אלו זמני כניסת ויציאת השבת והדלקת נרות 02-03/12/22, ח'-ט' כסלו ה'תשפ"ג - שבת פרשת ויצא.
ירושלים
כניסת השבת: 16:00
צאת השבת: 17:17
תל אביב
כניסת השבת: 16:14
צאת השבת: 17:16
חיפה
כניסת השבת: 16:05
צאת השבת: 17:15
באר שבע
כניסת השבת: 16:17
צאת השבת: 17:17
לעשות רושם או להישאר צנוע?
טעימה מהפרשה: בפסוק המספר על לידתם של יעקב ועשו, אנו לומדים דבר מעניין מאוד. שינוי הלשון המצוי בפסוק שיובא בפסקה הבאה, מלמד אותנו יסוד גדול ושיעור חשוב לחיים.
על לידת יעקב אבינו כתוב: "ויקרא שמו יעקב". לעומת זאת, בהולדת עשו כתוב: "ויקראו שמו עשו". נשים לב שהפסוק המספר על לידת יעקב נכתב בלשון יחיד (ויקרא), ואילו הפסוק המספר על לידת עשו נכתב בלשון רבים (ויקראו). מהי הסיבה לשינוי הלשון בין יעקב לעשו?
לכל מקום שעשו הגיע הוא היה עושה רושם. הוא תמיד היה מנסה להרשים את כולם, לגרום לכולם לדבר עליו, להלל ולשבח אותו. כיוון שעשו בכל הזדמנות ניסה להבליט את עצמו - כולם הכירו אותו. כולם ידעו מי זה עשו.
לעומת זאת, יעקב שהיה עסוק בתורה ובמצוות והיה עושה הרבה חסד ומעשים טובים - היה נשאר טמון באוהלו ולא מבליט את עצמו יותר מדי. כשיעקב היה עושה דבר גדול, הוא היה עושה אותו בצניעות. לכן, אנשים לא כל כך הכירו אותו. רבים לא ידעו מי זה יעקב באמת.
כאשר אדם עושה מעשים טובים ומגיע לגדולות, ועדיין נשאר צנוע ולא מחפש לעשות רושם - רק אלוקים יודע מי הוא ומה הוא באמת, ולכן בלידת יעקב נכתב "ויקרא" בלשון יחיד. כיוון שרק אלוקים ידע מי הוא יעקב באמת.
לעומתו, עשו טרח לפרסם ולהלל את שמו בכל הזדמנות - ולכן הפסוק על לידת עשו נכתב בלשון רבים "ויקראו". כיוון שעשו לא נשאר בצניעות, וכולם ידעו מי הוא ומה הם מעשיו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו