ספרי הלימוד הרשמיים בפקיסטן מציגים יהודים באור שלילי ואף מציגים דברי שבח על היטלר, כך חושף דוח חדש של מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se. הממצאים מעניקים הצצה לאופן שבו מערכת החינוך במדינה מעצבת את עמדות הדור הבא כלפי דת, דמוקרטיה, יהודים וישראל.
החוקרים בחנו 86 ספרים שאושרו על ידי הממשלה. בין הממצאים המרכזיים: עוינות קבועה כלפי יהודים, שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים בתכני לימודי האסלאם והצגת יהודים כבוגדניים וחסרי נאמנות.
עוד נמצא במחקר כי היהדות נעדרת לחלוטין מהחלקים המוקדשים להשוואות בין דתות - בעוד שנצרות, הינדואיזם, קונפוציאניזם וטאואיזם דווקא כן נכללים. ישראל מוצגת כאויב עיקש של העולם המוסלמי ונאשמת לבדה במלחמה בעזה. השואה אינה מוזכרת כלל, גם בקטעים המתייחסים לשלטונו של היטלר - שקצר בספרי הלימוד דברי שבח והלל.
הדוח בחן ספרים בשלושה מחוזות חינוך - פנג'אב, סינד והמועצה הפדרלית - ביותר מ-80 מקצועות, בהם: אנגלית, אורדו, לימודי אסלאם, מדעי החברה, היסטוריה, גיאוגרפיה, מתמטיקה, מדעים, כלכלה ביתית ואתיקה. לצד זאת, נמצאו גם קטעים בודדים המעודדים סובלנות והכרה בגיוון, אך מסתמן כי מערכת הלימודים רחוקה מלעמוד בסטנדרטים החינוכיים של אונסק"ו.
מרכוס שף, מנכ"ל המכון לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך בית ספרי, ציין כי "תכנית הלימודים מקדמת עוינות קבועה כלפי יהודים. לפקיסטן יש תפקיד אזורי מרכזי, עם מעמד של מדינה גרעינית ואוכלוסייה צעירה גדולה. לכן ההשלכות רחבות היקף".
לדבריו, "ספרי הלימוד מציגים את פקיסטן כמובילת העולם המוסלמי וישראל כאויב, ואף מטילים עליה לבדה אחריות למלחמה בעזה. מה שנלמד בכיתות היום יעצב את יחסי פקיסטן בעתיד עם ישראל ועם העם היהודי. יש צורך דחוף ברפורמה חינוכית שתכלול הכלה, כבוד הדדי וחינוך לשלום".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
