ביה"ד הרבני סירב לתת גט עד לבירור יהדות: בצעד תקדימי - בג"ץ כפה עליו

ויטה ובן זוגה התחתנו בחתונה אזרחית, אולם כשביקשו להתגרש נשלחו לביה"ד הרבני • זה סירב להנפיק גט, למרות פסיקה של בג"ץ בעניין • רק לאחר פסיקה נוספת ונחרצת של בג"ץ הוצא הגט

ויטה רוזנברג (בלבן) ואנשי תנועת "ישראל חופשית". צילום: ללא

לאחר מאבק בן שלוש שנים מול בית הדין הרבני, תקבל ויטה רוזנברג גט ולא תצטרך לעבור הליך בירור יהדות, שאותו דרש בית הדין הרבני - בניגוד להחלטת בג"ץ.

בית הדין הרבני האזורי בתל אביב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

לפני כ-12 שנים נישאו ויטה ובן זוגה בחתונה אזרחית בקפריסין. בשנת 2021, לאחר כמעט עשור של זוגיות ושתי בנות משותפות, החליט הזוג להיפרד ופנה לבית המשפט לענייני משפחה. משום שבני הזוג יהודים, הפנה אותם בית המשפט לבית הדין הרבני בפתח תקווה לצורך סידור הגט. להפתעתם, לאחר פתיחת תיק הגירושים הוחלט לפתוח תיק לבירור יהדותה של רוזנברג, כדי להתיר את הנישואים.

רוזנברג פנתה לתנועת "ישראל חופשית" לסיוע, ואלו הגישו עתירה לבג"ץ באמצעות עוה"ד חגי קלעי ונתן שוורצמן, ממשרד קלעי, רוזן ושות', שבו קבלו על ההחלטה. לטענת העותרים, שאליה הצטרפה גם היועצת המשפטית לממשלה, על בית הדין הרבני לספק שירותי גט ללא תנאים מוקדמים לכל אדם הרשום כיהודי. 

בצעד תקדימי, בג"ץ קבע בפסק הדין כי הצדק עם רוזנברג, וכי בית הדין הרבני רשאי להתיר את הנישואים של השניים מבלי לחייבם לעבור הליך של בירור יהדות. אלא שלמרות החלטת בג"ץ, הוחלט בבית הדין הרבני לדחות את התיק ולסרב לאשר את הגט. החלטת בג"ץ, גרסו בבית הדין הרבני, היא בגדר אפשרות ולא חובה, ועל כן הם לא צריכים לספק גט ללא בירור יהדות.

רוזנברג הגישה ערעור על ההחלטה לבית הדין הרבני הגדול, ובמקביל הצטרפה לעתירה נוספת שהוגשה בבג"ץ בנובמבר האחרון בתיק דומה, שהחזיר את המקרה שלה אל שולחנם של שופטי בית המשפט העליון.

בית משפט העליון בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי

בבג"ץ מתחו ביקורת על בית הדין הרבני ונתנו הוראה בשנית להתיר את נישואיה של רוזנברג. "מצופה שהליך התרת הנישואים יושלם במהירות הראויה", כתבו השופטים.

לאחר הפסיקה החד-משמעית של בג"ץ, קיבלה בימים האחרונים רוזנברג את הגט שלה. "בתור אישה יהודייה ואזרחית מדינת ישראל, לא ייאמן שהייתי צריכה לעבור כל כך הרבה על מנת לקבל את מה שמגיע לי על פי חוק", אמרה רוזנברג לאחר קבלת הגט. "מערכת בתי הדין הרבניים העבירה אותי מסכת התעללות, שבמסגרתה הציבו איום על הזהות שלי ועל המעמד שלי, והחזיקו אותי אסירה.

"עליתי לישראל כילדה וגדלתי כאן בתור יהודייה מכל הבחינות. ביום אחד הרבנות מחליטה שעלי להוכיח את מי שאני - רק בגלל שהם יכולים. הדבר הזה חייב להיפסק. לאנשים שמשרתים בצבא ומחזיקים את המדינה מבחינה כלכלית יש הזכות להתחתן ולהתגרש בלי טקסים ותפילות", הוסיפה רוזנברג.

"לנטרל את כוח הרבנות"

ב"ישראל חופשית" סוברים כי הניצחון של רוזנברג הוא אבן דרך שיסייע למאבקם של זוגות אחרים, עד שתתקבל ההחלטה כי לבית הדין הרבני אין סמכות לערוך בירור יהדות כתנאי לקבלת גט.

"העובדה שוויטה נגררה שלוש פעמים שונות לערכאות השיפוטיות כדי לקבל אישור שהיא גרושה ממוסד שלא נישאה בו, מעידה על הצורך לנטרל את כוחה של הרבנות", אמר אורי קידר, מנכ"ל התנועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר