עם התקדמות הטכנולוגיה והעולם הצועד לעבר עידן של רכבים אוטונומיים, עולה שאלה הלכתית חדשה: האם יהיה מותר ליהודי דתי להיכנס לרכב כזה בשבת? בפרק חדש של "שאלת רב", הרב אלדד זמיר משיב - ומסביר מדוע גם כשהמכונית תנהג לגמרי בעצמה, הדרך לשם עדיין רצופה באתגרים רוחניים והלכתיים.
"יש הרבה דיונים על כל התקדמות טכנולוגית", פתח הרב זמיר, "גם ההלכה צריכה ללכת עם המציאות - הרי 'הלכה' מלשון 'ללכת', זה דבר דינמי. כשיבוא היום שבו רכב ייסע לגמרי לבד, צריך יהיה לדון בזה מחדש".
לדבריו, ההשוואה הקרובה ביותר כיום היא מעלית שבת: "מה זה מעלית שבת? היא עולה ויורדת לבד, עוצרת בכל קומה, ואני לא לוחץ על שום דבר. אם כך, ברכב שתוכנת מראש, שנוסע לבד מבלי שאעשה פעולה - זה דומה. כבר לפני עשרים שנה, כשהייתי ברוסיה, שאלתי את עצמי אם מותר לי לנסוע במטרו בשבת, הרי הוא עוצר בכל תחנה ונהוג בידי לא-יהודים. אבל אז אמרתי לעצמי - זה עדיין לא התקבל, זה לא מתאים, זו לא האווירה של שבת. יש גם עניין של מראית עין - שמי שיראה לא יחשוב שאני נוהג".
הרב מדגיש כי גם כאשר יגיע היום שבו המכוניות יהיו לגמרי עצמאיות, עדיין יהיה צורך לעבור את "קו פרשת המים" ההלכתי - כלומר, שהכול יהיה גלוי וברור כך שלא תיווצר תחושה שמדובר בעבירה על השבת. "כשזה יהיה ברור לחלוטין שאני לא עושה כלום - זה נפתח לבד, נוסע לבד, הכול תוכנן מראש - אז נוכל לדון בזה אחרת. לשם העולם הולך".
עם זאת, הרב מוסיף חיוך: "בהתחלה זה יהיה רק כדי שתוכל לבקר את ההורים המבוגרים - איזה יופי, מצוות כיבוד הורים - ואחר כך זה כבר יתרחב".
ומה לגבי עצם אווירת השבת? הרב זמיר מזכיר שהמהות עמוקה יותר מהשאלה הטכנית בלבד:
"אנחנו בשבת מנוחה. זה לא רק להוריד הילוך, אלא ליצור אווירה אחרת. אני רוצה שהשבת תהיה בועה נפרדת מימות השבוע - אני מתלבש אחרת, אוכל טוב יותר, מדבר עם אנשים, נח באמת. זו לא רק מנוחה פיזית, זו מציאות אחרת לגמרי".

