שנת הלימודים אוטוטו מתחילה, הילקוטים כבר מוכנים (או כמעט מוכנים), כבר שמענו מי יהיו המורים או הגננות של הילדים שלנו, ומלבד תלמידי התיכונים - אשר עדיין בחוסר וודאות לגבי תחילת השנה - הראשון בספטמבר שמתקרב בצעדי ענק, מבשר על תחילת שנת הלימודים הקרבה.
ילדי גן וביה"ס רבים מתחילים מסגרת חדשה, וגם אלו שנשארו באותה המסגרת – פוגשים התחלה חדשה: הם עצמם קצת השתנו – גבהו, השתזפו, עברו אירועים כאלו ואחרים, וגם חבריהם והכיתה מעט אחרים.
התחלות חדשות הינן בשורה להתחדשות וצמיחה, אבל חובקות בתוכן גם חששות, מתחים ודאגות. כיצד ניתן להקל על ילדנו, וגם עלינו, עם כל אלו?
טיפ 1: הכינו את ילדיכם לעומד לבוא אבל התכוננו גם לבלתי צפוי
מצבים חדשים מעלים בנו תחושות של העדר שליטה וחוסר ביטחון, אשר מערערות אותנו. אצל ילדים קטנים, אלו כוללים גם פרידה צפויה מההורים, אשר היו זמינים יותר במהלך אוגוסט והיוו בסיס בטוח ומרגיע. אחת הדרכים להתמודד עם חוסר הביטחון והדאגה היא להכיר את העומד לבוא – ספרו לילדים על העומד להתרחש, את מי הם אמורים לפגוש במסגרת החדשה, מי ילווה אותם, מה יהיה ביום ובשבוע הראשון. אצל ילדים צעירים יותר חשוב שאלו יבואו עם התנסויות ממשיות – לכו איתם לגן, גם אם הוא סגור עדיין עצם התצפית על הדרך לגן ועל החצר תסייע להתכונן לעתיד לבוא. חשוב גם להכין איתם לשינויים קטנים בתסריט היום יום: כך לדוגמא אם הילד אכל עד כה בגן שבו הגישו יחד ארוחה וכעת עומד להביא אוכל מהבית חשוב לשתף בכך, או לדבר על השינויים באופן בו הולכים לשירותים, סדר היום משתנה, או על כך שלא יראה את ה'גננת הישנה' בבואו לגן החדש. הדברים הקטנים שלנו נראים ברורים מאיליו, לא תמיד ברורים לילד, אשר מעולם לא חווה תסריט שכזה.
אצל ילדים גדולים יותר הכנת התיקים, הבגדים ליום הראשון מסייעת גם היא להכנה ולהרגעה, כמו גם המחשבה לגבי את מי יפגשו בכיתה, ליד מי ישבו וכו'. אצלם פעמים רבות הכנה זו מתרחשת מול מסגרת החברים, אבל חשוב שגם אנחנו נדבר איתם על כך, כמו גם על הציפיות שלנו מהם ועל העומד לבוא.
לצד ההכנה הזו, חשוב גם לזכור ולהזכיר, כי הצפוי כולל בתוכו תמיד גם אירועים לא צפויים - לא תמיד הילד שנתכנן לשבת לידו יגיע בזמן, לא בהכרח סבתא שאיתה תאמנו שתחזיר את הילד תוכל לעשות זאת - יש חשיבות להכין את הילדים ואותנו כי יתכנו גם אירועים לא צפויים, כך שנוכל לקבל את השינוי תוך גמישות וקבלת הלא צפוי, ומבלי להיבהל או לכעוס משינויים בתוכניות.
טיפ 2: דברו רגשות - פתחו סקרנות וצפיה לבאות אבל קבלו גם את החששות והדאגות
היכולת של הילד לדבר על הרגשות והתחושות שלו הינה יכולת שמפתחת חוסן ויכולת טובה להתמודדות. חשוב לעודד את הילדים לדבר על רגשותיהם מפני העומד לבוא, ובכלל זה לתת מקום גם לרגשות מורכבים. כאשר אנחנו רואים שילד מבטא דאגה, חשש או מצוקה, חשוב להגיב אליה, ניתן מילים ותוקף, נבין את החששות שלו ולא לבטלם. לאחר מכן ניתן יהיה לסייע לו לראות את המצב גם באור חיובי יותר, להסתכל על ההולך לבוא תוך צפיה וסקרנות ולא רק בחשש.
ילדים צעירים יזדקקו פעמים רבות לנו, שנתמלל ונאמר את שיתכן והם מספרים דרך התנהגותם ("יכול להיות שאתה קופצני מאז שהתחלנו לחשוב על הגן החדש כי אתה קצת מתרגש?"). כאשר אנחנו נדבר תחילה את הרגשות עבורם, הם ילמדו בהדרגה לבטא את תחושותיהם בעצמם, ודרך כך ילמדו גם לווסת את הרגשות שלהם טוב יותר, ולהיות יותר אמפתיים לאחרים.
טיפ 3: שיח ודיבור משפחתי
שיחה משותפת של אחים בגילאים שונים אשר מתמודדים כל אחד עם תחילת השנה הפרטית שלו, מאפשרת דיאלוג והפריה הדדית. האחים הגדולים יכולים להרגיע את הקטנים יותר, לספר להם על החוויות שהם עברו, וגם להתגייס לסייע לאחים הקטנים במהלך הימים הראשונים במידה והם באותה מסגרת חינוכית. אבל לא פחות מכך, היכולת של הצעירים לדבר בפחות מבוכה ובושה על רגשותיהם, ולהעז יותר לתהות, לשאול ולהיעזר, יכולה לסייע גם לאחים הגדולים. גם במידה והם בוחרים להסתתר מאחורי 'ציניות מתבגרת', עצם ההקשבה לאחים הצעירים יותר יכולה לסייע.
גם לנו ההורים תפקיד חשוב בשיח. אחת הדרכים ללמד לדבר, הינה לשתף בעצמנו, לספר את החוויות והתחושות שלנו – מול מסגרת חדשה של עבודה או חברים. חשוב שנשתף לא רק בהצלחות שהיו לנו, אלא דווקא בלבטים, הדאגות והקשיים שהיו וכיצד התגברנו עליהם, כדי לשמש מודל אנושי ונגיש להתמודדות.
הגננות והמורים הם השותפים שלנו במשמורת על הילדים שלנו, הם רואים אותם לאורך היום, וחווים איתם חוויות רבות ומגוונות. בשבוע שלפני תחילת השנה, ובשבועות הראשונים לשנה גם אנחנו מכירים את המורים והגננות, ונסייע להם להכיר את הילדים שלנו. חשוב שנספר להם לא רק עד כמה הילדים שלנו מופלאים, אלא גם על החולשות והקשיים שלהם, וניתן בהם אמון.
טיפ 4: 'גם זה יעבור' או 'זוכר את נובמבר'
התחלות ופסיעה במסלול חדש גוררת איתה תמיד צורך בהסתגלות. תחילת השנה מאתגרת פעמים רבות גם אותנו ההורים, בעיקר לילדים הצעירים. לוח השבוע, של החוגים, ההסעות, השיעורים והדרישות מתמלא ומשתבש, ובעוד שהעבודה שלנו נשארת פעמים רבות יציבה ודורשנית, השינויים הללו דורשת מאיתנו 'לחשב מסלול מחדש'. לרוב עד אחרי החגים דברים מסתדרים ומתארגנים - נחליט יחד על החוגים או הצהרון, נחלק ביננו (ההורים, החברים, המשפחה) את מטלות ההסעות וכו'. בזמן הזה בדרך כלל גם הילדים שלנו יסתגלו למסגרת החדשה, ישתלבו בסביבה החברתית והלימודים החדשה וירגישו טוב יותר.
היכולת לזכור כי הדברים יתארגנו, כמו שהם מתארגנים בדרך כלל כל שנה, יכולה לסייע לשאת טוב יותר את האתגר והמתח, גם שלנו עצמנו וגם של ילדנו. כך שאם נסמן לנו בלוח השנה, סמיילי בתחילת נובמבר, ונזכור שדברים יתארגנו ככל הנראה עד אז, נוכל טוב יותר לשאת את המתחים והאתגרים שאנו חווים, ולסייע לילדנו ולנו לעבור את התקופה המאתגרת הזו של תחילת השנה טוב יותר.
הכותבת היא פסיכולוגית ארצית, מכבי שירותי בריאות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו