למה נשים נמשכות לגברים עם פנים נשיות - ואיך זה קשור ל"אח הגדול"?

בתוכנית הריאליטי הפופולרית התפתח דיון בנוגע לטיפוח גברי, כשדיירת הבית מאור ברוכמן בחרה לבקר גברים מטופחים • מחקר חדש שנעשה לאחרונה הוכיח טענה הפוכה, והדגיש כי רוב האוכלוסייה נמשכת לתווי פנים נשיים

הייתה בטוחה שתישאר. מאור ברוכמן ב"האח הגדול". צילום: צילום מסך, רשת 13

אתמול בערב (שלישי) בפרק טעון במיוחד של "האח הגדול", התפוצץ סביב השולחן דיון ישן-חדש - מה זה בעצם "גבר נשי מדי" והאם גבר שדואג לחיצוניות שלו הוא פחות גברי?

מאור, אחת הדיירות הבולטות של העונה ומי שלא חוסכת בדעותיה מהרגע שכף רגלה נכנסה לבית "האח הגדול", לא הלכה סחור סחור ברמיזות באשר לעמדתה בסוגיה אלא בחרה לנעוץ ישר את הסכין: "אני לא יכולה עם גבר שמתעסק כל היום בטיפוח", הצהירה בנחרצות. "מסכות, קרמים, בושם. זה הופך אותם לנשיים וחסרי אטרקטיביות", המשיכה והסבירה כשהיא קובעת - "גבר צריך להיות גבר. אני צריכה להיות האישה בבית".

מאור ברוכמן. המתקפה נמשכת, צילום: אינסטגרם

התגובות כמובן לא איחרו לבוא, גם מסביב לשולחן וגם ברשת. מצד דיירי הבית, היו כמה שבחרו לגלגל עיניים. "מי שהצביע כן מדבר שטויות בקילו", הבהיר ארז ויובל חיזק: "גבר שמשקיע בשביל האישה שלו הוא גבר". מנגד היו אלה שהסכימו עם מאור וטענו בין היתר ש"יש גבול למטרוסקסואליות" - כשגם ברשת הדעות היו חלוקות, וחלק מהגולשים יצאו נגדה בחריפות והאשימו אותה בשמרנות ובבורות מגדרית.

אבל רגע לפני שמכתירים את מאור לשגרירת הגבריות המסורתית ומאלצים את כל הגברים בישראל לחזור לימי האדם הקדמון, כדאי להציץ החוצה לעולם ולמדע ולראות אם יש משהו בדבריה של מאור ואם בכלל הסוגיה שהעלה האח הגדול לגבי טיפוח בקרב גברים צריכה להמשיך להיות טעונה ורגישה גם בשנת 2025.

גברים מעוניינים בטיפוח עצמי יותר מבעבר // פינטרסט

המחקר שמערער את הגדרות הגבריות

מחקר חדש מאוניברסיטת סטירלינג בסקוטלנד שבדק מעל 1,500 משתתפים, חלקם יפנים וחלקם בריטים (לבנים ברובם), כלל נשים וגברים, כמעט מכל קשת הנטיות המיניות - סטרייטים, הומוסקסואלים וביסקסואלים. החוקרים הציגו למשתתפים שתי תמונות של אותו אדם, אחת עם תווי פנים גבריים יותר (לסת רחבה, סנטר בולט) והשנייה עם תווי פנים נשיים (קו לסת רך, עיניים גדולות יחסית) וביקשו מהם לבחור איזו גרסה יותר מושכת בעיניהם. במשימה נוספת, המשתתפים יכלו "לשחק" עם תמונה דיגיטלית ולכוון את רמת הגבריות או הנשיות עד שהפנים נראו להם הכי אטרקטיביים.

התוצאה? רוב המשתתפים בכל הקבוצות, מגדרים ונטיות מיניות העדיפו כמעט באופן מפתיע תווי פנים נשיים גם אצל גברים וגם אצל נשים. נשים צעירות בבריטניה למשל נטו להעדיף גברים עם פנים רכות יותר, תוצאה שמסבירה את הפופולריות של כוכבים כמו טימותי שאלאמה והארי סטיילס. אצל יפנים ההעדפה לתווים נשיים הייתה חזקה אף יותר, במיוחד אצל גברים. המחקר גם מצא דפוסים שונים אצל ביסקסואלים: ביסקסואלים יפנים העדיפו פחות נשיות אצל שני המגדרים, בעוד הבריטים נטו להעדיף יותר נשיות אצל גברים ויותר גבריות אצל נשים.

החוקרת הראשית, ד"ר ת'ורה ביורנסדוטיר, הודתה שהופתעה מהתוצאות. "לא מצאנו אף קבוצה שהעדיפה גבריות בפנים של גברים. ההעדפה לנשיות הייתה עקבית, גם אם בעוצמות שונות", אמרה, והסבירה שהעדפות אלו כנראה קשורות ל"אפקט ההילה" - הנטייה האנושית לייחס תכונות כמו חמימות, אמפתיה ואמינות לאנשים בעלי תווי פנים רכים ולראות בגברים עם מראה גברי מחוספס דומיננטיות אך גם פחות יציבות.

הארי סטיילס מייצג גברים עם מבנה פנים רך יותר, צילום: אי.פי.איי.

מטרוסקסואליות: לא טרנד, אלא נורמה חדשה

הדיון ב"אח הגדול" הוא רק קצה הקרחון של תהליך תרבותי רחב בהרבה. מאז שנות ה-90 עם עליית "המטרוסקסואליות" - הגדרה לגברים סטרייטים שמאמצים הרגלי טיפוח "נשיים", הפך הטיפוח הגברי לנורמה. מותגים בינלאומיים משיקים ליינים שלמים לגברים: קרמים, מסכות, סרומים ואפילו איפור. השוק הזה צומח במהירות והגבר החדש כבר לא מתבייש להצטלם עם מסכת פנים באינסטגרם.

אבל לצד ההתקדמות, נשארת גם הביקורת: "גברים היום הופכים ל'נשים קשות'", כתב אחד הגולשים בתגובה למאור מ"האח הגדול". "אין יותר גבר אמיתי שמסתפר במספרה שכונתית ומריח דיאודורנט מהסופר", כתב גולש נוסף. אחרים טוענים שהגבול בין גבריות לנשיות מיטשטש עד כדי כך, שהגברים הצעירים מאבדים את הזהות שלהם - בדומה למה שהכריזה מאור על רצונה להיות האישה בקשר.

הסערה סביב דבריה של מאור והמחקר שמערער את כללי המשיכה המסורתיים, ממחישים שגבריות כבר מזמן לא נמדדת רק בלסתות מרובעות או באיסור לגעת בקרם עיניים. גברים צעירים מרגישים חופשיים יותר לבחור לעצמם את הדרך, בין אם זה במראה, בטיפוח או בגישה לחיים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר