ברית מילה - פגיעה קשה בתינוק או הליך רפואי חשוב?

עולם המדע בוחן את מסקנותיו כל העת ומשפר עמדות, אך דווקא בתחום הסרת הערלה, השיטה וההמלצות עקביות לאורך שנים רבות • הרב שרגא דהן בוחן בראי המדע והרפואה את הטענות בעד ונגד המצווה העתיקה

ברית מילה (תמונת ארכיון), צילום: דוד כהן ג'יני

בשבת האחרונה קראנו בבתי הכנסת על ברית המילה של אברהם אבינו ושל בני ביתו. תיעוד מקראי של הפעילות הכירורגית הראשונה בעולם - והשאר היסטוריה. מאז עבר העולם כברת דרך ארוכה ומשמעותית בהיבט המדעי ובהיבט החברתי, אך הסרת הערלה עדיין מהווה מרכיב חשוב אצל רבים מאוכלוסיית העולם. בארגון הרפואה העולמי מגדירים את פעולה זו כפעילות הכירורגית הנפוצה והוותיקה ביותר בעולם.

עולם המדע בוחן את מסקנותיו כל העת ומשפר עמדות, אך דווקא בתחום הסרת הערלה השיטה וההמלצות די עקביות לאורך שנים רבות. באוגוסט 2012 פרסמה האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים מסמך מדיניות חדש שקובע, כך במאמר שפרסמו ד"ר ינון שנקר ופרופ' יונה אמיתי, כי על אף סיכונים מינוריים הקיימים בהליך, כגון זיהומים וכדו' - ברוב מוחלט של המקרים לא מהווה נזק משמעותי ארוך טווח לנימול. כלומר שהיתרונות הבריאותיים של חיתוך עורלה בתינוקות זכרים שנעשית מתוך בחירה, עולים על הסיכונים שבה.

בעולם מתפרסמות טענות סותרות לגבי ברית המילה. מצד אחד, פורסמו בעבר פסקי דין של בתי משפט באירופה האוסרים על ביצוע המילה בטענה של פגיעה בזכויות הילד. אלא שבמקביל מתבצעים בשנים האחרונות מאות אלפי ניתוחי מילה באופן שיטתי באמצעות ארגון הבריאות העולמי וארגוני התנדבות והצלה באפריקה להפחתת ההידבקות מנגיף ה- HIV (איידס) ומחלות זיהומיות נוספות בדרכי השתן, בסרטן הפין ובסרטן צוואר הרחם. חלק לא מבוטל מהצעירים נימולו באמצעות צוותים רפואיים שהוכשרו על ידי מתנדבי "שותפות מבצע אברהם" (OAC) מישראל של "ג'רוזלם איידס פרוג'קט" בניהולו של ד"ר ינון שנקר בשבט הזולו באפריקה.

המחקרים הרפואיים תמימי דעים למדי ביעילות ההליך מבחינה רפואית וזיהומית, אך לעומתם המועצה האירופאית לזכויות אדם קבעה שהליך המילה פוגע בשלמות גופם של ילדים. ד"ר דניאל שנהר, רופא ילדים, מסביר: "יש להבין כי פגיעה בשלמות הגוף יכולה להתבטא גם בפעולה פשוטה כגון עגילים באוזניים אצל ילדים. המועצה והקביעה לא התייחסו להיבטים הרפואיים וליתרונות הנוגעים להליך ברית המילה". ואכן ניכר כי מספר הנימולים באירופה נמוך משאר אוכלוסיית העולם.

לחובבי המספרים- לפי ארגון הבריאות העולמי יותר ממיליארד וחצי בני אדם בעולם עברו הליך זה (כ-40% מהזכרים). בארה"ב מדובר בפעולה כמעט אוניברסלית, במסגרתה 83% מהזכרים מהולים. לא מפתיע לומר כמובן שהאוכלוסיות עם אחוז המילה הגבוה ביותר בעולם הינם היהודים והמוסלמים, אשר המספרים משיקים ל-100% בחלק מהאזורים בהם מתגוררים אוכלוסיות אלו.

הסיבה העיקרית במדינת ישראל לקיום ההליך היא מצוות ברית המילה, מהמצוות הראשונות והבסיסיות של העם היהודי. לפי ד"ר שנהר, בישראל, שבו חלק גדול מהבריתות לא נעשים על ידי צוותים רפואיים אלא על ידי מוהלים, שיעור הסיבוכים מברית המילה עומד על 0.34 אחוזים מכלל הבריתות המתבצעות במדינה. מדובר במספר הנמוך ביותר בעולם.

הסיבה הדתית לקיום ברית המילה ביהדות מרתקת, שכן משפחות רבות, אשר אינם מקיימות אורח חיים יהודי, בוחרות לבצע את ברית המילה באופן דתי כולל טקס קריאת השם והקידוש על היין.

ההלכה היהודית רואה במוהל כאדם שנושא בתפקיד מקצועי, חשוב ואחראי, אשר מצריך מיומנות ומחוייבות לבקיאות באקט המעשי ובהשלכות הרפואיות על מנת למנוע כל ספק סכנה לילוד. בכל ספק בריאותי, ולו הקטן ביותר שעולה, יש להמתין ולדחות את המילה עד להבהרת מצבו הגופני של היילוד. על המוהל עצמו מוטלת חובה בלתי רשמית להיענות לכל הזמנה לקיום ברית ללא תלות בתמורה הכלכלית. לא לחינם למוהלים רבים סיפורים מרתקים על מילות במקומות נידחים ועל משפחות שממש מוסרות את נפשם לקיום מצווה זו, ורואות במעשיהם חוליה חשובה בשרשרת הדורות של העם היהודי.

כזה הוא הרב אבי נידם, לוחם בעברו ביחידת חי"ר מובחרת, וכיום משליחי הרבי מלובביץ' בעיר ניס שבצרפת. בשבוע הבא ייסע לפגוש את חבריו השליחים מרחבי העולם בכינוס השלוחים העולמי שיתקיים בניו יורק, לאחר שבשנה שעברה נערך הכינוס בזום בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

הרב אבי נידם, צילום: באדיבות המצלם

רגע לפני נסיעתו סיפר לי על עבודתו המרתקת כמוהל בריביירה הצרפתית, אשר קרבתם להרי האלפים הביאה אותו לא פעם לערוך טקסי מילה למשפחות אשר רצו לערוך את טקס המילה רחוק מההד התקשורתי והחברתי- אך היה חשוב להם שהטקס יערך כדת וכדין. "המוהל אמור להיות זמין לתפקידו בכל ימות השנה כולל שבתות וחגים, ובכל מקום אליו יתבקש להגיע. לביצוע המשימה חייבת להיות תמיכה משפחתית - אך הסיפוק גדול ומלא השראה הן מקיום המצווה וחיזוק הזיקה של התינוק והנימול לעם ישראל והן מהשמחה הגדולה של המשפחה מעצם קיום ברית המילה ללא קשר למצבם הדתי". לא פעם מגיעים אל הרב נידם גם אנשים בגילאים מבוגרים יותר, "בכל פעם ההתרגשות בשיאה והנימולים חשים לדבריהם התרוממות רוחנית מיוחדת".

ברית המילה הינה מנקודות המפגש האיתנות של החברה היהודית בכל הדורות.


הרב שרגא נתן דהן הינו קצין במיל. בעל תואר שני בטכנולוגיות ומוסמך לרבנות ודיינות.משמש יועץ ומרצה בגופים ציבוריים, ביטחוניים, חינוכיים ומדעיים בנושא הלכה, טכנלוגיה, רפואה, מדע וחלל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר