פתרון לסוגיה הכואבת? הממשלה תציג מתווה להעלאת יהודי אתיופיה

ח"כ משה סולומון ביקר באחד מהמחוזות הנידחים במדינה בניסיון לגבש פתרון • ח"כ סולומון ביקר בתיגראי, שם השתוללה מלחמת אזרחים: "יש בחבל כ־5,000 זכאי חוק השבות שלא מתאפשר להם לעלות"

חברי הקהילה היהודית בתיגראי במפגש עם המשלחת מישראל

הממשלה צפויה לפרסם בקרוב מתווה דרמטי, שאחרי שנים רבות אמור להביא לפתרון הסוגיה הכאובה של העלאת יהודי אתיופיה לארץ - כך אומר ל"ישראל היום" ח"כ משה סולומון בשיחה מאתיופיה. בימים האחרונים הוא השלים ביקור באזור מוכה הרעב תיגראי, שם, לדבריו, יש "כ־5,000 זכאי חוק השבות" שלא מתאפשר להם לעלות ארצה.

יוצאי איתיופיה חוסמים כביש מול משרד רה"מ הממשלה // צילום: אור מודוס, מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה

בשבוע שעבר, משלחת רשמית של ישראל בראשו של ח"כ סולומון הגיעה לחבל תיגראי, שם יש עוד אלפי יהודים שזכאותם לעלות ארצה מעולם לא נבחנה. מדובר בפעם הראשונה זה יותר מ־15 שנה שבה מגיע לאזור נציג רשמי של המדינה, בשל המרחק הרב מאדיס אבבה ומלחמת האזרחים שהשתוללה במקום.

רשימות זכאים מיושנות

"מעבר לאנשים שממתינים בגונדר ובאדיס אבבה, כבר שנים רבות יש בחבל תיגראי כ־5,000 זכאי חוק השבות שלא מתאפשר להם להגיע", הוא מספר.

הסוגיה של עלייתם לישראל של בני העדה האתיופית היא רגישה ביותר. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות להעלות ארצה את מי שממתינים לכך כבר עשרות שנים - אך אלו נבלמו, בין היתר, בידי קהילת ביתא ישראל בארץ. ההתנגדות נובעת מכך שרבים מאלו שמבקשים לעלות הם מבני הפלשמורה, שלא מוגדרים כיהודים, אלא כנוצרים.

ח"כ סולומון בתיגראי,

ח"כ סולומון שם לעצמו מטרה לעשות סדר באירוע הנפיץ, לצד שר הקליטה אופיר סופר, רשות האוכלוסין וההגירה וגורמים נוספים.

"מדובר בהדרה של קבוצה שלמה, מדובר במשפחות קרועות, ואני לא מתכוון להמשיך בדירקטיבה הקיימת", מבהיר סולומון.

לדבריו, חלק מהבעייתיות נובעת מהסתמכות על רשימות בנות שנים רבות שכלל אינן רלוונטיות. כך, לדוגמה, נעדרים מהרשימות האלה תושבי תיגראי, שעקב ריחוקו של חבל הארץ לא זכו להיכלל בהן.

"אני מכיר אנשים מתיגראי שהגיעו לאדיס אבבה לפני 25 שנה, אבל קיבלו תשובה שהם לא יהודים, מכיוון שדירקטיבת העבודה הסתמכה על רשימה כלשהי שמישהו ערך לפני שנים, ומי שלא הופיע ברשימה - לא קיבל מענה.

ח"כ סלומון, צילום: אורן בן חקון

"צריך להבין - זה מרחק גדול, פיזי ומנטלי, וזה יקר מאוד למי שעושה זאת עצמאית. אם מדינת ישראל תרצה - אין לה בעיה להביא לכאן משלחת".

בשנים האחרונות השתוללה בחבל תיגראי מלחמת אזרחים עקובה מדם, שבמהלכה נהרגו אלפים ויותר מ־2.5 מיליון איש נעקרו מבתיהם. "ההרס עצום, ויש צורך בסיוע הומניטרי רב. רוב התושבים חיים ברעב", הוא מתאר.

עם חזרתו לישראל מתחיל האתגר האמיתי - ניסיון נוסף לבחון מי יהודים וזכאים לעלות ארצה, ותוכנית לגיור של מי שאינם יהודים. "המתווה יהיה מאוד ברור, וכל אדם שממתין לעלייה יידע אם הוא זכאי לעלות או לא", הוא אומר. "מדובר בקבוצה גדולה שאף אחד לא מתייחס אליה, עם שיעור גבוה של זכאי חוק השבות, ואנו רוצים לעשות סדר בעניין אחת ולתמיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר