החב"דניקים מספרים: גן העדן הכשר שחופשי מהגבלות קורונה

בזכות הסכמי אברהם ונהלי הקורונה המקלים במדינה, מספרים שליחי חב"ד, הישראלים נעים בכמויות למדינת האי הקסומה סרי לנקה • השליחים במדינה כבר מפעילים מסעדה בשרית במקום ומארחים מאות יהודים מדי שבת • כעת הם מגייסים כסף לבניית מבני קבע ומספרים על היעד האטרקטיבי

חופי סרי לנקה, צילום: משה שי

חופים לבנים, עצי דקל וים בצבע טורקיז עמוק? את כל אלו אפשר למצוא בסרי לנקה, מדינת האי הקסומה שנמצאת בין מפרץ בנגל לים הערבי, ומושכת תיירים ישראלים כל השנה, ועכשיו, בזכות הסכמי אברהם ובזכות נהלי הקורונה המקלים (והמופלים לטובת התיירים) של המדינה, הופכת ליעד עוד יותר אטרקטיבי – שמביא גם לעלייה בביקוש לשירותים של בית חב"ד במדינה.

בארץ ובחו"ל: המבצעים הכי שווים בתיירות

אז איך זה נראים החיים במדינת עולם שלישי שנמצאת במרחק 5,500 ק"מ מישראל? – "כשמגיעים למדינה צריך להציג בדיקת קורונה שלילית בתוקף מ-72 השעות האחרונות, וזהו", אומר שליח חב"ד בסרי לנקה, רוני ארד.

שליחי חב"ד בסרי לנקה, צילום: שי יחזקאל

"זה הזכר היחיד לנהלי הקורונה לתיירים שמגיעים לסרי לנקה. המקומיים בסרי לנקה צריכים לשים מסכות בחללים סגורים ופתוחים, זאת אומרת שגם ברחוב הם הולכים עם מסיכות, אבל התיירים לא מחויבים לכלל הזה ולכן כשמגיעים לסרי לנקה אפשר להשאיר את המסכות במזוודה כי אין בהן צורך. למקומיים יש קנסות ועונשים, והמשטרה נוקשה מאוד כלפי המקומיים, וזאת כדי לשמור על התיירות פתוחה ולכן הם מצייתים להנחיות וכולם מסתובבים עם מסכה ונבדקים בעת הצורך. לגבי התיירים, לעומת זאת, אין שום הגבלות, זה אמנם מביא לתחלואה בקרב התיירים, גם התיירים הישראלים, אבל רובם ממשיכים להתנהל כרגיל ולא חוששים. התיירות כאן מתנהלת בשגרה, והחופים מלאים בשמש טובה ותיירים שנהנים ממנה".

מאות ישראלים מגיעים מדי שבת, צילום: שי יחזקאל

רוני, יחד עם אשתו נעמי, הם שליחי חב"ד בחופי סרילנקה, והם מרכזים את פעילות בתי חב"ד בחופים הארוכים והיפים של המדינה. "עד עכשיו פעלנו בשתי נקודות, אחת בחוף המערבי, ואחת בחוף המזרחי, והשבוע פתחנו נקודה חדשה, שלישית, בדרום מערב המדינה, והצבנו שם כעת זוג מקסים, יובל ותמר תפארת יעקבסון, שמובילים את בית חב"ד בנקודה החדשה".

במשך השנים שרוני ונעמי גרים בסרי לנקה הם הפכו לנציגים הלא-הרשמיים של כל צורך ישראלי ויהודי, במדינה שבה אין למדינת ישראל קונסול או שגרירות רשמית. ויש להם הרבה עבודה, כי כעשרת אלפים מטיילים ישראלים פוקדים את סרי לנקה בשנה, מספר שצפוי ללכת ולעלות – גם בזכות הסכמי אברהם שהפכו את ההגעה לאי לפשוטה יותר: "הטיסה מישראל לסרי לנקה גם זולה משמעותית וגם קצרה בהרבה מהעבר. אם בעבר נדרשה טיסה של 15 שעות, כולל עצירת ביניים בטורקיה, היום אפשר לטוס לאמירויות ומשם להמשיך לסרי לנקה, בטיסה שאורכת פחות מתשע שעות".

בית חב"ד הזמני, צילום: שי יחזקאל

ולישראלים יש סיבה טובה להגיע לאי הירוק כל השנה: "זה מקום אותנטי מאוד, עם חופים יפים ואפשרויות מדהימות לגלוש בים. מזג האוויר פה מצוין כמעט כל השנה. חם כאן ואפשר להיכנס לים בכל רחבי האי, חצי שנה בצד המערבי של סרי לנקה וחצי שנה בצד המזרחי. נקודתית עכשיו יש ירידה בתיירות בגלל האומיקרון, אבל במבט כולל של חצי השנה האחרונה אפשר לראות איך מספר הישראלים גדל משמעותית בזכות ההסכמים עם האמירויות. אני רואה את זה בבית חב"ד שלנו, במספר האורחים שאנחנו מארחים בסעודות ליל שבת, שהולך וגדל. בעונה רגילה מתארחים אצלנו בכל שבת מעל 200 ישראלים ובחגים יש לנו כ-500 אורחים מישראל". במשך השבוע מפעילים נעמי ורוני גם מסעדה בשרית כשרה שזוכה להצלחה, וישראלים רבים באים לאכול בה. אגב, אם אתם חובבי תה, בסרי לנקה תוכלו לשתות תה ציילוני מעלים שהרגע נקטפו – כי ציילון הוא למעשה שמה הקודם של סרי לנקה.

העלייה במספר הישראלים שמגיעים לסרי לנקה גוררת גם שינוי באופן הפעילות של בתי חב"ד באי, שמתכננים להפוך את הנוכחות שלהם במקום לקבועה ויציבה הרבה יותר: "עד היום היינו בשכירות בשני מקומות, ועכשיו החלטנו לבנות מבני קבע כי אנחנו רואים את הצורך במקום קבע שייתן את המענה למטיילים. הצורך הזה נכון גם מהבחינה הביטחונית, כי אנחנו מדברים על מדינת עולם שלישי, בלי קונסוליה ובלי שגרירות, כך שאנחנו הכתובת הרשמית לטיפול בכל מה שקורה עם הישראלים, ואם יש בעיה בריאותית או אם למישהו נאבד דרכון הם פונים אלי, יש לי קשר עם גורמים בכירים בשלטון של סרי לנקה. בשביל זה צריך מקום קבוע. מבנה קבע גם עונה על הצורך בנוחות למטיילים. הישראלים רוצים להיות בסעודות שבת וחג, רוצים חדרי אירוח עם אווירה ביתית, ישראלית ומוכרת".

כדי לענות על הצורך, יצאו לאחרונה בבתי חב"ד של סרי לנקה למהלך של גיוס כספים ותרומות שישמשו לקניית שני שטחי קרקע גדולים בסרי לנקה, שבהם ייבנו שני מבני ענק שיהפכו לבתי חב"ד, ויכללו חדרי אירוח, בתי כנסת, מקווה, מועדון למטיילים ומתחם ענק לסעודות שבת וחג למטיילים הישראלים. "בגלל ירידת מחירי קרקעות הזמנית במדינה, כנראה בגלל נגיף הקורונה", מסכם רוני, "יש לנו הזדמנות לקנות שטחים באזורים מטוילים ואסטרטגיים – לרווחת המטיילים הישראלים הבאים שלנו, ואנחנו בטוחים שעם ישראל שיודע ואוהב את מה שאנחנו עושים יירתם לדבר הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר