האנטישמיות מרימה את ראשה בכל העולם: ניו יורק ולונדון בולטות בגילויי שנאת יהודים

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, דו"ח מצב האנטישמיות בעולם לשנת 2022 מגלה מציאות מדאיגה • יהודים חרדים הם היעד העיקרי לתקיפות אנטישמיות דוגמת מכות, יריקות והשלכת חפצים • בארה"ב לבדה נרשמה עלייה של 36% בגילויי אנטישמיות לעומת 2021 • פרופ׳ אוריה שביט, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו באוני' ת"א: "המאבק באנטישמיות חייב לכלול יותר יעדים מעשיים ופחות הצהרות וזעקות געוואלד"

צלבי קרס שרוססו על מצבות בבית עלמין יהודי בצרפת, צילום: Reuters

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנת 2023, דו"ח מצב האנטישמיות בעולם לשנת 2022 מגלה מציאות מדאיגה בעולם המערבי. כך עולה מהסקירה השנתית של "המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו", של אוניברסיטת תל אביב על מצב האנטישמיות בעולם, שנעשה בשיתוף "הליגה נגד השמצה". על פי הדו"ח, יהודים חרדים הם היעד העיקרי לתקיפות אנטישמיות פיזיות במערב, דוגמת מכות, יריקות והשלכת חפצים.

ב-2022 נרשם גידול חד במספר התקיפות האנטישמיות בארה"ב ונרשם גידול במספר התקריות האנטישמיות גם בבלגיה, בהונגריה, באיטליה ובאוסטרליה, זאת לצד ירידה במדינות אחרות, בהן גרמניה, צרפת ובריטניה.

מובילות בגילויי השנאה - ניו יורק ולונדון

הדו"ח מתבסס על ניתוח של עשרות תקיפות פיזיות מדווחות בניו יורק, שבה התרחש ב-2022 המספר הגדול ביותר של תקיפות כאלה בארה"ב, וגם בלונדון, שבה התרחש המספר הגדול ביותר של תקיפות כאלה באירופה, ובערים נוספות.

ברוקלין, ניו יורק. עלייה של 36% בגילויי שנאה בארה"ב בשנת 2022, צילום: אי.פי,

על פי הדו"ח, התקיפות הפיזיות מתרחשות במספר מצומצם של שכונות, על פי רוב ברחוב או בתחבורה ציבורית ולא בסמוך לבתי כנסת, ורובן אינן פרי תכנון מוקדם. חרדים הם הקורבנות העיקריים לא רק משום שהם מזוהים בקלות כיהודים, אלא גם משום שהם נתפסים כחסרי מגן.

הליגה נגד השמצה תיעדה 3,697 תקריות אנטישמיות בארה"ב, המהווה עלייה של 36%, לעומת 2,717 מקרים ב-2021, שהייתה שנת שיא בפני עצמה. משטרת ניו יורק רשמה ב-2022, 261 פשעי שנאה נגד יהודים לעומת 214 ב-2021, (עלייה של 22% בניו יורק לבדה), משטרת לוס אנג'לס - 86 לעומת 79, ומשטרת שיקגו - 38 לעומת 8.

עלייה של פי 3 בהפצת תעמולה אנטישמית

מספר התקריות של הפצת תעמולה אנטישמית מצד חסידי העליונות הלבנה בארה"ב גדל כמעט פי שלושה לעומת 2021 ל-852. בבלגיה תועדו 17 תקיפות על רקע אנטישמיות לעומת שלוש ב-2021. זהו המספר הגדול ביותר שתועד מאז 2016, אז אירעו במדינה שבע תקיפות.

במספר מדינות נרשמה ירידה יחסית לשנת 2021 במספר התקריות, ובהן גרמניה, אוסטריה, צרפת, בריטניה, קנדה וארגנטינה. בגרמניה תועדו 2,649 "פשעים פוליטיים על רקע אנטישמי" לעומת 3,028 שתועדו ב-2021, מספר השיא המתועד. עם זאת, מספר התקריות בגרמניה ב-2022 נותר גבוה משמעותית ממספרן ב-2020 וב-2019. בצרפת תועדו 436 תקריות לעומת 589 ב-2021.

פחות גוועלד, יותר מעשים

פרופ׳ אוריה שביט, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב: "עולה מהמחקר שפעולות שיטור והסברה ממוקדות במספר מוגבל של מרחבים עירוניים במדינות שונות במערב עשויות להביא לירידה משמעותית במספר התקיפות האנטישמיות האלימות. המאבק באנטישמיות חייב לכלול יותר יעדים ברורים, מעשיים, מדידים ושקופים, ופחות הצהרות וזעקות געוואלד".

ד"ר קרל יונקר, חוקר בכיר במרכז, שניהל את המחקר על טיבן של התקיפות האנטישמיות, ציין כי: "היה מטריד מאוד לגלות בעבודת השדה בלונדון שיש חרדים שרואים באנטישמיות גזירת-גורל של יהודים בגולה, וחלקם אף מאשימים את בני הקהילה עצמם באחריות למצב".

צלב קרס שרוסס באוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה על גבי כתובת זיכרון לנרצחי פיגוע הירי בפיטסבורג, צילום: AMCHA
צלבי קרס בבית עלמין בצרפת, צילום: Reuters

ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה: "מטריד לראות את העלייה המשמעותית באירועים אנטישמיים ובמגמות שונות בארה"ב ובמדינות נוספות. ב-2022 לא היו אירועים מוגדרים שניתן לקשור לעליית האנטישמיות, מה שמעיד על עומקה של שנאת היהודים ברחבי העולם".

בסקירה על רוסיה מציין הדו״ח כי בשנה האחרונה תועדו התבטאויות אנטישמיות מדאיגות של מקורבים לשלטונו של פוטין, לצד שימוש ציני מתמשך בזיכרון השואה מצדו של המשטר הרוסי. אלה מעלים את החשש כי יהודי רוסיה יהפכו לשעיר לעזאזל לכישלון הצבאי של המשטר. הדו״ח קובע כי, "ב-2022 התברר שוב שאנטישמיות אינה זקוקה לנוכחות של יהודים או ליריבות ישירה עם ישראל כדי למצוא תומכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר