המספרים נחשפים: כמה יהודים קיבלו אזרחות פורטוגלית בשנים האחרונות?

במשרד המשפטים הפורטוגלי חשפו כי עשרות אלפי צאצאים של מגורשי ספרד קיבלו אזרחות, ויש עדיין 80 אלף בקשות שממתינות לאישור • "יהודים וישראלים רבים מתחברים מחדש לשורשים שלהם", בירך נשיא עמותת "מעבר לקשת פורטוגל"

דרכון פורטוגלי, צילום: Getty Images

משרד המשפטים הפורטוגלי פרסם השבוע את מספר היהודים שקיבלו אזרחות פורטוגלית בשנים האחרונות, כחלק מההכרה בהם כצאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל. בשבע השנים האחרונות, ממרץ 2015 ועד ינואר 2022, העניקה המדינה אזרחות ל-56,685 צאצאים של אנוסים. בפני המדינה יש עדיין יותר מ-80 אלף בקשות תלויות ועומדות, כך שבסך הכל התקבלו יותר מ-137 אלף בקשות לקבלת אזרחות פורטוגלית במסגרת חום הלאום ליהודים ספרדים מאז 2015.

מומחים מעריכים כי כמיליון יהודים נכללים תחת הקריטריונים בחוק הלאום, מספירה של המשפחות המסורתיות של הקהילות הספרדיות של צפון אפריקה והאימפריה העות'מאנית לשעבר. מאז נחקק החוק גדלה הקהילה היהודית הפורטוגזית בכאלף אחוזים.

מבצעים גדולים על ספא ופינוקים

"הנתונים החדשים ממחישים את ההצלחה האדירה של חוק האזרחות הפורטוגלי", אמר עו"ד איתי מור, נשיא עמותת "מעבר לקשת פורטוגל". "יהודים וישראלים רבים כבר מתחברים מחדש לשורשים שלהם ונהנים מההזדמנויות הרבות שהתופעה מביאה. חיבור תרבותי, ערכי, שורשי וגם עסקי עם מדינה שהפכה להיות לשותפת גורל של ישראל. המציאות החדשה הופכת את פורטוגל לאחת השותפות האסטרטגיות הבכירות של ישראל, ומהווה הזדמנות פז עבור מאות אלפי ישראלים לעלות על רכבת ההצלחה הדוהרת ולקטוף את פירות השותפות החזקה הנרקמת בשנים האחרונות בין שתי המדינות".

הנתונים החדשים מגיעים על רקע פרשיה מטרידה, שמעיבה על היחסים בין הקהילה היהודית למדינה. לאחרונה נפתחה חקירה לבדיקת טענות על כך שרומן אברמוביץ קיבל דרכון פורטוגלי למרות שאין לו שורשים משפחתיים מתאימים. יצויין כי הקהילה היהודית סתרה והכחישה את הטענות וכך גם משרד המשפטים במדינה.

רב הקהילה היהודית בעיר פורטו, הרב דניאל ליטבק, בירך על קיומה של החקירה: "מדובר בצעד חיובי כדי לעצור את התיאוריות חסרות היסוד על תחבולות של הבונים החופשיים ומיתוסים שכוללים מזוודות כסף". הוא טען כי התיעוד המלא של תהליך ההסמכה לאברמוביץ' נמצא כבר זמן רב במשרד הרישום המרכזי של ליסבון ולא נפל בתהליך פגם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר