מיהו "גבר המאצ'ה" ולמה הוא נמצא בכל מקום לאחרונה?

טרנד טיקטוק חדש עוסק ב"גברים פרפורמטיביים" - צעירים המעצבים את האסתטיקה ותכונות האישיות שלהם בצורה שלדעתם תמצא חן בעיני נשים • הטרנד יצר דיון מגדרי רחב ברשת, ועוסק בסוגית הגבריות

מאצ'ה לאטה קר. צילום: Getty Images

אם ראיתם גבר עם משקה מאצ'ה לאטה בפיד שלכם לאחרונה, אתם צריכים לדעת שמדובר במגמה הרבה יותר עמוקה מאשר רק משקה טרנדי בטיקטוק. התה הירוק הקרמי הפך לאלטרנטיבה בריאה ומושכת יותר לקפה וצבר פופולריות רבה בתקופה האחרונה - שהביאה לכדי טרנד חברתי שלם על שמו.

הכירו את "גבר המאצ'ה" או "הגבר הפרפורמטיבי" (Performative Male), אחד הטרנדים הבולטים ברשת בחודשים האחרונים, העוסק בגברים צעירים המעצבים את כל האסתטיקה ותכונות האישיות שלהם בצורה שלדעתם עשויה להפוך אותם לחביבים יותר על נשים פרוגרסיביות.

@eionfalance

"גבר המאצ'ה" קרוי כאמור על שמו של המשקה הפופולרי, מכיוון שרבים מאותם גברים שותים את המשקה האהוב, מאזינים למוזיקה עם מאפיינים "נשיים" יותר, קוראים ספרות פמיניסטית וסביר להניח שנושאים תיק צד מבד (Tote Bag).

"אלה גברים שמנסים להתאים את עצמם למה שהם חושבים שנשים פמיניסטיות אוהבות", אמרה גינוור אונטרברינק, שהנחתה תחרות הומוריסטית של גברים פרפורמטיביים, לאתר הניו יורק טיימס. "הרבה פעמים הם לא יודעים על מה הם מדברים", אמרה לאנה ריין, המנחה השנייה של התחרות, על הרעיון של גברים פרפורמטיביים. "זה רק אסתטיקה עבורם".

המילה פרפורמטיבי - כמו המילים ווק או קודד - עברה מסע ארוך בשנים האחרונות, מקונספט פילוסופי ועד למילת גנאי נפוצה. השימוש המחודש במושג "גבר פרפורמטיבי" או "גבר מאצ'ה" זינק בפופולריות בטיקטוק בחודשיים האחרונים.

@tenuedeattire

סרטונים עם התגית "Performative man" נצפו יותר מ-28 מיליון פעמים, בעוד אלה עם התג "Performative" נצפו יותר מ-149 מיליון פעמים. מאז מאי, גוגל ראה עניין גובר בשאלות כמו "למה גבר מאצ'ה הוא פרפורמטיבי?" ו"למה אוזניות עם חוט נחשבות פרפורמטיביות?"

זה לא כל כך מפתיע שדור ה-Z, שמעריך אותנטיות וכנות, ירגיש חוסר כנות. אבל הדבר המעניין באמת הוא שדווקא דור שסולד מגבריות רעילה ומנסה להמציא מחדש דפוסים של גבריות עדינה ובטוחה בעצמה - מלגלג על גברים פמיניסטיים שמאמצים דפוסי התנהגות "נשיים". 

@sspencerevans

בעוד שברשת הם בעיקר מושג ללעג ומסומנים כ"דגל אדום", חלק מהגברים מתגאים בבחירות הלייף סטייל שלהם, שמגדירות אותם בעל כורחם כ"גברים פרפורמטיביים". "ברגע שגברים יוצאים מהבועה שלהם, אתם מבקרים אותם ומנסים לקרוא להם בשמות", אמר יוצר תוכן אחד בטיקטוק. "אני באמת אוהב את הטעם של מאצ'ה. אני לא רואה שום בעיה לשתות את זה כגבר"

מעניין שדווקא השיחה המגדרית הבולטת ביותר של הרגע מגיע מתה ירוק שצובר פופולריות ברחבי העולם. ברחבי הרשת, אנשים חוזרים על הביטוי: "גברים נהגו ללכת למלחמה, עכשיו הם שותים מאצ'ה", בעוד שנשים רבות מצהירות ש"גברי המאצ'ה" הם מתאמצים מדי. למרות זאת, הגיע הזמן לתת לגברים לבטא את עצמם בדרך שלהם - גם אם היא כוללת מאצ'ה, ספר טוב ומוזיקה של טיילור סוויפט ברקע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר