ספורה פתחה בחקירה נגד הודה ביוטי: "עניין רציני"

אחרי הקריאות להחרמת המותג שבבעלות הודה קטאן אשר האשימה את ישראל כאחראית למלחמות העולם ומתקפת 11 בספטמבר, בענקית ספורה לא יושבים בשקט ופותחים בחקירה פנימית • "קידום שנאה, הטרדה או מידע שגוי אינם תואמים את הערכים שלנו"

הודה קטאן. צילום: אינסטגרם

הטענות השקריות מאיימות על אימפריית הביוטי: הודה קטאן (41), אחת המשפיעניות הבולטות בעולם האופנה והיופי, נמצאת בעין הסערה לאחר פרסום סרטון מסית ברשתות החברתיות. קטאן, שנולדה בארה"ב להורים ממוצא עיראקי, הקימה ב-2013 את מותג האיפור Huda Beauty שהפך לאימפריה בינלאומית עם שווי מוערך של 1.2 מיליארד דולר, הכנסות של כ-200 מיליון דולר בשנה ועשרות מיליוני עוקבים. פורבס דירג אותה בין הנשים העצמאיות העשירות בארה"ב עם הון אישי של כ-550 מיליון דולר.

הסערה פרצה באמצע יולי כשקטאן פרסמה סרטון בו טענה, ללא כל בסיס ובניגוד לעובדות היסטוריות, כי ישראל עומדת מאחורי מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה, פיגועי ה-11 בספטמבר ומתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023.

הודה קטאן, צילום: אינסטגרם

הטענות השקריות זכו לחשיפה עצומה ולמאות אלפי תגובות. תוך זמן קצר הסרטון דווח לטיקטוק שהסירה אותו בשל הפרת כללי הפלטפורמה האוסרים על מידע שגוי. ארגונים יהודיים ובינלאומיים גינו בחריפות את דבריה.

מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, אמר: "הודה קטאן בנתה מותג סביב יופי אך תאוריות הקונספירציה האנטישמיות האלו אינן אלא שנאה מכוערת. הפצת מיתוסים נתעבים למיליוני עוקבים אינה רק רשלנית - היא מסוכנת".

"קידום שנאה לא תואם את הערכים שלנו"

תוך ימים הציפו קריאות להחרים את Huda Beauty את הרשת. ספורה, בבעלות LVMH ואחת מהרשתות הגלובליות הבכירות בענף, הכריזה כי תבצע בדיקה פנימית והבהירה: "קידום שנאה, הטרדה או מידע שגוי אינם תואמים את הערכים שלנו. אנו מתייחסים לנושא הזה ברצינות רבה ומבצעים חקירה פנימית".

סניף "ספורה" בוושינגטון, צילום: איי.אף.פי.

לאחר שנוכחה לעוצמת הסערה, קטאן פרסמה סרטון תגובה ארוך במהלכו הפכה את עצמה מהבריון לקורבן. "זה לא סוד שאני מדברת כבר זמן רב על פלשתין", אמרה. "הסרטון היה ביקורת על מדיניות ישראל לא על יהודים או על הדת היהודית. מעולם לא אמרתי את הדברים שהכניסו לפי".

קטאן טענה כי היא עצמה הסירה את הסרטון כשראתה שדבריה מעוותים, והאשימה במסע הכפשה נגדה: "כדי להשתיק אותך הם עושים את מה שהם תמיד עושים - מעוותים את דברייך, מתייגים אותך".

הפרשה מטלטלת את הודה ביוטי בשיא הצלחתה העסקית ומציבה שאלות על חופש הביטוי מול הפצת מידע שגוי, ומחויבות מוסרית של מותגים בינלאומיים אל מול שיקולים עסקיים. ספורה טרם הכריעה אם תמשיך לשווק את המותג, אבל הנזק התדמיתי לקטאן משמעותי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר