מכון הקולנוע והטלוויזיה היהודי (Jewish Institute for Television & Cinema – JITC), הפועל לקידום ייצוגים אמיתיים ומורכבים יותר של יהודים, יהדות וישראל בהוליווד, השיק את הסרטון החדש "Like a Jew" - יוזמה שמבקשת לשנות את הנרטיב סביב דמותו של היהודי על המסך.
קמפיין "Like a Jew": שינוי הדרך שבה מוצגים יהודים על המסך// JITC
הסרטון, בהשראת הקמפיין הידוע "Like a Girl" של חברת Always, מציב זה מול זה את הייצוגים הסטריאוטיפיים של יהודים - כמו נוירוטיות או חוסר ביטחון - מול קולם של ילדים יהודים צעירים, שמדברים בגאווה על מה זה באמת "להתנהג כמו יהודי": להפגין חסד, חמלה, צדק, ולשאוף לתקן עולם.
את הפרויקט הובילה אליסון ג'וזפס, מייסדת ומנכ"לית JITC, שפועלת כבר כמעט שני עשורים לשנות את הדרך שבה מוצגים יהודים בתעשיית הבידור. "העובדה שהסטריאוטיפים קיימים כבר איננה השערה", אמרה ג'וזפס, "לאחרונה שיתפנו פעולה עם המרכז נורמן ליר באוניברסיטת USC במחקר המקיף ביותר שנעשה ב-25 השנים האחרונות על ייצוג יהודי בתקשורת. הממצאים הראו תלות נרחבת בקלישאות ודימויים שטחיים כלפי יהודים בכלל, ודיהומניזציה של יהודים שומרי מצוות בפרט. המסקנה שלהם הייתה חד-משמעית: להראות את השמחה, הגאווה והזהות היהודית מתוך חיבור למורשת. הסרטון שלנו הוא התשובה לכך".
הקמפיין יצא לאור על רקע עלייה מדאיגה באנטישמיות ברחבי העולם, ומדגיש את ההשפעה העצומה שיש לסיפורים שמספרת הוליווד על תפיסת הציבור כלפי יהודים.
https://www.youtube.com/watch?v=dxrPeFKtUwQ
בין התומכים הבולטים בקמפיין: השחקנית והיוצרת מיים ביאליק, המפיקה ננסי שפילברג, והסופר והקומיקאי דייוויד בדיל ("Jews Don’t Count"). גם השחקנית דברה מסינג שיתפה את הסרטון בעמודה.
ביאליק אמרה: "הקמפיין הזה מדבר אליי כיהודייה וכמספרת סיפורים. פעמים רבות מדי הזהות היהודית מוצגת כקריקטורה בתקשורת. 'Like a Jew' מזכיר לנו - ולדורות הבאים - שמהות היהדות היא כוח, שמחה ומשמעות. זה מסר שהעולם חייב לשמוע".
שפילברג הוסיפה: "זה פשוט מדהים. כך נלחמים בשנאת יהודים - מראים לעולם מה באמת עושה אותנו ליהודים: הדרך שבה אנחנו חיים, הטוב שאנחנו עושים, היחס שלנו לזולת. הלוואי שסרטון כזה היה משודר בפריים-טיים בטלוויזיה הלאומית".
לצד הסרטון פרסם JITC גם מכתב פתוח להוליווד, שבו קראה ג’וזפס לכותבים, למפיקים ולמנהלים לקחת אחריות על האופן שבו מוצגים יהודים על המסך. "תעשיית הבידור נוסדה בחלקה על ידי יהודים שנמלטו מאנטישמיות", כתבה, "מאה שנים מאוחר יותר, יש בידיכם את הכלים לעצור את גל השנאה הגואה. כיוון שיהודים מהווים רק כשני אחוזים מהאוכלוסייה בארה"ב, רבים מהצופים נחשפים לתרבות היהודית אך ורק דרך הדמויות שאתם יוצרים".
ג’וזפס סיכמה: "כשסרטים ותוכניות משתמשים שוב ושוב בקלישאות, הם תורמים לדה-הומניזציה של יהודים אמיתיים - וזה מסוכן. המכון שלנו נועד לעזור לתעשייה להימנע מזה, ולמצוא דרכים חדשות לספר את הסיפור היהודי באמת. דרך סיפור טוב אפשר לחבר בין אנשים - וזה בדיוק מה שאנחנו מבקשים לעשות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו