"הילדים של סאלי ביין": חינוך לילדים עם מוגבלות - בסימן יום השואה הבינלאומי

בבנייני האו"ם בג'נבה התקיים אירוע בהובלת משלחת ישראלית, משלחת גרמניה, המרכז לאימפקט היהודי, המחלקה לישראל ולהנצחת השואה • השגרירה מירב אילון שחר: "זוכרים את רצח העם חסר התקדים של העם היהודי" • סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "ב-7 באוקטובר למדנו שלעולם לא עוד קורה ממש עכשיו" • מנכ"ל אלומות אור, עו"ד זיו מגור: "נמשיך לשים את הצעירים המיוחדים על המפה ולהראות שכל אדם הוא אדם"

חינוך לילדים עם מוגבלות אז והיום בסימן יום השואה הבינלאומי . צילום: ללא

בבנייני האו"ם בג'נבה התקיים היום (שני) אירוע לציון יום השואה הבינלאומי, בהובלת משלחת ישראל לג'נבה, משלחת גרמניה לאו"ם, המרכז לאימפקט יהודי, המחלקה לישראל ולהנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית וארגון אלומות אור.

איגה בינקיינה, בתה של סופיה, חסידת אומות העולם: "בדיוק כפי שעזרנו לאנשים נגד הנאצים, גם תושבי עזה יכולים לעזור ולהציל את החטופים" // מטה המשפחות

האירוע עסק בנושא חינוך לילדים עם מוגבלות בתקופת השואה והיום, ושם זרקור על נושא חינוך ילדים עם מוגבלות בתקופת השואה, שלא זוכה לשיח ציבורי מספיק.

אכזריות בלתי נתפסת

באירוע, בו לקחו חלק דיפלומטים, שגרירים, מומחים לזכויות אדם, ומומחים בתחום המוגבלות, הוקרן הסרט "הילדים של סאלי ביין" ולאחר מכן התקיים פאנל בנושא חינוך מכיל. הסרט עוסק בסיפורו האישי של סאלי ביין, שפתח את בית הספר המכיל הראשון מסוגו באירופה לילדים עם מוגבלות, על החזון, האתגרים, והריסת מפעל חייו בסוף הטרגי בשואה.

בין המשתתפים באירוע: שגרירת ישראל בג'נבה מירב אילון שחר, השגרירה ניקולה גילהוף, ציר משלחת גרמניה לאו"ם בג'נבה, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי רוברט זינגר, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לישראל והנצחת השואה גיל סגל, מנכ"לית המרכז לאימפקט יהודי סוניה גומס דה מסקיט,ה ושרית הנדקנופף- מנכלית המחלקה לישראל ולזיכרון השואה בהסתדרות הציונית העולמית.

תצוגת "שורד השואה השוויצרי האחרון" בג'נבה,

בפאנל מיוחד הציגו נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות של גרמניה ושל ישראל יורגן דוסל ודן רשל, יחד עם מנכ"ל אלומות אור עו"ד זיו מגור, את חשיבות החינוך לילדים עם מוגבלות אז והיום, איך אפשר ליישם את המורשת של סאלי ביין 100 שנה מאוחר יותר דרך האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות ובאמצעות עמותות חינוכיות כגון אלומות אור.

השגרירה מירב אילון שחר: "הארוע התקיים לציון היום הבינלאומי לשואה, שבו אנו זוכרים את רצח העם חסר התקדים של העם היהודי, שבוצע על ידי גרמניה הנאצית ושותפיה. אירוע זה מתקיים, לא רק כדי לזכור את זוועות העבר, אלא כדי לדון ולהזכיר את האומץ הבלתי נתפס שהפגינו אלה שסבלו, ופגשו אכזריות בלתי נתפסת. סאלי ביין היה איש אמיץ ומחנך דגול, שהאמין בשילובם של ילדים עם מוגבלות בחברה - תפיסה חינוכית ייחודית לזמנה, שאת מורשתה לא הצליחו הנאצים למחוק".

קמפיין מדינת ישראל ליום השואה הבינלאומי ברחבי העולם, צילום: מערך ההסברה הלאומי

יו״ר המרכז לאימפקט יהודי, רוברט זינגר: ״לאורך כל תפקידי העבר שלי תמיד האמנתי והעברתי את המסר על חשיבות חינוך דור העתיד, בנושא זכרון השואה. היום אנו דנים בנושא שלצערי לא מקבל מספיק במה- חשיבות החינוך המכיל, קבלת השונה וההבנה שכולנו שווים, בראי זכרון השואה. יחד נצליח לפעול לשינוי ולהטמעת ההבנה, שהחינוך הוא הבסיס להכל, ושאם דור העתיד יבין את החשיבות של החינוך המכיל ויפעל להטמעתו, נצליח להאבק באנטישמיות ובשיח השנאה".

סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לישראל והנצחת השואה, גיל סגל: "סאלי ביין הינו גיבור שהקדים את זמנו והבין את החשיבות של הכללת ילדים עם מוגבלות בחברה, ונלחם למען שוויון וזכויות אדם. בשנה שעברה כשראיתי - בנייני פרלמנט רבים בכל רחבי העולם מוארים במילים - 'אנחנו זוכרים' - זה נתן לי תקווה שהאנושות למדה את לקח העבר ושטרגדיה נוראה כזו לא תחזור על עצמה. אבל למרבה הצער, ב-7 באוקטובר למדנו שלעולם לא עוד! קורה ממש עכשיו - כשהנאצים החדשים, החמאס, רצחו אנסו, שחטו וחטפו גברים, נשים וילדים חפים מפשע מבתיהם. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו ולבקש מכולכם לתמוך במאמצים שלנו להחזיר אותם הביתה עכשיו".

מנכ"ל אלומות אור, עו"ד זיו מגור: "בימים אלו, בהם אנו מציינים את יום השואה הבינלאומי, אנו מבקשים להאיר זרקור על אותם ילדים ומבוגרים עם מוגבלות בתקופת השואה, אשר נרצחו בראש ובראשונה כיוון שהיו עם מוגבלות ושנית, כיוון שהיו יהודים. ארגון אלומות אור, המקדם מצוינות עבור אותם התלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד, ממשיך כיום, את סיפורו מעורר ההשראה של סאלי ביין שלימד אותנו עד כמה הוא הקדים את זמנו, ומאפשר לכל תלמיד עם מוגבלות, את מרב הסיכויים לחיות חיים אוטונומיים לאחר סיום תקופת לימודיו. במיוחד בימים אלו נמשיך לשים את הצעירים עם המוגבלות על המפה ולהראות שכל אדם הוא אדם."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר