שבוע העיצוב במילאנו, שננעל לפני קצת יותר משבוע, הציג תערוכות עיצוב מרשימות ברחבי בירת העיצוב האיטלקית, שרובן שילבו את מגמת המינימליזם שחולשת על תחום עיצוב הבית לאחרונה.
המינימליזם, שבמשך שנים נתפס כגישה פרקטית או אפילו סגפנית, מקבל בשנים האחרונות פרשנות רעננה: הוא הופך לכלי ביטוי של יוקרה, עומק וייחודיות. הבחירה במעט – אך במדויק – דורשת אומץ, ידע והשקעה בפרטים הקטנים. מותגי על, אדריכלים ומעצבים מובילים מוותרים על עודף קישוטים וסגנון מוגזם, לטובת חוויה חושית, דיוק ואמירה אישית.
"יש כאלו שחושבים שמינימליזם משמעו ויתור, אבל האמת הפוכה. דווקא במינימליזם, כל פרט חייב להיות מושלם – כל קו, כל חומר, כל גימור. זהו עיצוב שמכבד את החלל, את האדם ואת הזמן. היוקרה החדשה לא מנסה להרשים – היא מזמינה להתבוננות, להתרגשות שקטה ולתחושת בית אמיתית", מסבירה מאיה שינברגר, מומחית לעיצוב מינימליסטי יוקרתי, מעצבת פנים ומחברת ספר העיצוב "The New Minimalist Style".
מסורת, חומריות וסיפור
הביתן של גוצ'י בתערוכה היה מהמבוקשים ביותר, והציג פרשנות חדשה למוטיב הבמבוק ההיסטורי של המותג. הפעם, הבמבוק שולב עם חומרים מודרניים כמו אלומיניום ושרף, בעבודות של אמנים בינלאומיים.
"יש כאן דוגמה מצוינת ליוקרה מינימליסטית – מצד אחד יש כאן מסורת, סמליות ומלאכת יד, ומצד שני, שימוש בחומרים עכשוויים וגישה רעננה. השילוב הזה יוצר עומק, ומאפשר לפריט לספר סיפור שמתחבר גם לעבר וגם לעתיד. זוהי באמת המהות של יוקרה מינימליסטית", מדגישה שינברגר.
יוקרה שקטה, עיצוב טוטאלי
המותג לואי ויטון השיק השנה קולקציית בית שלמה, הכוללת רהיטים, טקסטיל, כלי אוכל ומשחקים. כל פרט בקולקציה – מהעור ועד הקשמיר, מהגימור ועד האריזה – משדר יוקרה שקטה, תשומת לב לפרטים ושילוב בין מסורת לחדשנות.
"לואי ויטון מביאים את עקרונות המותג – האיכות, הסיפור, והזהות שמאפיינת אותם בעולם האופנה – אל עולם הבית. המינימליזם כאן לא מקרי: הוא מאפשר לכל פריט ולכל רהיט לבוא לידי ביטוי באופן הנכון והמדויק", הסבירה שינברגר.
אמנות יומיומית, עיצוב עם קריצה
מותג היוקרה לואווה (Loewe) בחר להציג סדרה של קומקומים, כל אחד בעיצוב שונה – חלקם מינימליסטיים, אחרים צבעוניים ומורכבים. הקומקומים עוצבו על ידי לא פחות מ-25 מעצבים שונים. הבחירה לקחת אובייקט יומיומי ולהפוך אותו ליצירת אמנות, ממחישה את היכולת של עיצוב מינימליסטי לייצר עניין, הומור וייחודיות.
"יש משהו מעניין ביכולת לקחת פריט פשוט, כמו קומקום, ולהפוך אותו לאובייקט חדש ומעוצב. המינימליזם כאן הוא בחירה מודעת – הוא מאפשר לאמן ולמשתמש, לדמיין מחדש את החיים היומיומיים. זו יוקרה שמזמינה אותנו לעצור, להתבונן, וליהנות מהדברים הקטנים", מדגישה שינברגר.
התערוכה השנה במילאנו סימנה את המעבר מיוקרה ראוותנית ליוקרה שקטה, כזו שמבוססת על איכות, דיוק, חומריות וסיפור. המינימליזם הופך לכלי ביטוי מרכזי – לא מתוך חיסכון, אלא מתוך הבנה עמוקה של מהות היוקרה בעידן הנוכחי.
"העיצוב המינימליסטי הוא עיצוב שמעניק שקט, עומק ומשמעות. מינימליזם יוקרתי הוא הבחירה של אנשים שמבינים שהפשטות היא הפסגה האמיתית של העיצוב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו