כמה שיותר קולגן: השיטה שמבטיחה שהעור ייראה נפלא בכל גיל

קיימות לא מעט שיטות שמבטיחות "להצעיר" את מרקם העור, להחליק קמטים ולטשטש את סימני הגיל • אחת מהן היא פציעת עור מבוקרת שגורמת לייצור קולגן  - מילת הקסם האהובה על כולנו • אבל מה זה בעצם אומר? בדקנו

תהליכי הזדקנות של אישה. צילום: Getty Images

למרות שאנחנו רוצים לקבל את עצמנו כמו שאנחנו, עם השיער המלבין והקמטים שמתחילים להעמיק עם הגיל – רבים מאיתנו מנסים למצוא את דרך הקסמים ש"תצעיר" את העור ותחזיר אותו אחורה בזמן. כיום כולנו כבר יודעים שקרמים הם טיפול חיצוני בלבד, שבמקרה הטוב ביותר יעניק לחות ומראה זוהר יותר לכמה שעות, אבל לא כולם מוכנים להקריב את פניהם למזרק שמשתק את השרירים או מחדיר פילר מתחת לעור.

טיפול במורפיאוס | צילום: יח"צ אומגדמיקס

אחת השיטות שמתפתחות כל הזמן היא פציעת העור בצורה מכוונת כדי לגרום לו לייצר יותר קולגן, ובכך לצמצם את נוכחות הקמטים. "מגיל 25-24, מתחילים לאבד קולגן כל שנה", מפרטת דורית סיבוני, מדריכה קלינית באלפאמדיקס, "וכשאנחנו פוצעים את העור בצורה מבוקרת בשכבות העמוקות, אנחנו מפעילים את כוח הריפוי. כשיש פציעה עמוקה, נקבל כוח ריפוי גדול, כי הגוף יעבוד יותר ויפעיל את הקולגן, האלסטין והחומצה ההיאלורונית על מנת לרפא את הפצעים, מה שיגרום למראה עור מוצק וחלק יותר".

סיבוני מזכירה את אחד המכשירים הכי מפורסמים לטיפול בעור, הודות לקים קרדשיאן שלא הפסיקה לספר בשבחו – מורפיאוס 8, שבו יש מחטים דקות שמשדרות גלי רדיו ומגיעות לרקמת השומן ולהיפודרמיס. "בכל מקום בעור יש ייצור קולגן ואלסטין ברמה אחרת. בהיפודרמיס וברקמת השומן יש ייצור גבוה אבל קשה להגיע לשם ואין הרבה מכשירים שהצליחו – בניגוד למורפיאוס שמגיע גם לאזורים האלה. הקולגן שנוצר בעקבות הפציעה יוצר הידוק באזור, וקמטים, קמטוטים וצלקות יטשטשו ויופחתו".

טיפול במכשיר מורפיאוס 8 // צילום: יח"צ אומגמדיקס

אילו עוד שיטות גורמות לפציעה ובניית העור מחדש?
"יש הרבה מכונות שמטפלות במרקם העור. לייזר למשל, אורכי גל מסוימים מבצעים פציעה חמה אך שטחית יותר ויכולים לטפל בקמטוטים. יש גם פילינגים עמוקים שהיום הם כבר 'פאסה' שיכולים לטפל במרקם העור, אבל ההחלמה מהם היא מאוד קשה".

לעומתה, ד"ר גיל טאובר, מומחה לרפואת עור ואסתטיקה ממכבי שירותי בריאות, סבור שהפילינגים כאן כדי להישאר: "הפילינג הכימי, שבו מורידים שכבת עור ומייצרים עור חדש, והוא גורם לירידה בפיגמנטציה ולעור שנראה מוצק יותר - ונפוץ. מכשירי המחטים שפוצעים ויוצרים קולגן התחילו בעצם עם רולר פשוט, שעל בסיסו יצאו מכשירים שעושים את זה בצורה חשמלית ובעומקים שונים".

עד כמה הרולר באמת עוזר?
"לא בצורה אפקטיבית. עוזר מעט, כי לא חודר מספיק עמוק. רולר זה טיפוח אישי שמשלבים אותו עם אי חשיפה לשמש, רטין איי, וביחד משפרים את מרקם העור".

אנחנו מדברים הרבה על קולגן. אפשר להגביר את הכמות שלו בגוף באמצעות לקיחת כדורי קולגן?
"אין מחקרים שמראים שיפור משמעותי בעור באמצעות נטילה פומית של קולגן. אין לזה שום יתרון. טיפולי מיקרונידלינג ופילינגים יהיו יותר אפקטיביים ויעלו פחות כסף".

טיפול לעיניים של אופטרה לונדון // צילום: יחסי ציבור

כמה זה עולה לנו?

כדורי קולגן זה אמנם דבר יקר, אבל גם טיפול במכשירי מחטים לא זול בכלל. "סדרה מומלצת של שלושה טיפולי מורפיאוס לפנים עולה 6,000 שקלים", מפרטת סיבוני, "ולגוף – 9,000 שקלים. מתחילים לראות תוצאה של טיפול שמגיע לעומק של יותר מ-4 מ"מ רק אחרי 3 חודשים לפחות, וככל שעובר הזמן התוצאה משתפרת - עד 9 חודשים לאחר הטיפול הגוף עובד ומייצר קולגן ואלסטין, ואז יש תקופה שבה אין שיפור ואין נסיגה, ולאחר מכן ממשיכים להזדקן והקמטוטים חוזרים לאט לאט. יש גם נתונים שמשפיעים על התוצאות: אם מעשנים, אם חולים בסוכרת, וכמובן, ככל שבוגרים יותר התוצאה שמתקבלת איטית יותר ופחות עוצמתית. אבל תמיד צריך לתחזק. אפשר לתחזק שנה מהטיפול האחרון, ואם צעירים - אפילו אחרי שנתיים".

ד"ר טאובר מוסיף: "התוצאות מאוד אינדיבידואליות, ותלויות בגיל המטופל ובמינו. לרוב גברים מראים תוצאות טובות יותר בטיפולים, וכמובן שגילי 50-30 הם אוכלוסייה טובה יותר. הטיפול האידיאלי הוא לשלב – גם בוטוקס, גם חומצה, גם מכשור, כי כל דבר פועל על שכבה אחרת".

מכשיר המורפיאוס 8, צילום: יח"צ אומגמדיס

מאיזה גיל היית ממליץ לטפל? יש אפשרות מניעה מגיל צעיר?
"מגיל 30 כבר כדאי להתחיל עם טיפולים ולא להיזכר בגיל 50. יש אפקט מניעתי עם הטיפולים".  

אפשר גם בבית

קיימים גם מכשירים רבים שמיועדים לטיפולים ביתיים, פחות פולשניים שאינם גורמים בהכרח לפציעה נראית בעין אולם כן מגבירים ייצור קולגן, כמו אייגן – מכשיר ביתי שנועד למיצוק העור והפחתת קמטים עם גלי רדיו RF ומתבסס על בינה מלאכותית המתאימה את הטיפול לסוג העור, עם חימום שגורם לייצור קולגן באותו אזור, ומכשיר למיצוק העור סביב העיניים של אופטרה לונדון, בטכנולוגיית אינפרה אדום.

"גלי האינפרה אדום מחממים את רקמת העור שגורם לייצור קולגן", אומרת ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ומנהלת ורנר קליניק, "והאור האדום נחשב גם לכזה שמוריד דלקת. לרוב מדובר באפקט חימום של כ-42 מעלות, שגורם לפציעה מינורית שבעקבותיה הגוף מייצר קולגן, וזה עוזר קצת לקמטוטים. במכשיר של אופטרה, למשל, מומלץ לעשות טיפול ביתי פעמיים שלוש בשבוע, כל פעם 15-10 דקות, והעור ייראה אחיד יותר, חי יותר, וישפר מראה קמטוטים עדינים".

מכשיר האייגן, צילום: עדי אורני

תוך כמה זמן נוכל לראות שיפור?
"לתוצאה ארוכת טווח צריך להשתמש יותר מחודש, אבל יש שיפור מיידי זמני. חימום העור גורם להזרמת דם לרקמה, עושים מסג' לימפתי עם המכשיר וזה מעורר את העור והוא נראה חי יותר".

סיבוני מסכמת: "לגילאי 20 ומעלה אני ממליצה על אינפרה אדום, הוא מחדש את העור אבל בצורה הכי שטחית, אני קוראת לזה 'נותן אור לעור', וטוב לשילוב עם טיפולים נוספים בגילאים מבוגרים יותר. היום לבנות יש נטייה לעשות הזרקות אפילו לפני גיל 30. אני ממליצה שיעשו מכשור במקום הזרקות, כי הן יצרניות קולגן טובות ותהיה תוצאה טובה, ובעתיד יוכלו להמשיך עם הזרקות מילוי. אם מתחילים בוטוקס בגיל 30, יש רכיבים שמפתחים אליהם עמידות, ואז בגיל 50-40 זה כבר לא יפעל. בגיל בוגר יותר הכי טוב לשלב הזרקות עם מכשור, כי שילוב תמיד מנצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר