"הרבנות נגד רפורמת הכשרות": מכתבי אזהרה נשלחו לבעלי עסקים בשל השגחת צהר

בפנייה לרבנות כוכב יאיר נדרש ממנו להפסיק לספק שירותי כשרות מחוץ לעירו למרות הרפורמה, מכיוון שלכאורה הדבר אינו חוקי • גורם בצהר תוקף: "נוקטים במדיניות של הפחדה כלפי בעלי עסקים" • ארגון כושרות: "רפורמת הכשרות המחוררת, הכושלת וחסרת השיניים גורמת להונאות חמורות"

תעודת כשרות. ארכיון

הרבנות הראשית שלחה מכתבים לבתי עסק שמקבלים תעודת כשרות מרבנות כוכב יאיר והזהירה אותם כי המועצה הדתית עוברת לכאורה על חוק ההונאה בכשרות, זאת מכיוון שלמועצה אין מערך שירותי כשרות שכולל מפקחים, כפי שנדרש על פי חוק הכשרות.

במסגרת הרפורמה לכשרות נכנס בתחילת השנה לתוקף סעיף שמאפשר לרבני עיר לספק שירותי כשרות מחוץ לערים שלהם. בחוק נכתב כי "רב עיר או רב מקומי מחוץ לתחום הרשות המקומית שבה הוא מכהן, ובלבד שביום פרסומו של חוק זה יש לו מערך שירותי כשרות, הכולל מפקחים ברשות המקומית או במועצה הדתית שבה הוא מכהן".

גורם בכשרות צהר מסר כי מדובר בניסיון לפגוע ברפורמת הכשרות: "לצערי הרבנות הראשית שהיא גוף ממלכתי לא רק נמנעת מלקדם את החוק, אלא עושה כל מה שהיא יכולה כדי לפגוע בחוק שאושר ברוב קולות על ידי מליאת הכנסת. לעצם העניין תעודת הכשרות הוענקה על ידי הרב שמואל שפירא מתוקף סמכותו כרב מוסמך על פי חוק איסור הונאה בכשרות. לטענת הרבנות הראשית, תעודות הכשרות הוענקו שלא בסמכות. אלא שבמקום לברר את הנושא מול הרב שפירא, היא נוקטת בהליכי התראה והפחדה כלפי בעלי העסקים. תעודת הכשרות הוענקה על ידי הרב שפירא כדין ובדעתו לנקוט בהליכים משפטיים לבירור הנושא מול הרבנות הראשית. בית אוכל רשאי להסתמך על תעודת הכשר שהוענקה על ידי גורם רשמי של המדינה המוסמך לעשות זאת על פי דין – העומד מאחורי התעודה".

לאחרונה פורסם באתר "סרוגים" כי רבנות כוכב יאיר עושה שימוש במפקחים של ארגון רבני צהר ולא במפקחים משלה. במכתב לרב שמואל שפירא, רב המועצה הדתית כוכב יאיר, כתבו ברבנות כי "לכבודו אין מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים במועצה הדתית כוכב יאיר-צור יגאל, ופיקוח הכשרות במועצה הדתית נעשה באמצעות כבודו בלבד. בנסיבות המתוארות לעיל, כבודו מעניק לכאורה אישורי כשרות בכתב לבתי עסק מחוץ לתחום שבו הרב מכהן, מבלי שיש לרב שירותי מערך כשרות כנדרש. ככל שאלו הם פני הדברים, הדבר מהווה לכאורה חריגה מסמכות".

בניין הרבנות הראשית. "כל מקרה נבחן לגופו", צילום: אורן בן חקון

לא מדובר ברשות המקומית היחידה שמספקת שירותי כשרות מחוץ לעירם, ושנמצאת במוקד. עורכי הדין אשי דל ואלעד בצר הגישו מטעם ארגון כושרות פניה דחופה ליחידת ההונאה בכשרות בטענה כי מועצת שהם פועלת בניגוד לחוק בטענה דומה. בשאילתא שהגישו למועצה התברר כי יש לה כיום רק מפקח אחד, בעוד שעל פי החוק דרושים לפחות שני מפקחים שפעלו בעת כניסת הרפורמה לתוקף על מנת לספק שירותי כשרות מחוץ לעיר שהם. לטענת כושרות מדובר בעבירה על חוק הכשרות.

תומר בן צבי מנהל המחקר בארגון כושרות: "רפורמת הכשרות המחוררת, הכושלת וחסרת השיניים הרגולטריות מביאה לכך שאנחנו נתקלים בעוד ועוד הונאות כשרות חמורות. במצב הנוכחי רפורמת הכשרות תביא לכאוס".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר: "מתן הכשר על ידי רב מוסמך מחוץ לתחומו, מבלי שקיים מערך שירותי כשרות הכולל מפקחים ברשות המקומית או במועצה הדתית שבה הוא מכהן, הוא בניגוד לחוק, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. במסגרת מועצת הרבנות הראשית לישראל פועלות ועדות שסמכותם, בין היתר, לדון בתלונות המתקבלות לעניין התנהלותם של רבנים נותני הכשר ולגבש המלצות בפני מועצת הרבנות הראשית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר