חוזרים אל הטבע - מהבית: זה מה שצריך לדעת כשמעצבים דירה ב-2022

נמשיך להכניס את הטבע לתוך הבית | צילום: שי אפשטיין

שאלנו אנשי עיצוב ואדריכלות מה הולכים להיות הטרנדים בעיצוב הבית לשנה הקרובה - והופתענו מהתשובות שהיו דומות • החלל הביתי שהפך לחשוב בתקופת הקורונה ימשיך במגמה, נמשיך להשתמש בחומרים ממוחזרים ומתכלים ונאהב לראות כמה שיותר ירוק מהחלון • כתבה רביעית בסדרה

הכתבה הזאת היא הרביעית בסדרת כתבות הטרנדים ל-2022, ובה בקשנו מאנשי עיצוב ואדריכלות לבחור את שתי המגמות שלדעתם יהיו המרכזיות ב-2022. שתי הכתבות הראשונות מציגות ניתוח קרוב ולעיתים ממש משיק לדעות ולתחזיות שעולות כאן. העניין עולה בעיקר מהעובדה שאנשי העיצוב השונים מבססים את טענותיהם על תהליכים שקורים, ומחזקים בכך את הפרשנות המקצועית לטרנד. קצת כמו בעולמות המתמטיים – ברוב המקרים יש רק תשובה אחת נכונה, והיא מבוססת ומנומקת. אולי בעולם המגמות לא תמיד ניתן להצביע על תשובה אחת, ולא הכל מתמטי, אבל ניתן להסכים בהחלט על הלך רוח זהה, שמתפתח מתוך הבנה אמיתית של התהליכים.  

למבצעים חמים לבית ולגן היכנסו לכאן

עדי פוגל הולנדר, עיתונאית, סטייליסטית, מרצה ויזמית עיצוב

עדי פוגל הולנדר,

ביופיליה וחיבור לטבע

"בהקשר של הטרנדים, אני אתייחס במובן קצת יותר רחב למגמות בולטות שלא יסתיימו בסוף 2022. אני משוכנעת שכל נושא הביופיליה והחיבור אל הטבע רק יילך ויתעצם. זה תהליך שמתרחש כבר כמה שנים, אבל הקורונה העצימה אותו. מה שקרה לנו בשנתיים האחרונות הוא שמצד אחד הכל הפך מאוד דיגיטלי: קניות ברשת – עסק שמוכר מוצרים שלא היה לו אתר מכירה בקורונה מצא עצמו מחוץ למשחק; עבודה מהבית, פגישות וצריכת תכנים בזום החליפו מפגשים פרונטליים וכן הלאה. מצד שני האטנו את קצב החיים והתחברנו אל הטבע שסביבנו - הנבטות, ג'ונגל ביתי, גידולים הידרופוניים של ירוקים ועוד.

"הדברים האלה ימשיכו להתקיים ולהתפתח במקביל, מכיוון שהם מאזנים האחד את השני, ומשלבים בין חדשנות טכנולוגית וייעול תהליכי עבודה לבין הכמיהה והחיבור שלנו אל הטבע. יהיו פיתוחים ועיצובים חדשים של כלים ומכשירים שתומכים בגינון הביתי, ודרך אגב, ברמת הטרנד גם הרהיטים והאביזרים השנה "יעגלו פינות" בדיוק כמו בטבע – צורות עגולות ואורגניות יותר, שמלטפות ומרככות את המראה".

מכשירים שתומכים בגינון הביתי. חממה ביתית לגידול והנבטה מבית כתר, צילום: כתר

פרסונליזציה

"מגמה נוספת שתתעצם, ושבעיניי מתחברת לעוד הרבה תהליכים שקורים במקביל בעולם הרחב, היא פרסונליזציה בעיצוב. אנחנו חיים בעידן שבו הכל מותר ואפשרי, אבל הרבה פעמים הכל נראה אותו הדבר. גם בעיצוב הבית כל אחד צריך למצוא את מה שמתאים לו מבין שלל האפשרויות. יש הרבה מקום ורצון לביטוי אישי, לשילוב של אמנות שהפכה נגישה יותר ולאוצרות מדויקת של חפצים. וזה נראה גם מהצד השיווקי: שיטות המכירה מקבלות היום דיוק שמתבסס על חשיפה על ידי מובילי דעה, יוצרי תוכן ומשפיענים נכנסים למשבצת של הבידול והחותם האישי, תוך שהם נותנים דוגמה ומנמקים את הבחירות שלהם מתוך השפע.

"הזירה הדיגיטלית תתפוס משנה תאוצה. אני חושבת שיקומו עוד אתרים שיציעו מעין סופרמרקט של מותגים עצמאיים, ויאפשרו לצרכן להכיר מעצבים שלא בהכרח היה מכיר באופן אחר. האתרים האלה נותנים פלטפורמה שיווקית אדירה למעצבים עצמאיים דלי תקציב.

"אנחנו מדינה שמרנית בהיבט של עיצוב הבית, אנשים בדרך כלל רוצים להיות דומים לשכן ולא לבדל את עצמם, אבל לדעתי היום יש הרבה יותר לגיטימציה ללכת עם האמת, ליצור בתים אישיים שמספרים את הסיפור שלנו ולא להיות כמו כולם ולנהור אחרי טרנדים".

הזירה הדיגיטלית תתפוס משנה תאוצה, צילום: גטי אימג'ס

דנה אוברזון, אדריכלית ומעצבת פנים, בעלת משרד האדריכלות אוברזון אדריכלים

דנה אוברזון, צילום: אבישי ליכטנשטיין

אסקפיזם וגמישות מחשבתית ושימושית

"המגמות ל-2022 ישלבו בין אסקפיזם לגמישות מחשבתית ושימושית - מצד אחד יגבר הרצון לייצר "תאי חופש" – אסקפיזם. מבני מגורים כבר היום מאפשרים – חללי יוגה, הוליזם, קריאה ואפילו 'CRAFT', מאידך, תקופת הקורונה לימדה את כולנו שהבית צריך להיות גמיש בשימושיו ולתפקד באופן ורסטילי לפי הצורך כמשרד, חדר כושר, גינה ואפילו גן ילדים".

אורן נורי, המעצב הראשי וקניין רשת העיצוב IDdesign

אורן נורי, צילום: יח"צ

חזרה לטבע

"נראה יותר ויותר רהיטים שמיוצרים מחומרים טבעיים, כגון עץ וקש בשילוב טקסטיל בעל מרקם גס שמשלב בתוכו טכנולוגיה של מחזור סיבי פלסטיק, ומיחזור בדי ריפוד מבקבוקי פלסטיק שמדגיש את נושא הקיימות ושמירה על הטבע. נתחיל להבחין ביותר רהיטים שמיוצרים מעץ מלא בגווני חום עמוק ובסגנון וינטג' שנות ה-70. נקבל יותר שילובי גוונים מהטבע, כגון גווני אדמה עשירים, טאופ, קוניאק, חלודה ומרווה. בדי הריפוד יוצגו במרקמים גסים כגון בד הבוקל'ה, פרווה, קטיפות פאפקו ופיקה".

שילוב גוונים מהטבע, כגון גווני חלודה ומרווה. מתוך הקולקציה החדשה של רשת IDdesign, צילום: מנחם עז

עיצוב אורגני

"צלליות הרהיטים והמוצרים המשלימים, כמו כן עבודות האומנות שישלטו בחלל המחיה שלנו, יהיו בעלי קווים מעוגלים ואורגניים המבוססים על תפיסת עולם שממזגת בין מגורי האדם לבין הטבע והסביבה. בטבע אין באמת קווים ישרים, הכל מעוקל ויפיפה".

בטבע אין קווים ישרים. הכל מעוקל ויפה. מתוך הקולקציה החדשה של רשת IDdesign, צילום: מנחם עז

איילת שבו, מעצבת פנים

איילת שבו, צילום: אלי פסנדי

מיזוג פנים וחוץ

"שנת 2022 ממשיכה להתמודד עם מגפת הקורונה. בשנה החולפת למדנו מהי פשטות וחזרנו לחיק המשפחה, למשחקי קופסה או סתם ישיבה מול הטלוויזיה ביחד. אין ספק שב-2022 הבית יעמוד במרכז. בשנה הקרובה תמשיך להעמיק את המינימליזם - יותר קווים נקיים וישרים פחות קישוטים ועומס על החלל. נמשיך להכניס את הטבע לתוך הבית, ונמזג את החוץ והפנים בסינרגיה מופלאה". 

מיזוג פנים וחוץ. תכנון: אילת שבו, צילום: שי אפשטיין
נמשיך להכניס את הטבע לתוך הבית, צילום: שי אפשטיין

מיחזור

"נמחזר או נחדש רהיטים קיימים ומרהיטים וכלים מיותרים, במטרה לדאוג לחלל פתוח וזורם".  

נמחזר ונחדש רהיטים קיימים. כיסא מחודש מבית מון שרי, צילום: יח"צ

גיל רויטר, טרנדולוג ויזם עיצוב

גיל רויטר, צילום: סיגל בר- אל

איכות על כמות

"כולנו הבנו בשנתיים האחרונות שהמרחב הביתי צריך לשרת אותנו גם בהיבט הפונקציונלי וגם בזה הדקורטיבי. אנחנו משקיעים יותר בבית, שהפך למרכז החיים שלנו, ובוחרים לאמץ לחיינו אסופה של פריטים על-זמניים, שיישארו איתנו לעוד שנים קדימה. אנחנו לא נכנעים לכל גחמה, אלא מבצעים רכישות מחושבות ושקולות, גם אם הן מחייבות הוצאה כלכלית גדולה יותר. יש ערך גדול מאוד לסיפור של המוצר, להקפדה על תהליכי העיצוב והייצור ולאופן שבו המוצר יכול לשרת אותנו גם בעתיד. חברות ריהוט מובילות בחרו גם הן לתת חיים חדשים למוצרים אייקוניים, שחזרו לרצפת הייצור וויתרו בהתאמה על הצפת מוצרים חדשים לשוק". 

הקומקום שעיצב אקילה קסטליוני (Achille Castiglioni) ל-ALESSI לפני למעלה משני עשורים, חוזר במהדורה עכשווית, טולמנ'ס דוט,

עיצוב מקומי

"חשוב מאוד להמשיך ולתמוך ביצירה ובעיצוב מקומי. בארץ הקטנה שלנו יש יופי של כישרונות ומעצבים פורצי דרך, ואין דבר נפלא יותר מלשזור את המוצרים שלהם במרחב הביתי. האסתטיקה של רבים מהמעצבים משלבת טכניקות עבודה מסורתיות לצד אלמנטים טכנולוגיים מתקדמים, והשפה העיצובית שלהם זוכה לזרקור גם בזירה הבינלאומית. כשעולם הטיסות עדיין מעורער, עכשיו זה הזמן ללכת ולבקר בחנויות העיצוב ובבתי הסטודיו מצפון ועד דרום, ולהכיר מקרוב את הנפשות הפועלות. מעבר לסולידריות חברתית ותמיכה בכלכלה המקומית, חשוב גם לדעת שמדובר בצעד אקולוגי, שכן אנחנו לא משנעים סחורות ממרחק אלפי ק"מ". 

סולידריות חברתית ותמיכה בכלכלה מקומית. מתוך הסטודיו של מתן שדה חמו – RAFA TERRATZO, צילום: אופיר הנגלי

שרון אלה, מעצבת רב תחומית, מתמחה בתחום החומרים ומרצה ב-HIT במחלקה לעיצוב פנים

שרון אלה,

"בשנת 2022 נמשיך להשקיע במרחב הביתי שלנו, מתוך הבנה שזהו המרחב המוגן האולטימטיבי עבורנו, עוד יותר מסביבות העבודה והבילוי שלנו.

"חומרים כמו אבן, עץ מלא, טראצו, בטון, פסיפסים שחזרו קצת לעולם העיצוב בארץ ובעולם, ובשנתיים האחרונות נוכחים יותר, ועוד חומרים טבעיים, ימשיכו להיות חלק מהמרחבים הביתיים, כמו גם במרחבי עבודה ובילוי ששואפים לספק חווית משתמש חמה, ביתית, עוטפת ואותנטית.

נמשיך להשקיע במרחב הביתי. תכנון: שני מור, באדיבות לילו הום, צילום: שי גיל

"'קראפט' מקומי שכולל בין השאר קליעה, אריגה, סריגה, קדרות, קיפולי אוריגמי ועוד, מקבל בשנים האחרונות חיבוק מחודש וזה מורגש יותר בשנתיים האחרונות בארץ ובעולם. הרצון לחבק תעשייה מקומית זעירה גבר בתקופת הקורונה, ולדעתי ושמחתי יישאר כערך שיקבל ביטוי ברמה הצרכנית גם שנים קדימה.

דגש על קראפט מקומי. צלחת מקומטת, סטודיו COZI, צילום: אסף אמברם

"לצד אלה מתפתחת וצומחת המודעות לסביבה מקיימת. עולם העיצוב והאדריכלות בארץ מעוניין יותר מתמיד לעשות שימוש בחומרים ממוחזרים, מתכלים, ולתת דגש על בנייה ירוקה. אני מאמינה שמגמה זו תלך ותתחזק.

"בנוסף, ולא פחות חשוב – טכנולוגיה. מתיחת גבולות החומר תמשיך לדהור קדימה עם פיתוחים טכנולוגיים וחומריים חדשים כאחד. נראה גם עלייה בשילוב בין שיטות ייצור מסורתיות לטכנולוגיות עכשוויות, כמו הדפסות תלת ממדיות, ביו מימיקרי – תרגום תופעות בטבע לטכנולוגיה בתחומים שונים, כמו גם בפיתוחי חומרים ומוצרים, חיתוך CNC וחיתוך לייזר".

עדי אדליס, מעצבת פנים ובעלת סטודיו לעיצוב המתמחה בתכנון ועיצוב בתים, דירות למגורים ומשרדים

עדי אדליס,

המשרד הביתי

"אל שתי המגמות הבולטות ביותר בעיצוב הבית נגררנו בלי כוונה מתוך מגפת הקורונה. עברנו לעבוד מהבית, מה שאילץ אותנו לחפש פתרונות שונים לפינות העבודה שהיו נהוגות עד כה. אם עד עכשיו הסתפקנו בפינה קטנה בסלון, במסדרון או בחדר השינה, עכשיו אנחנו מבינים שאין ברירה אלא להקצות נדל"ן אמיתי לטובת ימי העבודה מהבית. רבים זקוקים לחדר סגור ושקט, או ליותר מחלל עבודה נוח אחד, למספר בני משפחה. זה גורם למשפחות רבות לעבור לדירות גדולות יותר או לשפץ את הקיים, תוך הקצאת שטחי עבודה שקטים בבית".

אין ברירה אלא להקצות נדל"ן אמיתי לטובת ימי העבודה מהבית. עיצוב: עדי אדליס, צילום: טל ניסים

נחיצות שטחי החוץ

"נראה את ההכרה בנחיצות שטחי החוץ במעבר מאסיבי של משפחות למושבים ויישובים כפריים. בשיפוץ נראה את המגמה בפתיחת חלונות כמה שיותר גדולים החוצה. ההשקעה במרפסות ובגינות הפרטיות עלתה באופן משמעותי מאוד בשנה האחרונה, ותמשיך לעלות. הדיירים שלא נהנים מנוף ירוק מכניסים אותו הביתה בצורת עציצים, ייחורים, גידול גלעיני אבוקדו ואפילו צביעת קירות ורהיטים בירוק. המגמה הזו כאן כדי להישאר, לשמחתן של המשתלות".

פתיחת חלונות גדולים החוצה. עיצוב: עדי אדליס, צילום: טל ניסים

הילה נבו, חוקרת, אוצרת ויועצת אמנות, מרצה בשנקר, במכללה למנהל ובמרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו

הילה נבו, צילום: תמר קרוון

SIMPLICITY

"בתוך עומס ויזואלי בלתי ניתן לעיכול, 2022 מביאה לעולם האמנות דבר שמשתקף בהמשך בשדה העיצוב בכלל ועיצוב הבית בפרט, מגמה של פשטות. הפילוסוף והסופר אומברטו אקו אמר שתפקיד האמנות היא לזקק סיגנלים מתוך הרעש התרבותי. היום, נראה שהתפקיד של כל אחד מאתנו לזקק בתוך ביתו מקדש של פוקוס, ריכוז ושקט, כדי להכיל את הרעש שמציף אותנו ברשת, בשלטי החוצות הדיגיטליים, ברחוב ואפילו במוזיאון".

Biomimicry The Phenomenon

"באמצעות למידה של מנגנונים מתוך העולם הביולוגי, אמנים ומעצבים יוצרים טבע שני שנסמך על חכמה קמאית של התבוננות בטבע וחיבור טכנולוגי של שני הקצוות. אמנם לאונרדו דה וינצ'י גם הוא עסק בביומימקרי, אבל המילה נכנסה באופן רשמי למילון רק בשנת 1982, ובשנים האחרונות אנחנו רואים את המגמה הופכת להיות דומיננטית יותר ויותר באמנות ובעיצוב. אחת התערוכות החשובות של השנה מתרחשת ב-SHED בניו יורק, שם Studio Drift, שחוקרים כבר מעל עשור את התחום ויוצרים על בסיסו, מפגינים יכולות להביא אלינו הצופים את הפנומנלי - תחושה של ריחוף בחלל או צלילה מתחת למים, דרך עבודות שעוסקות בחיקוי של הטבע בכלים טכנולוגיים מתקדמים".

דה פנומנון, סטודיו דריפט, צילום: הילה נבו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר