בצל המחאות: זינוק של 30% בפניות לארגון החתונות האלטרנטיבי

הוויכוח על נושאי דת ומדינה גורם לרבים להתרחק מהממסד הדתי • בארגון "חופות" מספרים כי לצד הרצון לשמור על טקס מסורתי, זוגות מסוימים מעדיפים להינשא מחוץ לרבנות • "הביורוקרטיה גורמת להם לעשות פרסה"

חתונה, אילוסטרציה. צילום: גטי אימג'ס

המתח בין הדת למדינה ממשיך לשבור שיאים בחודשים האחרונים, וכולל בין היתר דרישות ברורות מצד חלק מהחברה הישראלית להתנתק מהממסד הדתי, כלומר גם מהרבנות הראשית ומבית הדין הרבני. בשל כך, אחת מהתופעות הבולטות לאחרונה היא נישואים על פי ההלכה - מחוץ לרבנות.

בחודשים האחרונים יש עלייה של כ־30% במספר הפניות לארגון "חופות", ארגון אורתודוקסי שמחתן זוגות כהלכה מחוץ לממסד הרבנות. בארגון מסבירים כי רבים בציבור הישראלי מגדירים את עצמם כבעלי זיקה למסורת היהודית, ומעוניינים לשמר ואף להעמיק זיקה זו. עם זאת, רבים שחוששים מפני החלת חוקי מדינת הלכה ומוטרדים מהיחסים המורכבים שבין הדת למדינה, מחפשים מסלול אלטרנטיבי, "עוקף רבנות".

"אנו ערים לעלייה העקבית בפניות ובביקוש לשירות שאנו מציעים, אך השנה מדובר בעלייה דרסטית בכמות הפניות ובהתעניינות בפרק זמן של חודשים ספורים - לקראת סיום ספירת העומר ותחילת עונת חתונות הקיץ", מסביר הרב אהרון ליבוביץ', נשיא המיזם ומייסדו.

בימים אלו חוגגים בארגון יותר מ־1,000 זוגות שהתחתנו דרכו. רבקה ארביב, מנכ"לית "חופות", מסבירה: "הזוגות שפונים אלינו מתחלקים לשני סוגים - הראשון הוא זוגות שנתקלו במסכת של ביורוקרטיה וקשיים מול הממסד הרבני, בעיקר בכל הנוגע לבירור היהדות בדרך לחופה, ובחרו לבצע פניית פרסה ולמצוא פתרון שיאפשר להם טקס יהודי־דתי ללא כבלי הרבנות". במיזם אף מכירים בגיורים אורתודוקסיים שנעשו מחוץ לרבנות ושלא מוכרים על ידיה.

אלטרנטיבה אידיאולוגית

"הסוג השני הוא זוגות שבוחרים באלטרנטיבה לרבנות מסיבות אידיאולוגיות, החל מהשאיפה לעצב טקס חופה שוויוני או פמיניסטי יותר, ועד למיאוס של ממש מהממסד הרבני".

הרבנות בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

רוב הפניות לארגון נעשות על ידי זוגות שלא רוצים להתחתן ברבנות מטעמים אידיאולוגיים. "בקרב זוגות מהסוג הזה נרשמה ברבעון האחרון עלייה משמעותית בפניות אלינו, שאותה ניתן לייחס לאווירה הכללית השוררת בציבור ולמתחים שהלכו והתעצמו סביב סוגיות של כפייה דתית, החשש ממדינת הלכה וצמצום אפשרויות הבחירה או קשרי הדת והמדינה".

"הפעילות הרבנית במסגרת המיזם מחויבת להלכה", מדגיש הרב ליבוביץ', שעמד בעבר גם בראש ארגון "השגחה פרטית", שלבסוף התמזג לתוך מיזם כשרות צהר. "אחד מהיעדים החשובים שלנו הוא לספק מענה הולם ואחראי לזוגות שנאלצים, או שבוחרים, לערוך חופה 'כשרה' מחוץ לרבנות הראשית.

"במקרים שבהם הזוגות נתקלים במדיניות מקשה ומפלה - היחס שלו הם זוכים ב'חופות' הוא פתוח וידידותי, כזה שיאפשר לכל זוג לבטא את רצונותיו בעיצוב החופה והטקס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר