האלה נגד יהודים, ישראל וציונים, אולי אמריקה משתנה לרעה?
"לגבי העם האמריקני, התמיכה בישראל היא חד־משמעית, ואתן דוגמה מהבוחרים במחוז שלי (בניו יורק). תפנה את השאלה לחקלאי, לעובד עסק קטן ולאם בפרוורים, והם יענו לך שהקריאה לרצח עם של יהודים מפירה את קוד ההתנהגות של אוניברסיטאות בעניין הטרדה ובריונות. זהו כישלון של המנהיגות במוסדות הללו, אשר חיזקו את האנטישמיות באמצעות אידיאולוגיות ה־DEI (ראשי תיבות של גיוון, שוויון והכלה - א"כ) וה־WOKE.

"הרוב המכריע של העם האמריקני תומך מאוד בישראל. אפילו במקרה של מאהל התמיכה של חמאס באוניברסיטת קולומביה יותר מ־50 אחוז מהאנשים שם לא היו קשורים לקולומביה. אלה נתונים שפרסמה משטרת ניו יורק. אז אנחנו צריכים לעשות עבודה הרבה יותר טובה כדי להבטיח שהאוניברסיטאות הללו יראו מנהיגות חזקה, וכדי לוודא שהקמפוסים יהיו בטוחים לסטודנטים יהודים, לסגל היהודי ולקהילה היהודית".

לסיום, הסנאטור צ'אק שומר קרא לישראלים להחליף את נתניהו, וראיתי הרבה נציגים דמוקרטים שאומרים "אנחנו תומכים בישראל, אבל צריך להחליף את נתניהו". מה דעתך לגבי ההתבטאות הזו?
"האמירה שלי היא שאנחנו, ההנהגה הרפובליקנית בבית הנבחרים, גינינו מייד את צ'אק שומר. אני למעשה אירחתי את שגריר ישראל בארה"ב לארוחת צהריים עם הרפובליקנים בבית הנבחרים כשצ'אק שומר מסר את ההצהרה הבלתי תיאמן הזו. לא העם האמריקני מחליט מי מנהיג ישראל, אלא העם הישראלי. התמיכה שלנו בישראל חייבת להיות חד־משמעית. אנחנו עומדים עם בעלת בריתנו היקרה ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר