לא צנוע, לא מוגן: כך מסלול אופניים יצר מאבק בין חסידי סאטמר לאמריקנים בברוקלין

ויכוח על מסלול תחבורה בוויליאמסבורג הפך למאבק פנימי בקהילת סאטמר, שגלש גם מחוצה לה • בתחילה טענו החסידים לחוסר צניעות, אך לאחר שהמאבק כשל - הם טענו לסכנה עבור משתמשי הדרך • תושבים שאינם יהודים כעסו: "כאילו הנתיב הזה הובטח להם לפני 3,000 שנה" • ברוך הרצפלד שתומך בשמירה על המסלול תבע את העירייה והפסיד בביהמ"ש, אך מבחינתו - המאבק דווקא הצליח

שביל אופניים בברוקלין. צילום: Getty Images

מסלול אופניים שהוקם בשנת 2010 בוויליאמסבורג, ברוקלין, הפך לנקודת מחלוקת. בטרם נסלל, התנגדו חסידי סאטמר להקמתו וטענו שהמסלול מפר את אורח חייהם. כעת, המאבק חזר - אך הפעם לא בין חסידים למשתמשי הדרך, אלא בתוך הקהילה החסידית עצמה, מה שהוביל לכך שאחת המשפחות היהודית תבעה את העירייה.

המסלול המדובר נועד להקל על רוכבי האופניים בעיר. בתחילה, התנגדות הקהילה החסידית כללה טענות כי נשים הרוכבות בו לבושות באופן בלתי צנוע, לצד טענות שהמסלול עצמו מסוכן.

ברוך הרצפלד, יהודי שמתגורר בברוקלין, דווקא סובר אחרת. הוא ניהל בעבר חנות למכירה ותיקון של אופניים והוא רואה חשיבות במסלול מסוג זה. בשל כך, הוא נמנה בקרב הפעילים בשמירה על המסלול.

בסוף שנת 2024 שודרג חלק מהמסלול ל"מסלול מוגן" - שבו מפרידות מכוניות חונות את הרוכבים מהכביש ויוצרות מעין חציצה - ובכך צומצמו נתוני הפציעות ב-47%, כך לפי נתוני מחלקת התחבורה של ניו יורק.

"ביום שהמסלול הוקם הם כבר היו נגדו". יהודים בברוקלין (ארכיון), צילום: רויטרס

בניגוד להרצפלד, חסידי וויליאמסבורג טענו שהמסלול החדש וה"מוגן" עדיין מסוכן, בפרט לאחר שהופץ סרטון בו ילדה בת שלוש בלבד נפגעה קשה מאופניים חשמליות. טענת המתנגדים הייתה שהרוכבים אינם רואים ילדים שיורדים מהרכבים ליד בתי הספר בשל המכוניות החונות, אך הרצפלד סבור שזו אינה הסיבה האמיתית להתנגדות: "ביום שהמסלול הוקם הם כבר היו נגדו", אמר.

בניו-יורק ניסו ליצור מען אזורי חיץ להורדת תלמידים מבתי ספר, אך נהגים התעלמו מהם. לאחר מכן, ראש העיר, אריק אדמס, הוריד את המסלול אליו התנגדה הקהילה - צעד שנראה בעיני רבים כניסיון לזכות בקול החסידי לקראת הבחירות.

בתגובה, משפחת הרצפלד ועמותת Transportation Alternatives תבעו את העיר, בטענה שהשינוי במסלול מהווה "פרויקט תחבורתי גדול" הדורש אישור מסודר ודיונים קהילתיים.

הרצפלד: הבהרנו שמדובר בסוגיית תחבורה, ולא במאבק בין יהודים לשאינם יהודים (למצולם אין קשר לכתבה), צילום: דודו גרינשפן

אבל זו לא הייתה הסיבה היחידה לכך שמשפחת הרצפלד הגישה תביעה: לדבריהם, בפוסטים ובכתבות על המאבק על נתיב האופניים, מגיבים רבים מיהרו להשמיץ יהודים אורתודוקסים. "אני שונא שקבוצה חושבת שמגיעים לה כללים מיוחדים", נכתב בתגובה לסרטון אינסטגרם בנושא. "כאילו נתיב האופניים הזה הובטח להם לפני 3,000 שנה", הגיב משתמש אחר, והוסיף אימוג'י של גלגול עיניים.

התיק נדון במספר ערכאות, ומשפחת הרצפלד נחלה הצלחה כאשר הצליחה בתחילה למנוע את הריסת המסלול ברגע האחרון. בסופו של דבר, לפני מספר שבועות, הפסידו ההרצפלדים: השופטים קבעו שמדובר בשינוי תנועה פשוט, ולא בפרויקט גדול כפי שטענו - ובכך המסלול הוסר מההגנה המשפטית.

לדעת ברוך הרצפלד, המאבק הצליח למרות שנראה ככישלון. הסיבה: לתחושתו, ההליך המשפטי הבהיר שמדובר בסוגיה של תחבורה, ולא במאבק בין יהודים לשאינם יהודים. בנוסף, ההחלטה עשויה ליצור תקדים לעתיד, המאפשר שינוי מסלול אופניים ללא כל ההליכים הארוכים שמחייבים פרויקטים אחרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר