אופנה בצל המלחמה: שנה של עיצובים מעוררי השראה

מעצבים וחברות אופנה ישראליות הפכו את חולצת הטישירט הפשוטה לכלי ביטוי רב עוצמה • כך זה נראה

קולקציית המרצ'נדייז של קפה עוטף. צילום: נועם גולדשטיין

לציון שנה למלחמת חרבות ברזל, אנו מביטים לאחור על האופן שבו עולם האופנה הישראלי הגיב לאירועים הטראגיים של 7 באוקטובר ולמלחמה שפרצה. מעצבים וחברות אופנה ישראליות הפכו את חולצת הטישירט הפשוטה לכלי ביטוי רב עוצמה, המשלב מסרים של אחדות, תקווה וזיכרון.

פרויקט "עוטף"

בהשראת ההיסטוריה והמורשת של המושבים, עיירות הפיתוח והקיבוצים, נולד פרויקט "עוטף" - שיתוף פעולה בין מסעדת האחים של אסף ויותם דוקטור למותג קון של המעצב ניל כהן. הפרויקט כלל עיצוב של 13 חולצות ל-12 יישובים, המשקפות את האסתטיקה והטרנדים הצורניים משנות ה-60 וה-70.

עוטף. מחווה מעוצבת, צילום: ניל כהן

כל הרווחים נתרמו למרכזי חוסן הפועלים בתחום ההתמודדות עם טראומה והתאוששות קהילות יישובי העוטף.

BORDR STORY

רשת סטורי יצרה מיני-קולקציה בשיתוף עם שלושה מעצבים מיישובי עוטף עזה: ירו (28) מבארי, הודיה (31) מנחל עוז ואיתמר מזרחי (24) מרעים. כל אחד מהמעצבים הביא את סיפורו האישי לידי ביטוי בעיצוב החולצות. כל הרווחים הועברו לארגוני הסברה לישראל. 

border story פרוייקט טי שירט למען העוטף / צילום: עירד נצר 

קולקציית HOPE 

TERMINAL X השיק את קולקציית HOPE המבטאת מסרים של אופטימיות ואחדות. הקולקציה כללה צמידים, שרשראות, וביגוד עם סמלים כמו כלנית, שמש, קשת בענן ולב, המייצגים תקווה לעתיד טוב יותר.

קולקציית HOPE של טרמינל X / צילום: דימה טליאנסקי

Splash Project

ליאם שרם חלם על שילוב צבעים ומרחבים חברתיים, על קהילה המשחקת כדורסל במגרשים מעוררי השראה. הוא שאף לחבר בין אומנות, ספורט וקהילה, וחלם על מגרש כדורסל ייחודי בטיילת בני דן, סמוך לביתו. כיזם צעיר, זכה במקום הראשון בתחרות היזמות של אוניברסיטת רייכמן עם המיזם Splash Project - פרויקט אומנות בינלאומי המגייס אומנים מקומיים לצביעת מגרשי כדורסל בשיטה ייחודית, ההופכת אותם למרחבים מרגשים במיוחד. ליאם נרצח ב-7 באוקטובר בדרכו הביתה ממסיבת הנובה. אמו, סימונה, ממשיכה עבורו את הפרויקט ולטובת גיוס כספים נוצרה קולקציה צבעונית וספורטיבית. 

חנות הפופאפ של ספלאש שהוקמה בקניון רמת אביב, צילום: באדיבות קניון רמת אביב

שון גואטה, ניצול הטבח ממסיבת נובה, פתח חנות פופ-אפ למותג הטישרטים שלו, כאשר 18% מההכנסות נתרמו לנפגעי וניצולי הנובה.

טישירט נובה בעיצוב שון גואטה / יח"צ

UNITEE: פרויקט שיזם גיא פיטשון ובלאנק אפרל, המציע חולצות עם הדפסים מעוררי השראה שנתרמו על ידי אמנים מקומיים.

חולצה בעיצוב פילפלד ל-unitee, צילום: תום ניפקר

בוטלג: המותג של עומר בית הלחמי יצר חולצות עם דמויות מפתח מתקופת המלחמה, כמו המגישים דני קושמרו ותמיר סטיינמן או חולצה של רחל מאופקים.

דני ותמיר, בוטלג / צילום מסך

רחל מאופקים, בוטלג / צילום מסך

אתא: המותג הישראלי השיק חולצה בשיתוף עם המאיירת שרה קורי עם המסר "עולם יקר, אני מקווה שלעולם לא תבינו איך זה לחוות מלחמה".

 

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Sara Kori‎‏ (@‏‎sarakori‎‏)‎‏

 

רנואר: בשיתוף עם משפחתו של החטוף אלמוג מאיר ג'אן, שלשמחת כולם שוחרר והוחזר ארצה, והאמנית 'קוקטית', הוציאו קולקציית חולצות עם הכיתוב "ALIVE." - הקעקוע החרוט על זרועו של אלמוג.

ALIVE / באדיבות רנואר

קפה עוטף: בית הקפה "קפה עוטף" שנפתח במתחם שרונה בתל אביב על ידי מפונים מנתיב העשרה, הוציא ליין מרצ'נדייז מוצלח ואסתטי במיוחד הכולל חולצות טי בצבעים מונוכרומטיים, כובעים, תיקים, כוסות ובקבוקים - כאשר כל הרווחים הולכים לתרומה לשיקום העוטף. על גבי המוצרים מתנוסס הדפס של כלנית אדומה, הסמל של בית הקפה שנבחר כדי לסמל את הכלניות המזוהות עם הדרום האדום.

סטלה ולורי: האחיות ורד בלנק גריזים וזוהר בלנק קמה שעומדות מאחורי המותג "סטלה ולורי" חשבו מהרגע הראשון איך הן יכולות לתרום למען תושבות העוטף, כך נולדה חולצת הלב המדמם שהכנסותיה הועברו לתרומה לנשים.  

חולצה שהיא תרומה / באדיבות סטלה ולורי

שנה לאחר פרוץ המלחמה, אנו רואים כיצד עולם האופנה הישראלי הפך את הטי-שירט לכלי ביטוי משמעותי. מעבר להיותן פריט אופנתי, החולצות הפכו לסמל של אחדות, תקווה וזיכרון, ומהוות עדות חיה לכוחה של היצירתיות בעתות משבר. הן מזכירות לנו את החוסן של העם הישראלי ואת הצורך המתמשך בתמיכה בקהילות שנפגעו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר