פסח מתקרב והמתח עולה? כך תעברו את החג עם מינימום ויכוחים וריבים

הארוחות המשפחתיות, ההוצאות הכלכליות והשהות הארוכה עם הילדים יכולה להעיב אפילו על מערכת היחסים הטובה ביותר • הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח את החג

גירושין . צילום: Depositphotos

תקופת החגים אמורה להיות תקופה זוגית ומשפחתית נהדרת, אך זוגות רבים אינם מצליחים לצלוח את תקופת החגים, ומדווחים על לחצים סביב הוצאות כלכליות, קושי מהשהות האינטנסיבית יחד וחיכוכים רבים עם משפחות המוצא. בימים קשים אלה יש גם חיילים סדירים ומילואימניקים רבים אשר חוזרים לביתם לאחר שהות ממושכת בחוץ ומתקשים באופן כללי לחזור לשגרה ומרגישים שתקופת החגים קשה להם במיוחד.

נתונים הסטטיסטים במדינת ישראל מראים שכ-20,000 זוגות מתגרשים מידי שנה. מסתבר, שקיימת עליה משמעותית, של פי שלוש בקשות לפתיחת תיקי גירושין, הן בבתי הדין הרבניים והן בבית משפט לענייני משפחה, מייד לאחר חג הפסח.

אסתר ודין (שמות בדויים), בשנות ה-30 לחייהם ולה שלושה ילדים. בני הזוג הגיע אלי לטיפול במכון כצעד אחרון לפני גירושין. לדברי אסתר "החגים מתקרבים והמתח בנינו עולה. יש מריבות רבות היכן נחגוג את החג, יש הוצאות כלכליות רבות ובעיקר אני מרגישה שהמתח עם חמותי עולה ודין חוזר מכל ביקור אצל הוריו מוסת נגדי".

אל תאיימו בגירושין דווקא בחופשת החג. אילוסטרציה,

דין, מצידו מוסיף ואומר, "גם כך המצב במדינה קשה, אני באמת לא מבין למה צריך להתעסק בדברים שוליים, אסתר צריכה ללמוד לוותר". אסתר טוענת שדין מתחשבן איתה על כל דבר והיא מתקשה לראות כיצד יצלחו יחד את השהות המשותפת של חג הפסח.

בשלב ראשון ביקשתי מבני הזוג לקבל החלטה שלא מקבלים החלטה אימפולסיביות לסיים את קשר הנישואין בתקופת הפסח אלא לתת צ'אנס אמיתי לשיקום הקשר הזוגי. בני הזוג התחייבו להגיע באופן קבוע ולהתמיד בטיפול הזוגי. כמו כן הוסבר לזוג שזוהי תופעה מוכרת, שהוצאות כלכליות גבוהות ולא מתוכננות, מפגשים אינטנסיביים עם המשפחה המורחבת, "שעות זוגיות רבות יחד" וקונפליקטים שהיו מודחקים זמן רב מתחת לפני השטח, עולים ומבעבעים בתקופת הפסח ביתר שאת ופעמים רבות מגיעים לכדי פיצוץ ואפילו לכדי החלטה לסיים את הקשר. בני הזוג התחייבו לקבל החלטה שקולה לגבי המשך הקשר והתחייבו אחד לשנייה לעשות ניסיון כן לשיקום הקשר.

במהלך המפגשים הבאים שוחחתי עם כל אחד מבני הזוג ביחד ולחוד ויחד ניסינו להבין את מוקדי הכאב האישים והזוגיים, להבין לעומק את הכוחות אך גם את דפוסי ההתנהגות המעכבים של כל אחד ואת חוקיות המעגל הזוגי אשר אינה מאפשרת להם להקשיב לכאב האחד של השני.

הרבה מריבות הם סביב איפה עושים את ליל הסדר. אילוסטרציה, צילום: אורן בן חקון

בצד ההבנה של כל אחד את מבנה אישיותו ואת הסכסוכים הפנימים הגדרנו יחד גם משימות משותפות וכללי עשה ואל תעשה. אסתר ודין עובדים קשה מזה מספר שבועות לשיפור הקשר הזוגי לדבריהם כבר רואים תוצאות. דווקא בתקופה קשה ועצובה של מלחמה ודאגה לשלומם של החטופים חשוב להקפיד עוד יותר על סבלות פירגון והערכה אחד לרעהו.

עשה ואל תעשה בחופשת הפסח

הקפידו לתאם ציפיות מראש - תכננו היטב את תקופת הפסח ותאמו בניכם את התוכניות לחג. בררו אחד עם השני מה הציפיות של כל אחד מכם לחג וקבעו יחד אצל מי חוגגים את החג ומה עושים בכל אחד מימי החג והחופשה. היו עקביים ומאוחדים בהחלטתכם.

בלי איומי פרידה וגירושין - תקופת החגים מזמנת שעות רבות של שהות אינטנסיבית יחד עם בני המשפחה ולעיתים מגיעים עימם מריבות וקונפליקטים רבים. אני ממליצה לא לאיים באיומי פרידה וגירושין ולא לקבל החלטות אימפולסיביות על סיום הקשר בכלל ובתקופת החגים בפרט. גם כשקשה לנהוג באורח רוח ולשקול את ההחלטה מחדש ולעומקה לאחר החגים.

חלוקת תפקידים - אחד הדברים השכיחים בקרב זוגות זה להתחשבן סביב חלוקת התפקידים בכלל ועל חלוקת התפקידים בשבתות ובחגים בפרט. הקפידו לתכנן מראש ולדבר בניכם על חלקת התפקידים. קבעו מראש מי אחראי על הניקיון, על הבישולים ומי בזמן זה מטפל בילדים. חלקו את התפקידים בניכם אופן שמותאם לצרכים המשתנים של כל אחד מבני הזוג.

דברי אהבה ופרגון - הקפידו להגיד מילה טובה ולפרגן לבן ובת הזוג. חזקו את הדברים שהוא עושה, קנו מתנה אישית והראו לו ולה שאתם רואים מעריכים ומוקירים אותו.

אפשר למצוא זמן לביחד. אילוסטרציה,

דעו איך לריב ואיך להתפייס - מריבות בין בני זוג זו לא מילה גסה ולעיתים אפילו מומלץ לריב על מנת לשחרר כעסים ולרענן את האווירה. יחד עם זאת ישנן מריבות קשות ומרות אשר מותירות רגשות זעם, כעס, מרירות, תחושות השפלה וכאב רב. הימנעו משימוש בניבולי פה ובוודאי מכל אלימות פיזית, קחו נשימה עמוקה, צאו להתאוורר, אך הקפידו להגיד לבן זוגכם מתי אתם חוזרים חזרה לבתיכם, קחו אחריות והתנצלו במידה ודברתם בצורה לא מכבדת האחד כלפי רעותו, הקפידו לסיים את המריבה עד סוף היום.

הקשבה והתעניינות - הקפידו לברר עם בן זוגכם מה הציפיות שלו לחג, ממה הוא חושש ומה ניתן לעשות כדי להקל עליו. שמעו את דברי בן הזוג ולכו לקראתו. אין שום סיבה להפוך את ימי החג לימים התחשבנות ומקור לא אכזב לכעסים מריבות ומרירות.

קשר עם משפחות המוצא - יחסים עם משפחות המוצא כולל יחסי כלה וחמות יכולים להיות נפלאים, אבל לשם כך חייבת להיות תקשורת פתוחה, תאום ציפיות והרבה סבלנות והכלה. הקפידו לתכנן מבעוד מועד את הסדרי האירוח עם המשפחות המורחבות, הקפידו לחלק את הזמן באופן שווה בין המשפחות, זכרו שלכל צד מגיע להנות ממכם. הגיעו יחד לארוחות המשפחתיות ובשום פנים ואופן אל תתפצלו, היו מאוחדים בניכם ודבקו בהחלטתכם, היכן תחגגו את ארוחת החג.

תכנון כלכלי - הגדירו מראש את העוגה התקציבית ותכננו יחד את סכום ההוצאות בתחומי הביגוד, מתנות והחופשות המשפחתיות. קיבעו סכום למתנות אישיות ומשפחתיות, שמעבר לו אתם מתייעצים האחד עם השנייה.

בילוי זוגי - תקופת החגים זוהי הזדמנות לבלות זמן ביחד ולחזק את הזוגיות בניכם. תכננו זמן זוגי שבו אתם מבלים יחד ללא ילדים, חברים ומשפחה מורחבת.

מרחב אישי - הקפידו לאפשר ולפרגן לבן ובת הזוג זמן בילוי אישי לחברים ותחביבים.

זכרו, החגים עלולים להיות אינטנסיביים ומעייפים וזמן אישי מאפשר מרחב נשימה ויסייע בהרחבת היכולת לאמפטיה, לסבלנות ולהמשך זמן הנאה משותפים.

ד"ר רונית שרון, מנהלת  מכון קשרים ליעוץ וטיפול פרטני וזוגי, מרצה באוניברסיטה העברית, Kshareem.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר