יוזמה ראשונה מסוגה בפורטוגל: שחזור "דרך מגורשי ספרד"

המסלולים שבהם הוצעדו היהודים, אותם שלטונות האינקוויזיציה הכריחו להתנצר לפני יותר מ-500 שנה, ישוחזרו ויסומנו • הפרויקט הוסכם בכינוס רב משתתפים במזרח פורטוגל, ביוזמת הארגון העולמי של בני ברית • אלן שניידר, מנהל המרכז העולמי של הארגון: "אין כיום מספיק מודעות לפרק הזה בהיסטוריה של העם היהודי"

הגשר עליו עברו היהודים במנוסה מספרד לפורטוגל, באזור העיר מרבאו, צילום: אלן שניידר

בעיר קסטלו דה וידה שבמזרח פורטוגל סוכם אתמול, בכינוס רב משתתפים, על פרויקט רחב היקף לסימון הכפרים, השבילים ונקודות הציון בהם עברו מאות אלפי היהודים שגורשו מספרד ב-1492 ומפורטוגל ב-1496.

ראש עיריית קסטלו דה וידה, אנטוניו פיטה, הודיע בכינוס שהעיר תשתתף ביוזמה. את הפרויקט יזם הארגון העולמי של בני ברית, והוא יתואם על ידי וולטר ווסרסייר, סגן נשיא הלשכה למסחר היספנו-ישראל. גם השגריר היוצא של ישראל בפורטוגל, רפי גמזו, נכח והביע את תמיכתו, וכן נציגים של ארגונים יהודיים ואירופים שונים.

בית הכנסת העתיק בקסטלו דה וידה, אלן שניידר

שרידים מההיסטוריה היהודית בקסטלו דה וידה, נשמרים גם כיום על ידי הרשות המקומית. בין היתר, קיימים בעיר בית הכנסת והרובע היהודי, והעירייה תשיק בקרוב את המוזיאון הראשון בעולם שמוקדש לזכר האינקוויזיציה. עם זאת, זו הפעם הראשונה שבה תיירים ומבקרים יוכלו לשחזר את האתרים והנתיבים שהמגורשים עברו בהם, בעת שגורשו בכוח מספרד ופורטוגל - בדרכם להתפזר על פני מקומות רבים בעולם כולו.

אלן שניידר, מנהל המרכז העולמי של בני ברית ירושלים, אמר ל"ישראל היום" כי "הרעיון לפרויקט נולד משום שאין כיום מספיק מודעות לפרק הזה בהיסטוריה של העם היהודי. בשלב הראשון, ישוחזר מסלול של כ-120 ק"מ. טיילים, תיירים ומבקרים, יראו שלטי דרכים עם סמל וכיתוב ברורים באנגלית, ספרדית ופורטוגזית, שמציינים כי כאן עברו המגורשים.

מוזיאון האינקווזיציה בעיר קסטלו דה וידה,

"בנוסף, נציע מפה פיזית ודיגיטלית, שתכלול את כל הנקודות שבהן עברו היהודים בעת שגורשו מחצי האי האיברי. המסלולים גם יציינו את סבלם של האנוסים היהודים, שהמשיכו לקיים את המסורת היהודית בחשאי, ועונו למוות כשהדבר התגלה. אנחנו מקווים שהסימון הברור ימשוך תיירות יהודית ואחרת למקומות האלה, ויגלה מחדש את הפרק החשוב הזה בהיסטוריה של העם היהודי".

הפרויקט יקרא "הדרך של יהודי ספרד לעולם החדש", ובסופו של דבר יכסה אלפי קילומטרים באזורים שבהם חיה אוכלוסייה יהודית משמעותית בספרד בימי הביניים. נקודות הסיום של המסלולים יהיו בליסבון ובפורטו, שם יהודים עברו המרת דת בכפייה או גורשו לצפון אפריקה, להולנד, לארץ ישראל ולאמריקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר