כוכבת הטיקטוק אכלה מוצרי ביוטי - ומתה

בת 24 מטייואן נהגה למרוח על הפנים מוצרי יופי, ואז מול המצלמה להכניס אותם לפה • פוסט שנכתב בעמוד האינסטגרם שלה ציין כי היא נפטרה ב-24 במאי מ"מחלה פתאומית" - הסיבה למותה לא פורסמה

גבול דק בין בידור לסכנה. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של גוואוה שוישואי

גוואוה שוישואי משפיענית רשת מטיוואן בת 24, הידועה בשם Guava Beauty, לא הייתה עוד משפיענית איפור. היא הייתה תופעה: צעירה, מלאת קסם, עם חיוך שנון ומחשבה יצירתית וקצת מעוותת, שהפכה את טעימות האיפור לסוג של אמנות.

בסרטונים שלה, שהיו תערובת של הומור, תעוזה וקצת טירוף, היא נהגה למרוח על הפנים מוצרי יופי, ואז מול המצלמה להכניס אותם לפה. שפתון, סומק, מסכות פנים: הכל נכנס, הכל נבדק, הכל הפך להצגה.

"אם אתם מעזים להמליץ על מוצר אני מעזה לאכול אותו", אמרה באחד הסרטונים ששיתפה עם 12 אלף עוקביה באינסטגרם כשטעמה ג'לי סומק, עשתה פרצוף של גועל, והבטיחה: "זה ממש לא טעים".

לא מעט גולשים הביעו דאגה, צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של גוואוה שוישואי

הסרטונים שלה, שכונו "מוקבאנג איפור", משכו עוקבים צעירים שביקשו ליהנות מהגבול הדק בין בידור לסכנה, אבל לא כולם צחקו ולא מעט גולשים הביעו דאגה: מה יקרה אם ילדים ינסו לחקות אותה?", כתבו בתגובות. "האם הם יבינו שאיפור זה לא אוכל? "סתם כי את יורקת את זה אחר כך זה לא אומר שזה בסדר", כתב אחד העוקבים. "מה יקרה אם מישהו ינסה לעשות את זה, ויקרה לו משהו?"

ב-24 במאי, גוואוה עדכנה את הביוגרפיה שלה באינסטגרם בטקסט מעורר דאגה: "יוצאת מהעולם. מתחילה מסע חדש. כל שיתופי הפעולה העסקיים מושעים". ימים ספורים אחר כך הופיעה הודעת אבל של המשפחה: "בכאב רב אנו מודיעים כי הנערה האהובה שלנו, מלכת המוקבאנג של מוצרי היופי, הניחה את המברשות שלה ועפה לפתוח ערוץ חדש בשמיים. אולי כשניפגש שוב, היא תעשה אנבוקסינג למלאכים ותצלם מוקבאנג שמימי".

פוסט שנכתב בסינית ובקוריאנית באינסטגרם שלה ציין כי היא נפטרה כאמור ב-24 במאי מ"מחלה פתאומית", כך על פי תרגום לאנגלית. הסיבה למותה לא פורסמה מה שכמובן נתן את האור הירוק להתפתחות תיאוריות קונספירציה - הרעלת איפור? התקף לב? מחלה נסתרת? חברה קרובה שלה מיהרה להבהיר: הצוות הרפואי שלל מכל וכל את האפשרות שהמוות קשור לאכילת מוצרי יופי" כפי שרבים הניחו, אבל הרשת כהרגלה המשיכה להפיץ שמועות להאשים וכשמצאה את הזמן בין תגובה לתגובה גם להתאבל.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by 芭樂水水 (@guava_beauty_)

נכון לעכשיו כאמור, לא צוינו פרטים נוספים לגבי סיבת המוות. "למרות שהמסע הזה הגיע בפתאומיות, שוישואי החזיקה מעמד בכל רגע קשה, בדיוק כפי שהייתה תמיד, חרוצה, רצינית ומאירה", נכתב בפוסט שפרסמו מקורביה. "תודה לכל מי שאהב, השאיר הודעה וצחק יחד איתה, ותודה על האהבה והתמיכה".

בפוסט נוסף נכתב כי "הצוות הרפואי שלל בבירור כל אפשרות שקשורה למה שמכונה 'איפור למאכל'. "שמועות חסרות בסיס כאלו לא רק מטעות את הציבור אלא גם גורמות נזק משני חמור לה עצמה", נכתב.

בפוסט הודגש כי שוישואי תמיד הייתה "אחראית כלפי הקהל וזהירה מאוד לגבי התוכן והוסיפה אזהרה שמוצרי היופי אינם מיועדים למאכל. "המשפחה והחברים סבלו מכאב והלם גדולים יותר ממה שחשבתם בתקופה הזו ואנחנו מבקשים מכולם להפסיק את כל ההשערות המרושעות והסטיגמות", נכתב.

טירוף הטרנדים ברשת: מחיר הוויראליות

הסיפור של גוואוה שוישואי הוא לא רק טרגדיה אישית, הוא תזכורת למחיר שמשלמים משפיענים בעידן שבו כל אתגר חדש מציב רף גבוה יותר ולפעמים מסוכן יותר. מוקבאנג, אתגרי אכילה, צריכת חומרים מסוכנים - כל אלה הפכו לטרנדים ויראליים שמשפיעים על מיליונים, במיוחד על צעירים שמחפשים רגע של תהילה ויראלית או רגש של שייכות.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by People Magazine (@people)

מומחים בתחום הפסיכולוגיה הדיגיטלית וההשפעה ברשתות חברתיות טוענים כי הלחץ לייצר תוכן ויראלי מוביל משפיענים לקחת סיכונים שאינם מוצדקים, לעיתים בלי להבין את ההשלכות הבריאותיות.

מחקרים מצביעים על כך שמשפיענים הפכו ל"מנהיגי דעה דיגיטליים" - הם מעצבים את ההרגלים, העמדות וההתנהגויות של מיליונים, לעיתים קרובות בלי להבין את ההשלכות. רבים מהמשפיענים פועלים כמומחים בתחומם", כך טוענים המומחים, "סוקרים מוצרים ומנצלים את הסמכות שלהם כדי להשפיע על רכישות. ההטעיה והנזק, וההשפעה שלהם על הצריכה, צריכים להיות מפוקחים בקפידה".

דוגמאות לא חסרות: Efecan Kultur, כוכב טיקטוק טורקי נפטר בגיל 24 מסיבוכי השמנה לאחר שצבר מיליוני עוקבים בסרטוני מוקבאנג. ביולי אשתקד, משפיענית סינית נפטרה במהלך שידור חי של אכילה תחרותית; וביוני אשתקד, יוטיובר מהפיליפינים עם חצי מיליון עוקבים מת מהתקף לב יום אחרי שצילם סרטון מוקבאנג. האיפור של גוואוה שוישואי כבר לא נוזל אבל הדמעות כן. והרשת? אומנם הבטן שלה מלאה, אבל היא כבר עברה הלאה בחיפוש אחר הטרנד הויראלי המטורף הבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר