בלי מוצרים מהחי: סירוב גורף לתת כשרות ל"בשר" חזיר צמחוני

בחברה האמריקנית שיצרה המבורגר דמוי בשר ביקשו לקבל תעודת כשרות עבור מוצר שמוצג כבשר חזיר – אף שהינו צמחוני לחלוטין • בארגון OU סירבו בתוקף: "הצרכן לא יקבל את זה" • בחברה מתכוונים להמשיך לייצר את הבשר הצמחוני, למרות הקושי לקבל גושפנקה מצד היהדות האורתודוקסית

בשר חזיר, צילום: AFP

אין כניסה לחזירים: למרות שהוא עומד בכל תקני הכשרות, תחליף בשר החזיר של חברת "Impossible Foods", שמכונה "Impossible Fork" לא יקבל חותמת כשרות, כך פורסם בסוכנות הידיעות היהודית-אמריקנית JTA.

תחליף בשר החזיר מבוסס כולו על טהרת תחליפים מעולם החי כדוגמת שמן קוקוס, שמן חמניות ותמצית חלבון סויה, שיחד יוצרים בשר דמוי בשר חזיר, שאינו מכיל הורמונים או אנטיביוטיקות והינו נטול כולסטרול.

משה בן שמחון

למרות שהוא עומד כאמור בכל חוקי ההלכה האמורים לספק לו את חותמת הכשרות, המוצר המהפכני החדש לא קיבל את החותמת של ה-OU ארגון הכשרות האורתודוקסי בארה"ב.

"זה לא בגלל שהוא לא כשר", הסביר הרב מנחם גנק, שעומד בראש ארגון הכשרות. "יכול מאוד להיות שהמוצר עומד בכל הדרישות מבחינת המרכיבים שלו, אם הוא מבוסס על רכיבים מן הצומח בלבד. הסיבה היא הצורך להתחשב ברגישות של הצרכן. הוא מתקשה לקבל את זה".

הרב גנק הוסיף כי לא מדובר בהחלטה גורפת בנוגע לכל מוצרי החברה, ושהמוצר הקודם – ההמבורגר הבלתי אפשרי, זכה לחותמת כשרות והפך להצלחה מסחררת. מוצר זה אף נבדק באולפן "ישראל היום".

החברה ביקשה לשחזר את ההצלחה עם בשר החזיר כדי להעניק ליהודים, מוסלמים וצרכנים שנמנעים מלאכול מוצרים מן החי, משלל סיבות, את אותה החוויה הקולינרית, אך לדברי הרב גנק העובדה שהמוצר מזוהה כבשר חזיר, יוצרת מהמורה שלא ניתן להתגבר עליה. "אנחנו עדיין מקבלים שיחות מהניסיון הקודם לתת הכשר לבשר דמוי בייקון. הצרכנים פשוט לא מקבלים את זה או מרגישים מאוד לא נוח עם זה", סיכם.

בחברה מסרו כי אינם מתכוונים לסגת מהמוצר החדש, וישווקו אותו גם ללא תעודת כשרות. "למרות שהמוצר נוצר במקור עבור יהודים ומוסלמים, לא נמשיך לנסות להשיג את התעודות הללו – כי אנחנו מעוניינים להמשיך ולעשות שימוש במילה חזיר בשם המוצר", מסר גורם בחברה ל-JTA.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר