האם האישה היפנית היפה ביותר היא בכלל אוקראינית?

יפן סוערת סביבת בחירתה של קרולינה שיינו למיס יפן בתחרות היופי השנתי • ההחלטה לבחור דווקא בצעירה בעלת חזות אירופית העלתה שאלות רבות ביחס לסטנדרט היופי היפני

תחרות מיס יפן השנתית. צילום: AP

סערה ביפן סביב תחרות היופי השנתית, מיס יפן, בה זכתה בחורה צעירה בת 26, קרולינה שיינו, אזרחית המדינה שהגיעה אל המדינה מאוקראינה ביחד עם משפחתה בגיל חמש.

אוהדי התחרות השנתית כועסים על השופטים בעקבות העובדה שבתקנות נכתב כי הכתר מוענק למתמודדות המייצגת את "היופי החשוב כל כך לנשים היפניות".

ההחלטה לבחור דווקא בצעירה בעלת חזות אירופית העלתה שאלות רבות ביחס לסטנדרט היופי היפני ומה זה אומר בכלל להיות יפני.

שיינו חיה בעיר נגויה והינה דוברת יפנית שוטפת. בשיחה עם רשת CNN היא הביעה תקווה שהזכייה תשנה את הדעות ביפן ביחס למי יכול להיחשב כיפני. "רציתי שיכירו אותי כיפנית" הוסיפה וסיפרה על קשייה להתקבל בחברה המקומית בעקבות המראה השונה שלה.

"אנחנו חיים כיום בעידן שבו יש גיוון רב בין בני האדם. יש המון אנשים כמוני שיש פער בין המראה שלהם לבין מי שהם. תמיד אמרו לי שאני לא יפנית אבל אני מרגישה יפנית לחלוטין ולכן גם נכנסתי לתחרות הזו של מיס יפן מתוך חיבור אמיתי ומתוך העובדה שככה אני רואה את עצמי".

הסערה הנוכחית באה על רקע השינוי התרבותי שעוברת יפן בשנים האחרונות. מלכתחילה מדובר במדינה הומוגנית מאד מבחינה אתנית ובעבר הייתה אליה הגירה קטנה מאד. אלא שהזדקנות האוכלוסייה והעובדה שביפן עצמה משפחות מיעטו להביא ילדים לעולם, גרמה לממשל במדינה לפעול להבאתם של תושבי חוץ כדי לאזן את המצב הדמוגרפי של המדינה.

קרולינה שיינו / צילום: EPA

בכל מקרה ביחס לזכייתה של קרולינה נחלקו הרשתות החברתיות ביפן בצורה משמעותית. "קרולינה, היא יפנית בלאומיות שלה ולכן אין שום דבר רע בניצחון שלה" כתב פרשן מקומי ברשת X.

גולשים אחרים הביעו את הערכתם לאהבה של הדוגמנית למדינתה. "יש הרבה יפנים שלא מעריכים את יפן, אז למה יש לאנשים בעיה עם כך שדווקא היא מוקירה את המדינה שלנו שהיא גרה בה מאז גיל חמש" אמר משתמש X.

אלא שרבים אחרים מנגד העלו את השאלה האם מתאזרח יכול לייצג את אידאל היופי היפני שהוא הנבחן בתחרות היופי ניפון.

"נכון אסור לקבל אפליה גזעית בשום צורה, אבל התחרות מבוססת לכאורה על הסטנדרטים של היופי היפני. למעשה כשאישה כמו קרולינה שיינו מגיעה לתחרות כזו כיפנית הרי שאין שום סיכוי ליפנית מקומית לנצח בתחרות כיון שהיופי ימדד כעת בסטנדרטים של היופי המודרני הבינלאומי" כתבה ההיסטוריונית הירו ימשיטה.

הניצחון של קרולינה שיינו מגיע עשר שנים אחרי זכייתה בתחרות של אריאנה מיימוטו, שהייתה המתמודדת הדו גזעית הראשונה בתחרות. מיימוטו, לא השתתפה רק בתחרות המקומית אלא ייצגה את יפן באותה שנה גם בתחרות מיס יוניברס. אלא שאז היה מדובר בצעירה חצי יפנית כאשר כעת מדובר בזוכה אוקראינית לחלוטין.

כאמור, מיס יפן הינה תחרות יופי פנים יפנית ייחודית שיצאה לדרך לראשונה בשנת 1950 בחסותו של העיתון הגדול במדינה היומיורי שימבון. מטרת התחרות אז הייתה לבחור שגרירה יפנית של רצון טוב שתגיע לארצות הברית ותביעה את תודתה של יפן על התמיכה ההומניטרית שתמכה ארה"ב ביפן אחרי מלחמת העולם השנייה.

התחרות שלא הייתה פעילה במשך 15 שנים חודשה על ידי האמן ואייקון הבריאות והיופי היפני שיזו ודה, בשנת 1967 כאשר מאז היא מופעלת על ידי בני משפחתו כאשר כיום נכדתו מארגנת את התחרות הזו. בנימוקי השופטים בכל הנוגע לבחירתה הנוכחית של שיינו נכתב כי היא "אישה יפנית חרוצה וצנועה ויש לה התחשבות רבה בזולת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר