מכה לשוק האופנה: כך תשפיע תכנית המכסים של טראמפ על המותגים

הכרזתו של נשיא ארה"ב בנוגע להעלאת המכס ממדינות רבות על מוצרים מיובאים, הביאה לתדהמה בתעשיית האופנה - שצריכה לחשב מחדש את צעדיה • זו ההשפעה על עסקי האופנה

חולל "מגה אירוע". טראמפ בהצגת המכסים בבית הלבן. צילום: AFP

תעשיית האופנה העולמית הוכתה בתדהמה אמש (רביעי) לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על המכסים הגבוהים ביותר מזה כמעט מאה שנה, כאשר ההיטלים החמורים ביותר נגזרו על כמה ממרכזי ייצור הביגוד הגדולים בעולם.

המכסים הגבוהים ביותר מוטלים על סחורות מקמבודיה (49 אחוזים), לאוס (48 אחוזים), וייטנאם (46 אחוזים), בורמה (44 אחוזים) וסרי לנקה (44 אחוזים), כאשר גם ישראל ברשימה וסחורות המיובאות ממנה לארה"ב יחויבו במכס של 17 אחוזים. 

טראמפ מכריז על מכסים הדדיים על כל מדינות העולם, צילום: REUTERS

בנאום מגן הוורדים בבית הלבן, טראמפ הכריז על מכס בסיסי של עשרה אחוזים על כל הסחורות המיובאות. עם זאת, המכסים נקבעו גבוהים משמעותית על כשני שליש ממדינות בעולם, כאשר רבים ממרכזי הייצור הגדולים של תעשיית האופנה נמצאים בהן.

"אנחנו מאוכזבים עמוקות מהחלטת ממשל טראמפ להטיל מכסים חדשים על כל הייבוא", אמר איגוד תעשיית האופנה של ארצות הברית בהצהרה. "צעד זה ישפיע במיוחד על מותגי אופנה וקמעונאים אמריקנים".

מניית לולולמון ירדה בעשרה אחוזים, צילום: מושי גיטליס

מניות מותגי האופנה השונים צנחו מיד במסחר שלאחר שעות הסגירה, כאשר מניות לולולמון ירדו ביותר מעשרה אחוזים, מניות נייק וראלף לורן ירדו בשבעה אחוזים והתאגידים Tapestry, Capri ו-PVH Corp, המחזיקים מותגים כמו מייקל קורס, ורסצ'ה, קלווין קליין וטומי הילפיגר ירדו בכחמישה אחוזים - כך על פי הדיווח באתר Business of Fashion.

המכסים החדשים צפויים להעלות עלויות ולגרום למהומה עבור אינספור עסקי אופנה. ארה"ב היא אחת מהצרכניות הגדולות בעולם של ביגוד והנעלה, מה שהופך אותה לשוק חיוני עבור חברות אמריקניות ובינלאומיות כאחד. לכמעט כל פריט אופנה שנמכר במדינה יוספו מכסים חדשים, שכן ארה"ב מייבאת יותר מ-98 אחוזים מהביגוד שלה וכ-99 אחוזים מהנעליים.

מניית ראלף לורן ירדה בשבעה אחוזים,

"אנחנו נפרוץ שווקים זרים ונשבור מחסומי סחר זרים, ובסופו של דבר, יותר ייצור בבית יביא לתחרות חזקה יותר ומחירים נמוכים יותר לצרכנים", אמר נשיא ארה"ב בנאומו. "זה יהיה אכן תור הזהב של אמריקה, היא חוזרת. אנחנו נחזור בצורה חזקה מאוד".

ההלם צפוי להדהד בכל שרשרת האספקה של תעשיית האופנה. מותגים וקמעונאים רבים יצטרכו לבחור בין ספיגת העלויות כדי לשמור על מחירים יציבים לבין העברתם ללקוחות באמצעות העלאות מחירים. לפני שהמכסים החדשים הוכרזו, אי-הוודאות סביב מה שתוכנית טראמפ תכלול כבר העיקה על אמון הצרכנים האמריקנים, שירד במרץ לרמתו הנמוכה ביותר מאז מגפת הקורונה.

גם בתי אופנה שמייצרים בארה"ב ייפגעו. התצוגה האחרונה של דיור, צילום: AFP

בעוד שהמכסים יפגעו במגוון רחב של עסקי אופנה, יש מגזרים שעשויים להיות פגיעים במיוחד ברגע זה. תעשיית מותגי היוקרה, למשל, ראתה בארה"ב את השוק הרווחי ביותר שלה. אולם, מעטות מהחברות מייצרות את מוצריהן בתוך גבולותיה, מה שאומר שכעת הן יספגו עלויות חדשות - אחרי שכבר בילו את רוב השנים האחרונות בהעלאת מחירים. LVMH, התאגיד שמחזיק בתי אופנה כמו דיור, לואי ויטון וז'יבנשי, שפתחה את מפעלה השלישי בארה"ב ב-2019, היא אחת המעטות עם טביעת רגל ייצורית משמעותית במדינה - אך גם היא עשויה להינזק.

מותגי ספורט נמצאים גם הם בקו האש. רבים מהם הובילו את המאמץ לגיוון מקורות הרכש שלהם מחוץ לסין, שהייתה כפופה למכסים בתקופת הכהונה הראשונה של טראמפ. אבל הם לעיתים קרובות עברו למדינות כמו וייטנאם וקמבודיה, ומוצאים את עצמם שוב מתמודדים עם זינוק בעלויות. נייק, למשל, ייצרה 50 אחוזים מהנעליים שלה בווייטנאם ב-2024.

נייק ייצרה 50 אחוזים מהנעליים שלה בווייטנאם ב-2024, צילום: רויטרס

סביר להניח כי כל מותגי האופנה הגדולים בעולם ירגישו את ההשפעות בצורה כזו או אחרת. אפילו אלה שמייצרים את מוצריהם בארה"ב מקבלים רבים מחומרי הגלם שלהם מחו"ל. התעשייה תצטרך לנווט דרך מערכת חדשה של אתגרים בחודשים הקרובים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר