שרף את שם האלוהים: מיצג שעורר סערה הוסר

סרטון שנוי במחלוקת שהוצג במוזיאון עין חרוד כלל שריפת שם ה' • ח"כים חרדים ודתיים דרשו להסיר מיד את המיצג מהתערוכה • האמן טען: "לא ידעתי שזה אסור, לא הייתה כוונה לפרובוקציה" • כעת הודיעו בהנהלת המוזיאון לחבר כנסת – המיצג הוסר

שריפת שם ה', צילום: צילום מסך מתוך הסרטון

בימים האחרונים מתחוללת סערה ברשתות החברתיות, זאת לאחר שנחשף במשכן לאומנות - עין חרוד מיצג מעורר מחלוקת שבו שרף אמן את שם האלוהים. במיצג וידיאו, אחד מתוך ארבעה, נראה האמן גרגורי ישראל אבו שורף את שם ה'. מי שהעלה את הנושא לסדר היום הוא חבר מועצת העיר הרצליה, אלעד צדיקוב, שאף פנה למוזיאון בדרישה להסיר את המיצג.

המיצג נחשף לאחר שמספר ילדים בבית ספר יסודי הגיעו למקום, והתקשרו להוריהם בזעזוע. אלו מיהרו לדרוש מהנהלת המוזיאון לגנוז את המיצג, אך במוזיאון בתחילה סירבו לעשות זאת והציבו שלט במקום שבו הוזהרו הבאים וההולכים. מדובר במיצג שהחל באפריל האחרון, אך לא קיבל תשומת לב עד הסערה השבוע.

אבו עצמו מיהר להתנצל בפני מי שנפגע מהמיזם. הוא הסביר כי לא מדובר מבחינתו בפרובוקציה אלא באמנות, והבטיח כי במיצגים הבאים יקבור את הכיתוב במקום לשרוף אותו, כפי שנהוג לעשות לעיתים בספרי קודש. הוא הסביר כי מטרתו הייתה סימבולית, כחלק מחיבור בין שריפת היהודים בשואה לאקט של רוחניות. "לא רוצה לפגוע באף אחד, עשיתי זאת מתוך פעולה אישית ורוחנית מבלי לדעת שזה אסור", אמר בגלי צה"ל. "לא לקחתי ספר או תפילין ושרפתי אותם, האמנות שלי בכלל לא מבוססת על פרובוקציה אלא על חיפוש אינטימי".

בעקבות הפרסום השבוע על אודות הסרטון מעורר המחלוקת זעמו חברי כנסת דתיים וחרדים וקראו להסיר אותו מיד. ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) פנה אתמול מעל במת הכנסת לשר התרבות בדרישה להסיר את המציג. "לא יעלה על הדעת כי מיצג פוגעני זה ימשיך להיות מוצג במוזיאון מסובסד מטעם המדינה ודומה מיצג זה לליל הבדולח בגרמניה שחוללו שמות קודש וספרי קודש רבים לפני השואה האיומה. אני מבקש את התערבותך המיידית להסרת הנגע -המיצג הפוגעני - אשר מבקש לחלל את אשר קדוש ביותר לעם היהודי ובכלל".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ אף פנה ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה בשל המיצג. "לצערי נראה הדבר כי מיום אל יום "האומנות" הנאורה יורדת מדחי אל דחי עד ההדיוטה התחתונה תוך שהיא מבזה את קודשי ישראל, פוגעת ברגשות של מיליוני יהודים בארץ ומחוצה לה והכל בשם 'חופש האומנות והביטוי".

הבוקר הודיעו אנשי מוזיאון עין חרוד לחבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) כי המיצג יוסר. מקלב ניהל מספר שיחות אינטנסיביות בימים האחרונים עם הנהלת המוזיאון.

מהמשכן לאומנות - עין חרוד לא נמסרה תגובה עד פרסום הידיעה והיא תפורסם כשתתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר