בשנים האחרונות חל שינוי בתחבורה הציבורית: כל נוסע עולה ומתקף במכשירים שהוצבו ברחבי האוטובוס, או לחלופין בברקוד מהטלפון הנייד - צעד שחסך זמן רב בהמתנה לניקוב אצל הנהג בכניסה לאוטובוס. הדבר פתר בעיה אחרת, א יצר אחת חדשה: נוסעים רבים לא מתקפים ולא משלמים.
בניסיון להילחם בתופעת אי התשלום, תיגברו חברות התחבורה כמויות המבקרים שעולים לבדוק את תשלום הנוסעים ומחלקים דוחות, אך לאגד זה לא הספיק - והם החליטו לנקוט בצעד נוסף, כזה שפונה לרגשות הדתיים של הציבור.
אגד משיקה אפליקצייה חדשה להתניידות בתחבורה ציבורית - egg (ארכיון) | עמוד היוטיוב של אפליקציית egg
בפסק הלכה חדש בנושא תיקוף נסיעות בתחבורה הציבורית קובעים הרבנים כי חובה מוחלטת לתקף בכל נסיעה, ללא "פתרונות" כמו תיקוף מאוחר יותר. לפי המכתב, גם נסיעות "חינמיות" - כלומר, בכרטיס מעבר או "חופשי-חודשי" - חייבות בתיקוף.
"נדרשת הקפדה רבה לתקף את הכרטיס הרב קו בכל נסיעה ונסיעה, גם כאשר הנסיעה היא ללא תשלום ושוויון, ונסיעה ללא תיקוף היא בחשש גזל", כתבו בפסק שהופץ ביוזמת אגד.
"יש להקפיד כי הילדים הקטנים הנוסעים בתחבורה הציבורית יתקפו את הכרטיס בכל נסיעה ונסיעה", הוסיפו. "חברות התחבורה אינן מסכימות לנסיעה ללא תיקוף ובהסתמכות על השלמת תיקוף בנסיעה אחרת".
לבסוף התייחסו הרבנים גם לפגיעה בפרנסת הנהגים: "חשוב להוסיף כי בחלק גדול מחברות התחבורה, נהגי האוטובוסים מקבלים בונוס נוסף על המשמרת הקבועה - בונוס עבור כל תיקוף שנעשה במסגרת הנסיעה ואי תיקוף הכרטיס מקפח חלק מפרנסתם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו