הרבנים הראשיים בהוראה חריגה: להוציא מיסיונרית שהתחזתה ליהודייה מהקבר

שנים לאחר שאישה חרדית נפטרה ממחלה ונקברה בבית עלמין בירושלים – התגלה כי כל משפחתה הייתה מיסיונרית מתחזה • אנשי חברה קדישא פנו לרבנים הראשיים בשאלה כיצד לנהוג – וקיבלו תשובה חריגה בחומרתה

קברים בבית העלמין הר המנוחות בירושלים (אילוסטרציה), צילום: דודי ועקנין

מה דינה של אישה לא יהודייה שהתחזתה לחרדית בזמן שעסקה בפעילות מיסיון, ולאחר שנפטרה נקברה במרמה בחלקה יהודית בבית העלמין? לפי הרבנים הראשיים לישראל, יש להוציאה מקברה ולטמון אותה בחלקה אחרת, או לכל הפחות לקבור את היהודים שנטמנו בסמוך לה במקום אחר. כך עולה מתשובותיהם לשאלה החריגה, שהגיעו לידי "ישראל היום".

לפני זמן מה חשף ארגון 'אור לאחים' סיפורה של משפחה חרדית שהתגוררה בשכונה בירושלים ולבסוף התגלה כי מדובר באנשים שהתחזו ליהודים, עלו לישראל והשתקעו בלב שכונה חרדית, בזמן שעסקו בפעילות מיסיון. הגבר שימש ככהן, מוהל, סופר סת"ם ואף חיתן שורת זוגות.

במהלך השנים חלתה האישה, הקהילה נרתמה כדי לסייע לה, אך היא נפטרה ונקברה באחד מבתי העלמין בבירה. בהמשך, לאחר שחשדם של אנשי הקהילה התעורר, נערכה בדיקה והתברר כי מדובר בבני זוג וילדים שאינם יהודיים, בעלי שורשים נוצרים מארה"ב אשר פעלו בחו"ל כמיסיונרים, פעילות אותה המשיכו גם בארץ במסווה של חרדים.

בארגון פנו לחברה קדישא מקומית ובאמצעות שורת מסמכים ותיעודים שונים הוכיחו כי מדובר באישה לא יהודייה. כתוצאה מכך הם דרשו את הוצאתה מקברה שבחלקה היהודית והעברתה לחלקה ייעודית עבור מחוסרי דת. כמו כן ציינו כי בסמוך לאותה אישה נקברו מספר יהודים.

בחברה קדישא פנו לרבנים הראשיים, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, כדי שאלה יורו להם כיצד לנהוג. "כידוע לכבודכם", כתבו לרבנים, "הסיפור עם המשפחה שהתחזתה לחרדית והתברר כי הינם מיסיונרים והונו את כל הציבור. כמו כן, גם חברה קדישא נפלה בתרמית זו. כעת אנו בבעיה גדולה האם לפנות אותה מקברה. אנו מבקשים מכבוד מעלתכם להורות לנו כיצד עלינו לפעול והאם מוטלת עלינו החובה לפנותה".

הרב דוד לאו, צילום: אורן בן חקון

מלשכתו של הרב לאו, שנדרש למקרה חריג זה, נמסר במכתב תגובה כי "היות ולפי המידע שהגיע מארגון 'אור לאחים' מדובר באשה שאינה יהודייה שהתחזתה לחרדית והייתה מיסיונרית ואף ניסתה להעביר על דת ישראל, מפאת כבודם של כל היהודים שרכשו חלקת קבר ביודעם שהם טמונים בחלקת יהודים ונטמנו על דעת כן, יש לעשות כל מאמץ להוציאה לחלקת אינם יהודים. אם הדבר לא אפשרי, אז יש לעשות גדר של י' טפחים בינה ובין הנפטרים היהודים שנמצאים בתוך ד' אמות לקברה".

הרב יוסף ענה על הסוגיה באמצעות הסכמה בכתב שנתן לדברים שכתב ראש כולל 'ברוך שאמר', הרב שלמה שרגא: "לצערנו הרב כעת נודע על גוי מיסיונר אשר התחזה ליהודי ונתערב בקהילה של אחינו האשכנזים, ואף את בניו ובנותיו שלח למוסדות שלהם, וכעת נתפרסם קלונו ברבים בפרט אחרי שאספתם לו כספים רבים לרפואת רעייתו אשר חלתה במחלה הארורה ה' ישמור ויציל, ולאחר חקירה ודרישה שתי וערב לפני ולפנים, כאן ובחו"ל נתברר מעל כל ספק, שהנ"ל גוי גמור מבטן ומלידה מדורי דורות הוא ורעייתו ששבקה חיים לכ"ח, ולפניכם מספר שאלות אשר נתעוררו בעקבות מקרה עצוב זה".

בהמשך הוסיף הרב שרגא, כשהוא מסתמך על הסכמתו של הרב הראשי הספרדי כי "קברו את רעייתו בקברי קומות כאן בירושלים בביה"ק יהודי, ומתחת רעייתו הנכריה אשר קבורה בקומה העליונה נמצאת קבורה אישה יהודייה שומרת תורה ומצוות, ושאלתכם האם לפנות את היהודייה מתחתיה למרות חרדת הדין שבדבר, משום לא ישכון צדיק אצל רשע היות וברור לכם שהגוי המיסיונר לא יפנה את רעייתו בשום פנים ואופן?"

לבסוף קבע הרב כי "בוודאי ראוי ונכון לפנות המנוחה היהודייה השוכנת מתחת הגויה ויפה שעה אחת קודם. בסיום מכתבו מופיעה הסכמתו של הרב יוסף שכתב בכתב ידו כי "קראתי את כל אשר כתב הגאון רבי שלמה שרגא שליט"א והכל כתב בטוב טעם ודעת. איישר חילך לאורייתא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר