אלמנטים להתמודדות עם הוסת | צילום: getty images

יש סיכוי לעבור את המחזור בנוחות? המהפכה שהחלה בחו"ל פורצת בישראל

נערות ונשים רבות חוות את ימי הווסת כקשים, מלווים בכאבי בטן ובכאבי ראש ובדימומים כבדים • בתקופה האחרונה אנו עדות למהפכה שהחלה בשקט ושאט־אט נשמעת בקול רם וברור - ניתן לעבור את הימים האלה אחרת • בין השאר, באמצעות אלמנטים המקילים את הדימום: גביעוניות ותחתוני מחזור • עידית (40): "כמעט איבדתי תקווה, העדפתי לא לצאת מהבית כמה ימים מדי חודש - ואז הגיע השינוי שהציל את חיי"

כל אחת מגיבה אחרת לרגע שבו היא חווה לראשונה את הווסת הנשית. יש מי שתחגוג עם חברותיה או בנות משפחתה את העובדה שהיא הופכת לאישה, שגופה בריא ומתפקד; יש מי שלא תדבר על כך, מתוך רצון לשמור על התהליכים שהיא חווה לעצמה בלבד; ויש גם מי שתחוש בושה בגוף שהיא צריכה להכיר מחדש.

נערות ונשים רבות מתארות את ימי הווסת כימים קשים, שבהם הן חשות התכווצויות בבטן התחתונה, כאבי ראש, והשיא - דימומים שיש להתמודד עימם בעזרת תחבושות וטמפונים, מה שמהווה אי־נעימות בתוך שגרת היום־יום בעבודה ובבית הספר. אך בתקופה האחרונה אנו עדים למהפכה שהחלה בשקט ואט־אט נשמעת בקול רם וברור - ניתן לעבור את הימים האלה אחרת, להפוך את ימי הווסת לנעימים, נוחים וטבעיים יותר. בין השאר, בזכות אלמנטים חדשניים להתמודדות עם הדימומים ושיח בריא על התהליכים הטבעיים המתרחשים בגוף האישה.

"משך הווסת התקצר לי"

שני מוצרים נכנסו לשוק ועוררו מהפכה של ממש - גביעוניות ותחתוני מחזור. הגביעונית היא כוסית קטנה, רכה וגמישה מסיליקון, שאוספת את הדם. בעוד בדרך כלל טועים וחושבים על המוצר כמודרני, כוס הווסת הראשונה נרשמה כפטנט בשנת 1867. כיום יש יותר מ־20 חברות המייצרות את המוצר ומשווקות אותו אונליין. המוצר מגיע במידות שונות והוא אוגר את הנוזל במשך יום שלם, לעומת תחבושת או טמפון שיש להחליף מדי כמה שעות. הוא נוח לשימוש, בטיחותי, אקולוגי וחוסך כסף רב.

"היו נשים שנגעלו מהקונספט וכיום מחפשות קודי קופון". חן תמיר, יבואנית מודיבודי בישראל, צילום: נועה יפה

"מאז ומתמיד הייתי בבעיה עם הווסת שלי. הדימום היה כבד וקשוח, ונאלצתי להחליף טמפון בכל שעה. הגעתי לשלב שהעדפתי לא לצאת מהבית", מספרת בכנות עידית בת ה־40. "ניסיתי הכל וכמעט איבדתי תקווה, עד שמצאתי קבוצה בפייסבוק שעסקה בגביעוניות ובתועלתן, ונראה היה שהן מסוגלות לפתור כל בעיה שקשורה בדימום כבד".

על חוויית ההזמנה והשימוש היא אומרת: "הזמנתי גביעונית מאתר בגרמניה, והתכוננתי נפשית לביצוע הפעולה. בהתחלה זה באמת היה קשה, אבל לאחר שלושה חודשי ניסיון עשיתי זאת כמו גדולה. השינוי היה מדהים כבר מהפעם הראשונה. משך הווסת התקצר לי מארבעה-חמישה ימים לשלושה, והדימום הכבד פחת בחצי. שוב יכולתי לצאת מהבית בימי הווסת בלי להרגיש שמשהו שונה אצלי. הפסקתי לחשוב על הווסת כמשהו מעורר אימה".

גם נטע בת ה־30 משתפת: "אני מרגישה שאני בכלל לא במחזור. אני מתעסקת עם זה בדיוק פעמיים ביום - בבוקר ובערב. זהו".

"הגוף שלנו בסדר גמור"

גם תחתוני המחזור כובשים את השוק הישראלי. מדובר בתחתונים רגילים מבחינת התחושה הפיזית, אך הבד סופג את הדם במשך שעות ארוכות.
מה שהתחיל כמוצר נישה, שנועד לספק חלופה לטמפונים ולתחבושות מתוך מחשבה אקולוגית, הפך לאחד הטרנדים החמים והמדוברים בקרב נשים בישראל. אם עד לא מזמן נשים נאלצו לבצע הזמנה של תחתוני המחזור מאתרים בינלאומיים - כיום מדובר במוצר זמין שאפשר לרכוש גם באתרים מקומיים ובמשלוח מהיר, בחנויות הלבשה תחתונה וברשתות הפארם.

"הנסייניות הראשונות היו נשות הסטודיו בעצמן". רעות וולף, מעצבת באינטימה, בן קלמר,

"אחרי הלידה הראשונה שלי לא הייתי מסוגלת להשתמש בטמפונים, ולא היה לי נוח עם התחבושות. התחילו לי גירויים בעור, וחיפשתי אלטרנטיבה", מספרת עדי בת ה־34. "נחשפתי לפטנט של תחתוני המחזור מחברה, ואני כל כך שמחה על זה". ואיך נשים מסתדרות עם זה בפועל? "כשיש דימומים קשים אני לוקחת איתי עוד זוג תחתונים לעבודה, למקרה שאצטרך להחליף, אבל עד עכשיו זה לא קרה לי".

חן תמיר, היבואנית של חברת מודיבודי בישראל, הביאה את הבשורה של תחתוני המחזור לארץ. "כשגרתי בארה"ב גיליתי את המוצר דרך חברה, ותהיתי לעצמי איך זה עוד לא הגיע לישראל. רציתי לספר על זה מייד לכל הנשים. הייתי בחופשת לידה והתחלתי לחקור את העניין. יצרתי קשר עם כמה יצרניות בעולם, וכך הגעתי למודיבודי האוסטרלית".

תמיר משתפת כי בתחילת הדרך קיבלה לא מעט הרמות גבה. "היו נשים שנגעלו מהקונספט, כי התחתונים מצריכים שטיפה ביד. כיום אותן נשים מחפשות קודי קופון לרכישתם. הצלחנו לפתוח את השוק בישראל למוצר, אבל לא רק - הצלחנו לשנות את התודעה. נשים מזדהות עם הגישה שהגוף שלנו בסדר ושווסת זה דבר נורמלי. אנחנו בוחרות להראות את זה גם בקמפיינים שלנו, ונשים מפרגנות. יש לנו לקוחות נאמנות ומגוון רחב של קהלים. ממש לאחרונה השקנו ליין לנערות מגיל 8, וגם תחתונים שמיועדים לדליפות כבדות
ולנשים מבוגרות".

"משך הווסת התקצר לי". לוח שנה, צילום: getty images

גם דלתא ואינטימה החליטו להצטרף לטרנד העולמי, ובסופר־פארם יהיה ניתן למצוא על המדפים את תחתוני הווסת של מודיבודי ודלתא, בשיתוף עם לייף. "הצעירות חושפות את הבוגרות לגלות את העולם החדש", מספרת יעל בס, סמנכ"לית הסחר של דלתא. "בהתחלה הן מהססות, אבל מהר מאוד חוזרות לרכוש עוד זוג".

רוני אראל גינזבורג, מנהלת המותג של לייף, מחזקת את דבריה של בס: "אצל נערות צעירות המוצר מתקבל בצורה טובה מאוד, למעשה זו כמעט ברירת המחדל המוחלטת לאמצעי ספיגה בתקופת הווסת. הנערות גוררות את האמהות, שמגלות את המוצר כמשנה חיים".

"מה שהתחיל כסוד, כבר לגמרי יצא מהמגירה", מוסיפה רעות וולף, המעצבת הראשית של אינטימה, ומוסיפה כי הנסייניות הראשונות היו נשות הסטודיו בעצמן. "בדקנו, שינינו ותיקנו כדי להביא את המוצר המדויק. בחרנו גם להוסיף תיק נשיאה, שמאפשר לשים את התחתונים המלוכלכים בצורה דיסקרטית והיגיינית אם את צריכה להחליף באמצע היום".

איך שגלגל מסתובב

אם נעלעל בדפי ההיסטוריה, נגלה שהקדמה בתחום הווסת שאותה חוגגות נשים רבות בעצם היתה שם כל הזמן, אך נעלמה עם השנים, ויש כאן צעד אחורה וגם צעד קדימה.

"אני זוכה לתת לבנות שלי חינוך אחר לתהליך הפיזי שהן חוות", אומרת יעל בת ה־35. "המוצרים החדשים מעניקים תחושת שחרור, אך כוללים התעסקות מסוימת ואחרת עם הגוף. את נחשפת לדם, את לא זורקת אותו מהר־מהר לפח שלידך. יש בכך קבלה של הגוף שלנו, של מה שקורה בתוכנו. דם הווסת הוא לא פסולת, הוא בא לספר על פיזיולוגיה מדהימה שמתרחשת בגוף.

המוצרים הם בשורה לנוחות היומיומית של האישה, אך יותר מכך - בשורה לחיבור שלנו למה שקורה בתוכנו. מה שידעו לחבק פעם, ושכעת אנו מחבקות בשנית"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...