השר לביטחון הפנים, איתמר בן גביר, דוחף לאחרונה בכוח רב את הקואליציה לחוקק חוק שמאפשר לגזור גזר דין מוות על מחבלים, ובצורה ממוקדת חוק שיחייב להוציא להורג את מחבלי הנוחבה. הדיונים סביב חוק כזה, וגם התנגדות גורמים שונים לחקיקתו, הביאו אותנו לשאול כיצד ההלכה היהודית רואה חוק מסוג זה.
מהומה במליאת הכנסת בדיון על הצעת חוק עונש מוות למחבלים // ערוץ הכנסת
"ממש לאחרונה נסעתי עם חברה ברכב", מספרת הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי, חברת הנהלת ארגון רבני צהר, בתשובה לשאלה. "תוך כדי הנסיעה התקשרו אליה לעדכן אותה שהמחבל שרצח את בנה משתחרר כעת במסגרת העסקה עם חמאס. המחבל הזה היה כבר בכלא הישראלי ושוחרר בעסקת שליט, ואחרי השחרור הוא חזר לעסוק בטרור ורצח, בין השאר, גם את הבן שלה.
"אני מספרת את זה כדי להמחיש גם את המחיר של ויתור על חוק כזה, והדלת המסתובבת שהמצב גורם בכל הנוגע למחבלים רוצחים. הם נתפסים ואחרי זמן קצר מדי משוחררים, וכך אובדת ההרתעה".
הרבנית הוסיפה כי על פי ההלכה יש אפשרות להטיל עונש מוות על רוצחים: "בוודאי שהצדק מחייב את האפשרות להטיל עונש כזה על מחבלים כמו מחבלי הנוחבה. לא נראה שיש עונש יותר ראוי לאנשים אלו מאשר מוות. אז נכון שהיום אין בתי דין שנוהגים על פי ההלכה, אבל עדיין ההלכה היהודית מאפשרת לשלטון לחוקק חוק כזה ולהוציא אותו לפועל. מדובר בעיקרון שנקרא 'משפט המלך, והוא או המערכת הדמוקרטית שמחליפה מלך, רשאים גם היום להוציא מחבלים כאלו להורג. מעשה כזה של נפש תחת נפש הינו מוסרי לכל דבר, ואין שום בעיה לאפשר למשטר לבצע עונש כזה על פי ההלכה".
אסור לכפות על השופט
למרות הקביעה הזו, הרבנית טיקוצ'ינסקי מתנגדת לחוקק חוק מסוג זה שעלול למנוע מבית הדין להחליט בעצמו: "חוק שלמעשה כופה על השופט מראש מה לפסוק כגזר דין, לא ראוי בעיניי. צריך לאפשר לשופטים שדנים בתיק להחליט מה העונש התואם את המקרה שהם דנים בו. אחת הסיבות שחשוב לאפשר שיקול דעת קשורה לשאלה מהם התנאים שבהם ראוי לגזור גזר דין כזה קיצוני.
"חשוב לזכור שהוצאה להורג היא מעשה שאין אפשרות להחזיר אחורה, ומשום כך כדאי מאוד שיהיו עקרונות מאוד ברורים בתחום. למשל: שלא ניתן יהיה להטיל אותו אלא רק כשיש ודאות ברורה הרבה יותר מזו שנדרשת בדרך כלל על פי החוק. צריך לשקול היטב החלטה כזו לפני שהיא תתקבל.
"כמו כן, שופט יכול להכניס שיקולים רחבים יותר בהחלטה, כמו ההשפעה על יהודים בעולם או על חטופים נוספים חס וחלילה".
עם זאת ציינה הרבנית שלעיתים עונש כזה הוא האפשרות היותר נכונה לפעול בה. "אמנם בעולם הערבי מחנכים על ערך השהידים, ולכאורה טרוריסטים לא יפחדו מעונש מוות, אבל זה לא תמיד נכון. יש מחבלים ואנשי טרור שכן ירתעו מהעונש הזה, וכך ינצלו חיים.
"לעיתים אנחנו עומדים מול אדם שיחזור על מעשי הרצח אם נשחרר אותו, ובמקרה הזה עונש מוות הוא הברירה הטובה ביותר. כך הדבר, לכאורה, ברוצח בנה של חברתי. הוא נכלא, שוחרר, רצח שוב וכעת שוב משוחרר. אדם כזה כבר הוכיח שהוא ימשיך לרצוח, ולכן כאן עונש מוות נראה כמו צורת ההתמודדות הנכונה".
לא מספיק לדעת שאנחנו צודקים
כידוע, העולם צופה בישראל ובהחלטותיה. שאלנו את הרבנית טיקוצ'ינסקי אם לעמדת מדינות המערב כנגד חוק כזה יש גם השפעה ההלכה היהודית: "בוודאי שההלכה מתחשבת בעמדת העולם", ענתה הרבנית, "התורה מדגישה כי היא צריכה להיראות ככזו שגם גויים יעריכו אותה. לכן לא מספיק לדעת שאנחנו צודקים, צריך גם שמשפטי העם היהודי יעוררו התלהבות ותחושת צדק גם בעיני העולם הנאור.
"עקרונית גם במערב יש מדינות שמוציאות להורג, אבל במקרה של מחבלי הנוחבה לא בטוח שהעולם לא יבין החלטה ישראלית כזו. העולם קיבל את החוק שנחקק כנגד הנאצים ועוזריהם, שמאפשר לגזור על פושעים כאלו עונש מוות, וגם כאן די ברור שמחבלי הנוחבה חוללו פשעים מהסוג שהאדם הישר יכול להבין למה ראוי לגזור עליהם גזר דין מוות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו