"הכרה בחובה המוסרית של המדינה": הממשלה תפעל להנצחת יהודים שנרצחו בתפוצות

הממשלה צפויה לאשר היום את הצעתו של של שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, להנציח יהודים שנרצחו ברחבי העולם על רקע יהדותם • במסגרת מאמצי הנצחה, נבחנת אפשרות להקמת אנדרטה חדשה לזכר הנרצחים

אנדרטה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל. צילום: דוד ועקנין

לראשונה מאז הקמת המדינה: ממשלת ישראל תפעל להנצחת יהודי התפוצות שנרצחו בפעולות איבה בחו"ל על רקע אנטישמי. הבקשה מתבססת על "מתווה רודרמן" אותו קידמה קרן משפחת רודרמן ולפיו נפרסו קווי המתאר לקידום החלטה זו.

הממשלה צפויה לאשר היום את ההצעה של שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, להכיר בחובתה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי להנציח באופן ממלכתי את יהודי התפוצות שאינם אזרחי ישראל, שנרצחו בפעולות איבה על רקע אנטישמי, בשל יהדותם.

שר התפוצות עמיחי שיקלי, צילום: שחר עזרן

מדובר ביוזמה של יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל, שפורסמה בטור ב"ישראל היום" לפני כשלוש שנים ושכעת יוצאת לדרך.

לפי ההצעה, שהגיעה לידי "ישראל היום", תוקם ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות אבי כהן־סקלי, שתבחן את אופן הנצחת הנרצחים. בין היתר יהיו חברים בוועדה נציגי ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, משרדי העלייה והקליטה, החוץ, החינוך, הביטחון ומשרד רה"מ, וכן נציגי צה"ל, הביטוח הלאומי, ארגון יד לבנים וארגון נפגעי פעולות האיבה. הוועדה תגיש את מסקנותיה לשר התפוצות עד 1 בספטמבר 2023.

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית, יוזם ההצעה, צילום: מארק ישראל סלם

הוועדה תבחן כיצד תצוין נפילת הנרצחים - כחלק מטקס הזיכרון הממלכתי ביום הזיכרון, או באמצעות קיומו של טקס ייעודי ביום זה. כמו כן, היא תקבע קריטריונים ואמות מידה להנצחת הנופלים בתפוצות, לרבות הגדרת פעולות איבה על רקע אנטישמי בתפוצות.

על הפרק: הקמת אנדרטה חדשה

נוסף על כך, הוועדה תבחן גם התייחסות להנצחת נרצחים שאינם יהודים באירועים על רקע אנטישמי. אנדרטה ממלכתית להנצחת הנופלים בתפוצות גם היא נמצאת על הפרק, וכן הנגשת מידע על הנרצחים באינטרנט והסדרת פעילויות חינוכיות בצה"ל, ובמערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית בישראל. מכיוון שחלק מהאירועים הם בעלי משמעות מדינית רחבה, לנציג משרד החוץ בוועדה תינתן זכות וטו על החלטות בנושאים מדיניים בעלי השלכות על יחסי החוץ.

בהסבר להחלטה נכתב: "רוב הציבור לא מודע לאתגרים שעימם מתמודדת יהדות התפוצות, וליהודים שנרצחו בפעולות איבה על רקע אנטישמי. לפיכך מבקשת ההחלטה להכיר בחובה המוסרית להנציח אותם ולבחון את אופן הנצחתם".

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן: "זהו יום היסטורי לעם היהודי ולמדינת ישראל, אנו מברכים על החלטת הממשלה להנציח את יהודי התפוצות שנרצחו בשל יהדותם. הייתה לנו הזכות ליזום ולקדם צעד חשוב זה, ביחד עם ההסתדרות הציונית העולמית, אשר מוכיח מעל כל ספק, כי מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי, ושרק דרך האחדות שלנו כעם והערבות ההדדית בינינו, נוכל להבטיח את בטחונינו ושגשוגנו. אנו בקרן משפחת רודרמן נמשיך לפעול ביתר שאת למען חיזוק הקשר בין מדינת ישראל לבין יהדות ארצות הברית והתפוצות".

משר התפוצות עמיחי שקלי נמסר:

״פעולות איבה פוקדות את עמנו לעיתים תכופות גם בארצנו וגם מעבר לים. לאחרונה נרצחו לוסי די ושתי בנותיה רינה ומאיה הי״ד בבקעת הירדן רק מסיבה אחת: הן היו יהודיות, חלק מעם ישראל. זו גם הסיבה היחידה שבגינה נרצחה באכזריות מזעזעת שרה חלימי בפריז ואחד עשר מתפללים בבית הכנסת בפיטסבורג פנסילבניה. הכרה בקורבנות האלימות האנטישמית כחלק מנפגעי פעולות האיבה היא צעד חשוב ומתבקש, צעד המממש את התחייבות המדינה בחוק הלאום הקובע כי ״המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר