ב"אח הגדול" (רשת 13) תמיד היו ריבים ותמיד יהיו, זה הרי הלחם והחמאה (ולא אלה מהתקציב) של הפורמט, אבל העימות האחרון בין מאור ברוכמן לארז איסקוב כבר לא שייך לקטגוריית "ריב טלוויזיוני" - הוא אקט ברור של אלימות, גם אם "רק" מילולית וזו מסוכנת ונפיצה לא פחות.
מה שראינו בפרק ששודר אמש (רביעי) לא היה פרובוקציה לשם רייטינג, אלא תקיפה אישית מכוונת, רוויית עלבונות שכבר חצו את הגבול של "המותר" גם במסגרת ריאליטי.
מאור, שביססה את עצמה בעונה הזו כאחת הדיירות הקולניות, התוקפניות וחסרות הפילטרים בבית שוב לא התאפקה והפעם ארז היה על הכוונת. היא לא הסתפקה רק בעקיצות מרומזות או הקנטות קטנות - היא ירדה עליו לגופו של אדם ולא לגופו של עניין - על הקריירה ככדורגלן, על המגורים שלו באור עקיבא, על חוסר ההשכלה שלו. הכל בטון עוקצני, מלגלג, בוטה - כזה שברור שנאמר מתוך הבנה שמדובר בנקודות רגישות שלחיצה עליהן תגרום לפיצוץ, וזה אכן הגיע.
לפגוע בנקודת החולשה
"אני אחנך אותך", הטיח ארז במאור כשהוא מסרב לשדר חולשה או פגיעות מדבריה. "לדבר רוע לא יהיה פה" המשיך ואמר לה כשהיא כהרגלה לא נסוגה. "אתה כלומניק", הטיחה בו. "אתה כלומניק ושום דבר". "קצת מודעות עצמית", אמר לה כשהיא בוחרת ללגלג על השכלתו ויורה: "אני מאחלת לך שתלך לסיים בית ספר. אתה טיפש", המשיכה להטיח בו.
"אני יותר חכם ממך פי 200 השיב לה. "את אוהבת לקחת בן אדם ולפגוע לו בנקודת חולשה שלו. אצלי אין לך", התגרה בה מה שרק הצית את האש אף יותר: "אתה כדורגלן עבר. אתה בחור רע. מעולם לא הייתה לך זוגיות. אף אישה לא רוצה להיכנס איתך לזוגיות בגלל זה אתה רווק בן 27 שגר בדירת שני חדרים באור עקיבא. אתה כלום ושום דבר. לעולם לא הייתי מסתכלת על מישהו כמוך. "גם אני לא הייתי מסתכל עלייך", הטיח בה. "את הזיה".
פה מסריח, אבל לב מתוק וחלש
העימות הקולני והבוטה בין השניים חלחל כמובן גם לדיירים האחרים. שלקה פרצה בבכי וברחה תוך כדי שהיא מציינת שהיא נפגעת עבור ארז ולא מוכנה שמאור תגיד עליו דברים כאלה, בעוד מאור, שרק דקות לפני ירתה צרורות של עלבונות רעילים, נפלה לחיבוק מנחם בזרועות החצי השני שלה בבית, דרור, כשהיא ממררת בבכי.
"גם כשיש לך פה מסריח, יש לך כזה לב מתוק וחלש", אמרה לה גם אלאיה. "רק אני חווה את הטוב שלך", ניחם אותה דרור. "לא אכפת לי שזה יהיה רק אני. הכי טוב. הילדים שלך ומי שחשוב לך מרגיש את זה וזה הכי חשוב. אנחנו לא מרימות ידיים. לא מוותרות. אנחנו חזקות ומגיעות רחוק", הוסיף בניסיון לנחם אותה. "כל הבית מצדיק אותו אפילו שהוא היה לא בסדר", הוסיפה מאור. "הם לא אומרים שהוא צדיק בסדום", הסבירה לה לורן. "פשוט נהייתה לך סטיגמה של הנקודות הרגישות וגם פה זה יצא ואז היא עוד יותר התחזקה. את חייבת לדעת ללמוד לריב. תגידי מה שאת רוצה, רק לא דברים אישיים".
"זה לא ריאליטי - זה קרקס של פגיעות נפשיות"
ברשת כצפוי התרגשה סערה ואלפי תגובות הציפו את הקבוצות השונות - חלקן הביעו תמיכה במאור, חלקן תמכו בארז, וחלקן קראו שוב להפקה להדיח אותה על התנהלותה, קריאה הנשמעת שוב ושוב מתחילת העונה.
"מעדיפה דירת שניים וחצי חדרים, לא לסיים תיכון, להיות כדורגלן עבר ושיהיה לי לב טהור, חברות אמת, ואינטליגנציה כמו של ארז", כתבה בסטורי שלה שירי הדר בעצמה דיירת לשעבר ב"אח הגדול" שחטפה לא מעט אש כשהיא מתייחסת לעובדה שמאור בחרה להטיח בארז עלבונות אישיים באופן מכוון. "איכס, איזו רמה נמוכה. כסף לא קונה קלאס. כסף לא קונה חברים. יש אנשים שמעדיפים לבכות בפנטהאוז מאשר לצחוק, לשיר ולרקוד בדירת שני חדרים, וזה שלהם. די. דמעות דינוזאור, לא תנין", הוסיפה ועקצה כשהיא משתפת תמונה של מאור מתפרקת בחדר האח הגדול ומספרת על הילדות הקשה שחוותה.
"אנחנו כבר יודעים מה קורה כשיש אמירה גזענית, או הטרדה מינית. שם נשלפות אזהרות, עונשים, הודעות רשמיות. אבל כשזה "רק" שיח פוגעני על מעמד כלכלי, השכלה וקריירה פתאום הכל עובר. למה? כי אין קללה? כי אין הרמת יד? המילים פה חותכות פי עשר. והשתיקה של ההפקה צורחת", טענו הגולשים.
"בריונות מתועדת", "השפלה פומבית" ו"אח גדול שהפך לאח מתעלל", כתבו אחרים והוסיפו שכשהשיח הופך לאישי, מדכא ורווי רעל לא מדובר בתוכן בידורי אלא בשידור ציבורי של ערכים מקולקלים.
אחרים הוסיפי כי חופש הביטוי הוא לא כרטיס פתוח למחיקת האחר. דיירים לא צריכים לחשוש מהבדלים במעמד, בעברם או במקום מגוריהם, והפקה של תוכנית בפריים טיים חייבת להציב גבול ברור בין עימות לגיטימי לתקיפה שמאתגרת עד הסוף כמעט את גבולות חופש הביטוי.
"הכל קורה מול מצלמות בפריים טיים, כשמיליונים, כולל ילדים ונוער, יושבים ורואים", כתב גולש באחת הקבוצות של האח. "כל שני וחמישי אנחנו שומעים על ילדים שספגו חרם, אלימות מילולית, דחייה, עד למקומות הכי כואבים לפעמים אפילו בלתי הפיכים, והנה, אתם ההפקה נותנים לזה מקום, נותנים לזה במה, מאפשרים לפגיעות הקשות האלה לעבור כאילו הן 'בידור'. אתם קולטים מה אתם משדרים? שאם אתה גר בדירה קטנה - אתה פחות. שאם לא סיימת תיכון - אתה לא שווה. שאם אתה לא טוב במתמטיקה - אתה אפס. איזה מסר אתם מעבירים? זה לא "ריאליטי" זה קרקס של פגיעות נפשיות, ואל תגידו לנו ש'יום אחרי היא הצטערה' - היא לא צריכה להצטייר כקורבן. היא צריכה לעוף מהפריים טיים".
מנגד, היו גם מי שבחרו למרות הדברים הקשים שאמרה להביע תמיכה במאור: "חלאס להתייפייפות. הוא תקף אותה ונעמד מעליה והיא עמדה איתנה מולו. לכל מטבע יש שני צדדים". "להעיף את ארז השתלטן", "הוא החליט להתעורר רק כשזה היה נוגע אליו ואמרו לו את האמת בפרצוף. נכון שזה לא היה הכי יפה אבל איפה הוא היה עד עכשיו?" "הוא רק מקסקס ולא החלטי".
משחקים על הקצה
העימות הזה הוא לא רק עוד סצנה סוערת, אלא מקרה בוחן לשאלה עמוקה הרבה יותר: האם הפורמט של "האח הגדול" שמתגמל כל מי שמוכן להקצין, להעליב, להשפיל ולפגוע לא דוחף את הדיירים (ואת הצופים) למחוזות מסוכנים?
מאור, דמות שמזוהה עם אסטרטגיה של עימותים חזיתיים, יודעת היטב מה המצלמות רוצות. גם ארז שמבין היטב את חוקי המשחק לא בורח מהעימות. שניהם משחקים על הקצה, אבל כשהקצה הזה הופך למדרון חלקלק של השפלה פומבית מתי זה כבר לא משחק? האם דיירים באמת "נעלבים" או שמדובר באסטרטגיה מחושבת לשרוד עוד שבוע, לזכות בעוד שנייה של תשומת לב?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו