שינוי כיוון? חשיבה מחודשת בחברה החרדית על ההתנגדות לגיוס

בישיבות הספרדיות שוקלים את הנושא בחיוב • הליטאים מחכים לפסיקת הרב לנדו באשר לסוגיית מי שלא לומד • ב"נצח יהודה" אומרים: יש שיעור ניכר שרוצה להתגייס

טקס סיום מסלול וקבלת כומתה בגדוד "נצח יהודה", אתמול

דרמה של ממש מתרחשת מאחורי הקלעים ככל שמדובר בגיוס החרדים לצה"ל. בעוד הפוליטיקאים עסוקים בהצעות שנתפסות בעיני הגורמים השונים כפופוליסטיות ולא ריאליות - בחברה החרדית בוחנים כיצד לפעול בקו פרשת המים שהתפתח בשל מלחמת חרבות ברזל, בסוגיית הצעירים החרדים שלא לומדים בפועל בישיבות.

אחרי שבועיים של לחימה חיילי הגדוד "נצח יהודה" קיבלו את הכומתה // דוברות נצח יהודה

בעוד בעולם החרדי מנסים ליצור חזית אחידה כלפי חוץ בנוגע להתנגדות לגיוס - בפועל יש מי ששוקלים זאת בחיוב, בעיקר בקרב הצעירים עצמם. מדובר ברוב המקרים בבחורי הישיבות הספרדיות, שממילא מחוברים יותר להוויה הישראלית, שמעוניינים כעת לבצע את השינוי. עם זאת, כרגע מדובר במחשבות בלבד, ולא בתנועה אקטיבית גדולה לגיוס.

הרב דוב לנדו,

בימים האחרונים הגיעו לא מעט ראשי ישיבות לביתו של הרב דוב לנדו, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, להביע את עמדתם בנושא גיוס החרדים. יש קונצנזוס רחב בנוגע להבנה שמי שלומד תורה יישאר בישיבה, אך נשאלת השאלה מה בנוגע לאלו שלא נמצאים בישיבות דה-פקטו. גם ראשי המפלגות השונות שומרים על קשר הדוק עם גורמים שונים בסביבת הרב.

גיוס חרדים,

2,000 מתגייסים

בינתיים, בעמותת "נצח יהודה", שמובילה כבר שנים את תחום הגיוס לצה"ל, העבירו בשבועות האחרונים שמות של יותר מ־2,000 מועמדים פוטנציאליים לגיוס מהחברה החרדית, שקיבלו ממלש"בים שהתגייסו.

המתווה של "נצח יהודה", צילום: ללא

"מגוחך שמנסים לעשות 'מה שהיה הוא שיהיה'", אומר מנכ"ל העמותה יוסי לוי בנוגע ליוזמות הפוליטיות. הוא סובר כי הניסיון להעלות את גיל הפטור ל-35 ולהכניס מכסות נובע מרצון לרצות את החברה הישראלית, אך הוא לא יעיל, ובעיקר מתעלם מהעובדה שיש שיעור ניכר מהציבור החרדי שמעוניין להתגייס - אך נבלם בידי ההנהגה החרדית.

לוי: "מדינת ישראל השקיעה 1.7 מיליארד שקלים בשילוב חרדים באקדמיה, אבל כלום בתוכנית לשילוב חרדים בצה"ל. התוצאה היא שגם מי שמתאים לגיוס לא מכוון לזה בכלל. את זה חייבים לשנות".

בעמותה הכינו מתווה לגיוס חרדים, שמתפרסם כאן לראשונה, שבמסגרתו הם פורטים את הדרך לגייס חרדים רבים לצה"ל (ראו אינפוגרפיקה). ב"נצח יהודה" מבקשים להציב יעדי גיוס ללא סנקציות פליליות, אלא באמצעות תמלוגים, כגון לימודים מתוקצבים ותיעדוף בעת רכישת דירה. בין היתר מוצע לפתח תוכנית חומש ממשלתית שתכלול יעדי גיוס ברורים, ולמנות יועץ רמטכ"ל לענייני חרדים בדרגת תא"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר