מצפצפים על בג"ץ: בעשרות מקוואות לא מאפשרים לנשים לטבול לבד

חרף ההחלטה להתיר לנשים לטבול ללא בלנית, במתחמים רבים מסרבים • גורמים במשרד הדתות: "מקרים ספורים"

מקווה בירושלים . צילום: ליאור מזרחי

פרסום ראשון: שנים לאחר שבג"ץ קבע שנשים רשאיות לטבול במקווה ללא בלנית, מחקר של ארגון "עתים" חושף כי במקוואות מצפצפים על החלטת בית המשפט ואינם מאפשרים זאת בפועל.

הרכב בג"ץ קבע ב־2016 כי "במידה שטובלת מבקשת לטבול בלא נוכחות של בלנית... אין למנוע זאת ממנה". היה זה ניצחון לנשים שניהלו מאבק ממושך נגד מועצות דתיות, שסירבו לאפשר את הטבילה ללא בלנית לנשים.

הפגנה נגד חוק המקוואות, צילום: מרים צחי

כעת, נשים פנו ל־365 מקוואות ביישובים הגדולים, ושאלו אם יתאפשר להן לטבול לבד. בה בעת, נעשה פילוח של הפניות למרכז הסיוע של "עתים" כדי לזהות את המגמה. מהתגובות עלה שינוי מסוים, אך קרוב למחצית מהמקוואות השיבו בשלילה או לחלופין גמגמו ולא השיבו תשובה ברורה.

בהקלטות של שיחות נשמעות מזכירות עונות בשלילה לשאלה. גורמים במשרד הדתות טענו כי מדובר במקרים ספורים ושרוב הבעיה היא במקוואות הפרטיים, אלא שהמחקר נעשה מול מקוואות ציבוריים בלבד.

"על המקוואות לפעול כדין"

ב־188 מקוואות בסך הכל, 59% מכלל המקוואות, השיבו כי הפונה יכולה לטבול לבדה, ב־82 מקוואות, 25% מכלל המקוואות, השיבו בשלילה, וב־50 מקוואות (כ־16%) לא נתנו תשובה ברורה. יש לציין כי גם העובדה שמקוואות מסרו תשובה חיובית עקרונית, אינה אומרת שהדבר יתאפשר בפועל, שכן תועד לפחות מקרה אחד בתקופת המחקר, שבו טובלת הגיעה למקווה ונאסר עליה לטבול לבדה חרף תשובה חיובית בטלפון.

מקווה בישוב כלנית שבגליל, צילום: קובי כץ

ירושלים "מובילה" בשיעור הסירובים לאפשר טבילה לבד. מתוך 35 פניות למקוואות נרשמו 42% סירוב, זאת לעומת מחוז תל אביב שבו היו 20% סירוב מתוך 45 מקוואות. במרכז כולו נרשם שיעור דומה מתוך 106 מקוואות בסך הכל. ביו"ש נרשמו 35% סירוב, אף שיש לציין כי רוב המקוואות לא נבדקו מכיוון שמדובר ביישובים קטנים. באזור חיפה ובאזור הדרום נרשמו שיעורים גדולים של תשובות לא ברורות.

ב"עתים" ציינו כי ניתן לזהות מגמות עירוניות לאור אוכלוסיית העיר או "דרקטיבה המועברת לבלניות על ידי המועצה הדתית". כך, למשל, בערים כמו רעננה היו תשובות חיוביות רבות, בעוד בנתיבות היה מספר נמוך שלהן. יו"ר הארגון, הרב שאול פרבר, הדגיש כי "על המשרד לשירותי דת לוודא שהבלניות פועלות כדין. במיוחד לאור הרגישות שבסיטואציה, חייבים לאפשר לאישה שמעוניינת בכך לטבול לבדה".

ממשרד הדתות לא התקבלה תגובה לידיעה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר