קימוט חזיתי: היתרון הענק של הזרקות החומצה ההיאלורונית שלא הכרתם

בכל שנה נכנסים לשוק מוצרים חדשים, המבטיחים לשפר את עור הפנים • החומצה ההיאלורונית מוכרת כיוצרת נפח בעזרת הזרקה – אולם רבים לא יודעים שהיא יכולה גם לעודד ייצור קולגן ואלסטין

מעלימים את הקמטים. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

כבר תקופה ארוכה שהחומצה ההיאלורונית מככבת בכמעט כל מוצרי הקוסמטיקה, והיא שם נרדף למוצר שיכול בהזרקה להחזיר נפח לפנים. אבל רבים אינם יודעים שחומצה היאלורונית יכולה גם לגרום לתאים לייצר קולגן, כמו הזרקות של ביוסטימולטורים, ויותר מכך, אלסטין - שהביוסטימולטורים אינם יודעים לייצר.

"החומצה ההיאלורונית מגיעה בגדלים ובסמיכויות שונים", מסבירה ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור והמנהלת הרפואית של מכבי אסתטיקה. "כיום השוק גדוש חומצות, וצריך להיזהר מכל מיני הבטחות, למשל שתוצאות ההזרקה יחזיקו מעמד שנתיים - זה לא נכון. חומצה היאלורונית מתחילה לספוח נוזלים מהרקמה כשהיא פוגשת את העור ומתחילה פירוק ביולוגי, מפעילה את התאים בעומק העור ואז נוצר קולגן איכותי יותר, צעיר וחזק יותר מהקולגן הרגיל שאנחנו מייצרים. מגיל 20 אנחנו מאבדים אחוז קולגן בשנה. הזרקה שחוזרת על עצמה בשילוב טיפולים, משדרגת את העור להיות מוצק יותר לאורך זמן".

"צריך להיזהר מכל מיני הבטחות". ד"ר מוניקה אלמן,

פרופ' דניאל קאסוטו, מומחה לכירורגיה פלסטית מאיטליה, מפרט את היתרון הגדול והפחות מוכר של זריקות החומצה ההיאלורונית - יצירת קולגן, ובעיקר אלסטין: "יש חומרים נוספים שיכולים לעודד את התאים לייצר קולגן, כמו הביוסטימולטורים, אולם בצורה לא טבעית - ולכן גורמים ליצירת קולגן מסוג לא מובחר, שדומה לקולגן של הצלקות. כמו כן, כדי לייצר אותו בצורה איכותית הגוף צריך אבני יסוד - חומצות אמינו, שיש בזריקת ההידרו דלוקס של חברת Neauvia ואין בזריקות היאלורוניות אחרות. ובניגוד לזריקות היאלורוניות אחרות שעמידותן לחום טרם הוכחה, אין חשש לשלב עם ההידרו דלוקס טיפולי לייזר או גלי רדיו באופן מיידי - כי הן לא מתפרקות בחום".

אוכל טוב לתאים

העובדה שהיתרון הגדול של הזרקות החומצה ההיאלורונית, יצירת הקולגן והאלסטין, כמעט לא מדובר - מעוררת את השאלה מדוע זה כך, ולמה רוב האנשים מניחים שההיאלורונית עוזרת רק במילוי ובנפח.

"הרוב לא מכירים את הפרסומים המדעיים אלא רק את החומר השיווקי", עונה פרופ' קאסוטו, "מהסיבה שכל חומרי ההזרקה מבוססי החומצה ההיאלורונית עברו אישור כמילויים על ידי הרשויות הרגולטוריות ברחבי העולם, בניגוד לחומצה הפולילקטית והקלציום, שנבדקו מראש וקיבלו אישור של עידוד יצירת קולגן. כדי לקבל אישור לפעולה היצרנית של החומצה, החברות הגדולות צריכות להגיש שוב את הבקשות ולעבור את התהליך הרגולטורי, שעולה מיליארדים, ולכן ממשיכים להגיד שחומצה היאלורונית היא רק מילוי. באירופה, שמתקדמת בעשר שנים יחסית לארה"ב בתחום הזה, אף אחד לא מתייחס לעניין המילוי של ההיאלורונית - כולם יודעים שאם החומצה מיוצרת בשיטה הנכונה היא תומכת בתאי העור, וחומצות היאלורוניות מסוימות גם יודעות לשקם את תאי השומן שאחראים על היעדר אלסטיות ורפיון".

"אין סכנה". פרופ' דניאל קאסוטו / יח"צ

אז מה ההבדל, בעצם, בין הביוסטימולטורים שמעודדים ייצור קולגן, לבין החומצה ההיאלורונית שעושה אותה פעולה?

"הידרו דלוקס לא עברה תהליך של צילוב, שהוא מעין יצירת 'פלונטרים', קשרים כימיים בשרשרת כדי שיהיה יותר קשה לפרק אותה, והיא תתמוסס לעור לאט יותר, כי אנחנו רוצים שהשרשראות יהיו זמינות מייד לשימוש העור ויגרו מייד את התאים. היתרון הוא שרואים תוצאות מהירות. החיסרון הוא שהיא מתפוגגת יחסית במהירות כי התאים צורכים אותה ובונים ממנה קולגן, ולכן צריך לחזור על ההזרקה בכל כמה שבועות או חודשים, תלוי במצב העור. בביוסטימולטורים שכן עוברים צילוב ומתפרקים לאט יותר אפשר להזריק אפילו פעם בשנתיים, אבל לוקח זמן עד שרואים תוצאות".

אחרי הזרקת ביוסטימולטורים יכולות להיווצר תופעות לוואי. מה לגבי חומצה היאלורונית?

"יש רק תופעת לוואי אחת, והיא משמעותית - אם מזריקים לעור שאינו נקי לחלוטין אפשר לסבול מזיהום, ואז חושבים שזו תגובה לחומר, ולא כך הדבר. מכיוון שהחומצה מהווה אוכל טוב לתאים – באותה מידה היא גם מזון לחיידקים, ובתוך המייק־אפ יש מיליונים כאלה. אם הרופא לא דואג לנקות למטופלות את הפנים היטב - האזור עלול להזדהם. לגבי הביוסטימולטורים - אי אפשר להמס את החומר אם מזריקים בצורה לא נכונה, מה שעלול ליצור בעיה. צריך לפזר את ההזרקה כמו הרבה חוטים קטנים ורק כך היא נקלטת, אחרת היא יוצרת גוש שמתנהג כגוף זר, ולצערי אני עוסק בהרבה סיבוכים שנגרמו מהזרקה לא נכונה. אין סכנה כזאת בחומצה היאלורונית, גם אם מזריקים אותה בצורה מגושמת ולא מדויקת".

NEAUVIA חומצות היאלרוניות / יח"צ

תחזוקה מגיל צעיר

אז מתי כדאי להתחיל עם חומצות היאלורוניות? התשובה, כמובן, היא אישית - אבל כשמדובר בחומר שלא נותן נפח או מראה מלאכותי אלא רק משדרג את איכות העור מבפנים, ייתכן שגם מתנגדי ההזרקות יחשבו פעמיים.

"חשיבות התחזוקה מגיל צעיר יחסית חשובה", אומרת ד"ר אלמן, "צריך לפעמים להגיד לאנשים 'איחרת את המועד'. נורא קשה לי להגיד את זה פעמיים-שלוש בשבוע, אבל איפה הייתם עד עכשיו? מגיעות נשים ששנים נחשפו לשמש ופתאום מצאו את עצמן עם יותר זמן פנוי וכסף, אבל העור גמור. מתוקף תפקידי כרופאה, לפעמים אני צריכה לבצע גילוי נאות, ולא להגיד 'אני יכולה לעשות לך טיפול', כשברמת התוצאה זה יהיה דל ביותר".

הכתבת היתה אורחת החברה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר