סכנה חמורה: ילדות רוכשות מוצרי טיפוח רעילים - בעקבות טיקטוק

בנות 7 עד 18 משתמשות בממוצע בשישה מוצרי טיפוח יומיים, חלקם עם חומצות ובשמים, בעלות של עד 168 דולר לחודש • הנערות והילדות מאמצות את שגרות הטיפוח הללו כדי להתקרב לסטנדרט היופי שמקודם בטיקטוק

ילדה עם מסכת פנים. צילום: Getty Images

ילדות ונערות בגילי 7 עד 18 מחקות סרטונים בטיקטוק ומאמצות שגרות טיפוח עור מורכבות, שכוללות לעיתים קרובות עד 12 מוצרים שונים ביום. מחקר חדש של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב מתריע כי המוצרים, שלרוב משווקים במיוחד לילדות, טומנים בחובם סיכונים גבוהים לגירוי, לאלרגיה ולנזק לעור – ולעיתים קרובות אינם כוללים מסנן קרינה בסיסי, כך לפי ה"גרדיאן". המחקר פורסם בכתב העת המדעי "Pediatrics".

ד"ר מולי היילס, החוקרת הראשית במחקר, אמרה כי "הסיכונים שבשימוש במוצרים הללו, במיוחד בקרב ילדות צעירות, עולים בהרבה על כל תועלת שולית מהחומרים הפעילים". המחקר עקב אחר 82 יוצרות תוכן בטווח הגילים 7–18, וגילה כי כמעט כולן משתמשות מדי יום בממוצע בשישה מוצרי טיפוח, וחלקן ביותר מעשרה. בממוצע, שגרת טיפוח כזו עולה 168 דולר בחודש – ובמקרים מסוימים אף עולה על 500 דולר.

לדבריה, רבים מהמוצרים מכילים רכיבים כמו חומצה ציטרית, חומצות שונות, רטינואידים ובשמים – שילוב שמגביר את הסיכון לדרמטיטיס ממגע, שעלול למנוע שימוש עתידי במוצרי טיפוח יומיומיים כמו שמפו, סבון או קרם.

שגרות הטיפוח בטיקטוק משפיעות על נערות צעירות, צילום: Luiza Kamalova, שאטרסטוק

על אף המורכבות של שגרות הטיפוח שתועדו, החוקרים מצאו כי רק 26% מהן כללו מסנן קרינה. "זו החמצה משמעותית", אמרו, והדגישו כי מסנן קרינה הוא כנראה מרכיב ההגנה החשוב ביותר בכל שגרת טיפוח – ובמיוחד עבור ילדים.

במקרה אחד שתועד על ידי החוקרים, נערה בת 13 מרחה עשרה מוצרים שונים בתוך שש דקות בלבד – ותועדה כשהיא סובלת מאדמומיות ומתחושת צריבה, ואף אמרה שהיא חשה בשריפה בפניה, כך לפי "ניוזוויק".

פרופ' טס מקפרסון מאיגוד הדרמטולוגים הבריטי, שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה ל"גרדיאן": "זוהי תופעה מטרידה שמעידה הרבה על איך החברה שלנו תופסת את העור. יש עלייה דרמטית במספר האנשים שרוצים עור מושלם – וזה לא מציאותי ולא בריא. זה לא הופך את האנשים למאושרים יותר".

שגרות הטיפוח בטיקטוק עלולות להיות מסוכנות, צילום: אי.פי

לדבריה, היא מכירה נערות שביקשו כסף ליום ההולדת כדי לקנות מוצרי טיפוח יוקרתיים. היא מציינת כי האריזות שמיועדות לילדות הפכו נפוצות, והן מעודדות קנייה וצריכה מתוך שיקולים שיווקיים, לא רפואיים.

החוקרים הדגישו גם את הקושי של הורים ורופאי ילדים לעקוב אחר סוג התוכן שאליו נחשפות הילדות, בשל האלגוריתמים של הרשתות החברתיות. ד"ר היילס הוסיפה: "זה מדאיג לראות ילדות מקדישות כל כך הרבה זמן ומחשבה לעור שלהן. המסר שהן מקבלות הוא שזה משהו שהן חייבות לעשות כדי להיות בריאות – וזה פשוט לא נכון".

נוסף על החששות הרפואיים, המחקר מצביע על מסרים בעייתיים בסרטוני הטיפוח הפופולריים, שמעודדים אידיאל של עור בהיר ומושלם ומגבירים סטיגמות כלפי פצעי בגרות, אקזמה ותהליכי הזדקנות טבעיים.

שגרות טיפוח עלולות להיות מסוכנות לעור של מתבגרות, צילום: GettyImages

במסגרת המחקר, ד"ר מולי היילס וחוקרת נוספת פתחו כל אחת חשבון חדש בטיקטוק ודיווחו כי גילן הוא 13. הן צפו בתכנים דרך לשונית "For You" עד שהצטברו 100 סרטונים ייחודיים הקשורים לשגרת טיפוח. מהסרטונים נאספו נתונים דמוגרפיים של יוצרות התוכן, מספר המוצרים וסוגי המוצרים שבהם השתמשו, ועלות כוללת של כל שגרה.

לאחר מכן הוכנה רשימה של המוצרים שהופיעו, כולל הרכיבים הפעילים והלא־פעילים שלהם. כדי לזהות רכיבים עם סיכון גבוה לגרימת דרמטיטיס ממגע אלרגי, נעשה שימוש ברשימת הבסיס הפדיאטרית (Pediatric Baseline Series), שמקובלת בבדיקות אלרגיה.

החוקרים ממליצים להגביל את השימוש של ילדים במוצרי טיפוח חזקים ולחזור לשגרה פשוטה ובריאה: ניקוי עדין של הפנים ושימוש במסנן קרינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר