מנהלים דיון? כך תנצלו לטובתכם את שפת הגוף של עמיתכם

פגישת עסקים (אילוסטרציה) | צילום: Getty Images

אם אתם נמצאים בפגישה עסקית, באמצע ויכוח או מנסים לשכנע מישהו שאתם צודקים - חשוב מאוד שתדעו לזהות מה האדם שמולכם אומר באמצעות גופו – ולא רק בדבריו • זה כל מה שאתם צריכים ללמוד כדי להעלות את סיכויי ההצלחה שלכם

מהרגע שאתם נכנסים לפגישה עסקית ועד סוף האינטראקציה שבה, לקוחות פוטנציאליים ושותפים עסקיים שאתם נפגשים עימם יצפו בכם בקפידה כדי לפענח אם יש משהו בפעולות שלכם שלא תואם את מה שאתם אומרים, וגם יחפשו אצלכם סימנים של אי-נוחות על מנת לזהות את החולשות שלכם.

• רוצים להפוך לאנשים כריזמטיים? המדריך הזה הוא בשבילכם

• רוצים להבין למה מתכוון נתניהו? הכתבה שתגלה לכם את כל סודות הפוליטיקאים

• נכשלים שוב ושוב בדייטים? אלה הטיפים שיצילו אתכם

משא ומתן הוא אינטראקציה דינמית ועשירה במידע. כאשר אנשים מנהלים משא ומתן, למטען הרגשי יש השפעה רבה על עמדות ופעולות הצדדים. הבנת שפת הגוף שלנו ושל הצד השני היא קריטית ליכולת לנטרל את הרגשות שהצד השני חש כלפי מחווה או הצעה שאנו מעלים.

למקסם את שפת הגוף שלנו כדי לתמוך בעמדתנו ובפעולות שלנו פירושו להיות מודעים לחילופי הדברים שמתרחשים. כדי לייצר נינוחות, חשוב לשמור על קשר עין רך ולא חודר, להנהן באיטיות כדי להראות שאנחנו מקשיבים, להשתמש בהנהונים איטיים כדי לאותת שאנחנו מקשיבים ולהטות מעט את הראש, שזה טריגר אבולוציוני שמשדר לאדם שמולנו שאנחנו מרגישים איתו בנוח.

המחווה הזו עשויה להפיג מתחים ולבנות הסכמה, אפילו במהלך שיחות שנויות במחלוקת.

זוג נפגש עם יועץ (אילוסטרציה), צילום: iStock

כוננות גבוהה

כשאנשים עצבניים או לחוצים, זה ניכר בידיים שלהם. כשאתם מנהלים מו"מ, ודאו שהידיים שלכם מקרינות ביטחון עצמי ויציבות, שכן התעסקות או הצמדת הידיים בחוזקה מראה שאתם עצבניים, כך שהצד השני יכול לנצל זאת. נסו לשים את הידיים ממש מתחת לחזה או אפילו על השולחן, ולחבר את האצבעות כאשר תבקשו לשדר ביטחון. נסו להימנע מלגעת בפנים, מה שמאותת לצד השני שאתם לא מרגישים בנוח. שמרו את הרגליים נטועות היטב בקרקע כדי להראות את נחישותכם. זה גם מבטיח להימנע מלהיראות אמביוולנטי או עקשן ולהישאר בטוח.

גם בדיונים סוערים חשוב להרגיע את הגוף ולהניחו ביציבה נינוחה. שמרו על עצמכם תמיד נעימים ומושכים. הישענו לפנים ושמרו על עמדה פתוחה, והאטו את טון הדיבור. הפעולות האלו יעזרו להוריד את הרוחות. אנשים רוצים להרגיש שהעסקה עוסקת (או לפחות כוללת) אותם, גם אם זה לא לטובתם. אולי הם לא יקבלו בדיוק את מה שהם רוצים, אבל הם כן רוצים לדעת שאתם מעוניינים במחשבותיהם או ברגשותיהם לגבי נושא העולה במשא ומתן. אחרת, הם יימנעו.

במהלך כל פגישה, משא ומתן או ריאיון, אתם רוצים להיות בכוננות גבוהה לרמזים חיוביים. כשאתם מבחינים ברמז חיובי, זה סימן שאתם מרתקים, מעניינים או זוכים להסכמת האנשים שאיתם אתם משוחחים. מצד שני, זה עלול לאותת על אמפתיה והבנה, ולא בהכרח הסכמה. הדבר הבסיסי ביותר שנחפש זה כיוון הרגליים והגוף של האדם שמולנו. אם הרגליים והגוף פונים אלינו, אנחנו כבר יודעים שאנחנו מקור העניין.

תוך כדי שיחה, ייתכן שנבחין שהאדם שמולנו מבזיק לפתע את הגבות שלו, מעין הרמה מהירה של שתי הגבות. אנחנו יכולים להבין שהנושא שעליו אנחנו מדברים ממש מעניין אותו, ולכן כדאי שנתעכב עליו. אם פתאום נראה אותו מרים גבה אחת בלבד, אנחנו יכולים להבין שהוא סקפטי לגבי מה שאמרנו, ולכן כדאי שנדייק את המסר או שנשאל אותו איזה מידע חסר לו.

אישה בריאיון עבודה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

בנוסף לחיפוש אחר החיובי, עליכם להיות מודעים גם לשלילי. לדוגמה, אם האדם שמולנו חוסם את עצמו על ידי החזקת חפץ כלשהו בין שניכם, כמו כוס, זה סימן אזהרה שהם לא אוהבים את מה שנאמר. שפתיים קפוצות יכולות להעיד על אי-הסכמה, חוסר שביעות רצון או כעס מדוכא. צחצוח יד על הברכיים או הירכיים היא אותה מחווה בה אנו משתמשים כאשר מצחצחים פירורים בלתי נראים, או בקיצור – לא רצוי, מלוכלך ומעצבן.

לבסוף, אנו עשויים לראות אנשים משפשפים את העפעפיים שלהם במהלך שיחות וחקירות, כאשר הם נשאלים שאלה קשה או מעוררת מתח. לכן, פעמים רבות אנשים משפשפים את עיניהם אם הם רוצים לנתק קשר עין כדי להפחית את הלחץ או החרדה שהם חשים.

אינסטינקט בסיסי

עם כל כך הרבה מידע בחוץ, יש סיכוי שאתם באמת עשויים להתבלבל לגבי איך לשאת את עצמכם בפגישות ובאירועים. אמנם זה טוב להיות בקיא, אבל חשוב באותה מידה להסתמך על האינסטינקטים.

אנשים בפגישת עסקים (אילוסטרציה), צילום: Thinkstock Photos

כשזה מגיע למעשים, קחו בחשבון גם את המקוריות והספונטניות שלכם. בזמן התבוננות באחרים, זכרו שיש לכם זמן להגיב בחוכמה, כי שפת הגוף שלהם משדרת כוונה, לא החלטה.

מרגישות להקשרים חברתיים ועד ליצירת רושם חיובי, אי אפשר לומר מספיק על חשיבותה של התאמה במפגשים עסקיים. איזון מושלם עשוי לקחת קצת זמן ותרגול, אבל זה בר השגה. אתם יכולים להגיע לשם על ידי התבוננות מתמדת בעצמכם ובאחרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר