לידיעת מחלקת המדינה האמריקנית, האיחוד האירופי ושלום עכשיו: השבוע שוב נקרא את הטקסט ה"חתרני" מגילת רות, המתרחש בבית לחם שביהודה - שבה גידלה רות, המואבייה בדימוס, את סבו ואת אביו של דוד המלך; 1,000 שנה לפני לידתו של יהודי אחר, ישוע (ישו), באותו המקום; ואלפי שנים לפני שמהגרי עבודה ערבים נאספו בבית לחם והחלו להמציא לעצמם היסטוריה שמעולם לא הייתה.
ועוד לידיעת כל מי ששולל את זכותנו ושרוצה לעקור אותנו מפה: מבית לחם גלש דוד לעבר עמק האלה כדי להביא אוכל לאחיו, שעמדו בפני מערכה נגד גולית והפלישתים. לאחר יציאתו מבית לחם כונן דוד בירה ומלכות 30 קילומטרים דרומה, בחברון, וכעבור שבע שנים הקים את הבירה היהודית הנצחית - ירושלים. כך, בית לחם והרי יהודה כולם הם מקור הזכות והחיות שלנו בישראל כולה.
מכאן, כבכל שנה, נקרא גם השבוע אצלנו בבית את מגילת רות, ונגלה שוב כיצד הדרמה הלאומית-רומנטית הזו, 3,000 שנה אחרי האירועים המסופרים בה, אקטואלית מתמיד.
המגילה טובלת כולה באהבה לעם ולארץ. יש בה מיני-שיבת ציון פרטית-סימבולית, לאחר שהירידה המשפחתית למואב הפכה הרת-אסון. בהצהרתה של רות במגילה יש גם גילוי נאמנות בלתי נתפס - "כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּֽלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי וֵֽאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי" - ויש בה גמול מרחיק לכת, שמתבטא בגורל שמיטיב עם רות.
מסר של אהבת אדם
שלא לדבר על אהבת האדם, שניצבת בבסיס האירועים של אירועי המגילה - בהכרת התודה ובנדיבות של בועז, עוד כשהוא נחשף לראשונה לצעירה הזרה והענייה המלקטת שיבולים בשדה שלו, ואחר כך כשהוא מתאהב בה ומעלה אותה על ראש שמחתו. אבל יש במגילה עומק רב שנוגע בסוגיות שנויות במחלוקת, שמעמידות בצל את עולם הפוליטיקלי קורקט הנוכחי.
זו מגילה שקרויה על שם אישה, רות, ושתי הדמויות הראשיות המופלאות שבה הן נשים. מגילה שבהחלט משדרת מסרים של פמיניזם ועוצמה נשית. השתיים מגלמות מופת של תבונה ושל התמדה, אגב הטיפוס משאול תחתיות לפסגה אישית ולאומית.
נוסף על כך, ארבעת פרקי המגילה קורנים מיהדות מחבקת, סובלנית, מאירה. רות לא עברה גיור כהלכה בשדה מואב או בבית הדין של הרבנות בבית לחם. עד כדי כך, שלפי הקוד הזעפני והמרחיק של האורתודוקסיה הנוכחית - כל שושלת בית דוד לא אמורה להיחשב יהודית.
ואין לשכוח שהמסרים של מגילת רות לא נכתבו במקרה. ההערכה המקובלת אצל החוקרים היא שהמגילה הועלתה על הכתב 500 שנים אחר כך. וזאת, דווקא על רקע הוויכוח הנוקב שבמסגרתו דרשו חלק ממנהיגי התקופה לגרש נשים נוכריות שנישאו ליהודים, אף שהצטרפו באמונתן לעם היהודי.
מגילת רות מציגה גישה מחבקת ומכילה, שמקבלת לחיק העם היושב בציון את מי שרוצה להסתפח אליו תוך אימוץ אמונתו ואורחותיו. זוהי מגילת רות - אקטואליה מאז ועד היום.
ומעבר לכל - מדובר בסיפור אהבה מרגש, מהלך קסם, המתרחש בתוך תקופת הקציר בהרי יהודה. סיפור.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו