הפגישה הסודית של הרב הבכיר בציונות הדתית עם ראש התנועה הקונסרבטיבית

הרב אליעזר מלמד נפגש בביתו עם הרב ג'ייקוב בלומנטל ומנכ"לית התנועה בישראל • השלושה דנו בצורך להביא לשקט ברחבה הדרומית בכותל בכלל, ובתשעה באב בפרט • מנכ"לית התנועה המסורתית: "קוראים למנהיגים אורתודוקסיים נוספים להושיט יד אוהבת - גם אם חולקת"

הרב אליעזר מלמד, צילום: יהונתן שאול

הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה ומהרבנים הבולטים בציונות הדתית, נפגש לאחרונה באופן חריג בפעם הראשונה עם הרב ג'ייקוב בלומנטל, ראש התנועה הקונסרבטיבית. בפגישה הסודית, שהתקיימה ביום שלישי שעבר, לפני שבוע בדיוק, בביתו של הרב מלמד בהר ברכה, עסקו האישים בין היתר באירועי תשעה באב הקרבים ובניסיונות להביא שקט ל"עזרת ישראל" – הרחבה השוויונית בכותל המערבי, בשגרה.

מדובר בפגישתו הראשונה של הרב מלמד עם ראש התנועה הקונסרבטיבית, ובפגישתו השנייה עם רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית. בעבר הבהיר הרב מלמד כי הוא סובר שיש לנהל הידברות עם התנועות הלא אורתודוקסיות, גם אם אינו מסכים להם, והותקף על כך מצד רבנים בולטים בציונות הדתית. הרב מלמד, יצויין, גם הביע תמיכה ביצירת מקום לתנועות הלא דתיות בכותל המערבי במאמר שפרסם בעיתון בשבע, דעה חריגה יחסית בקרב הרבנים שנתפסים כמובילי המגזר הדתי לאומי.

עיתוי הפגישה והנושאים שעלו בה אינם מקריים. בשנה שעבר התחוללה מהומת ענק בתשעה באב בכותל המערבי, אז גורמים חרד"ליים ניסו להשתלט על הרחבה השוויונית. ב"עזרת ישראל" פרצו עימותים בין הזרמים הליברליים לבין קבוצה שהציבה במקום מחיצה שבמסגרתה ביקשו להפריד בין גברים לנשים. המהומה החריגה עוררה זעם רב גם בחו"ל. נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, מסר כי "אני נחרד מהשנאה חסרת הבסיס שהפגינה קבוצה של קנאים אורתודוקסים קיצוניים". בארגונים דתיים ליברליים, כדוגמת צהר ובית הלל, גינו אף הם את המחאה של החרד"לים, בהובלת תנועת ליב"ה, והגדירו אותה כ"שנאת חינם דווקא בתשעה באב".

ג'ייקוב בלומנטל (משמאל), צילום: אורן בן חקון

השבוע נערכה פגישה במשרדו של מזכיר הממשלה שלום שלמה עם נציגי המשטרה, נשות הכותל ונציגי התנועה המסורתית והתנועה הרפורמית, שבעקבותיה הביעו בארגונים הליברליים אכזבה קשה מהיחס של המשטרה מההכנות לתפילות ראש חודש אב ותשעה באב. "נדהמנו לשמוע שמשטרת ישראל מתנערת מסמכותה להגן על שלום המתפללות והמתפללים בעזרת הנשים בכותל המערבי ובעזרת ישראל", מסרו בהודעה משותפת. "השלמה עם התפרעות של גורמים חרדיים בכותל תעביר מסר שאין דין ואין דיין, ותוביל לשפיכות דמים", התריעו.

"כישורי מנהיגות ואחריות לגורל ואחדות עם ישראל צריכים להוביל כל מנהיג ציבור, מכל קהילה שהיא, למסקנה שהגיעה העת להוריד את מפלס הלהבות באופן מיידי", אמרה רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית, על הפגישה בין הרב מלמד לרב בלומנטל. "כולנו נושאים באחריות לפעול לאחדות, ולהושיט שוב ושוב יד אוהבת לדיאלוג ושיח שלבסוף תענה בחיוב. אין דרך אחרת בה נוכל לחיות יחדיו, ומשמח לראות שאנו מתחילים לפסוע בדרך הזו עקב בצד אגודל. אנו קוראים למנהיגים אורתודוקסיים נוספים להושיט יד אוהבת - גם אם חולקת חריפות - בחזרה, ולהתחיל לתקן את הקרע הכי עמוק כיום בעם היהודי. זה בנפשנו".

אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית מסרה עם קבלת המכתב ממשרד רה"מ לפיד: "הודעת משרד ראש הממשלה באשר לאיסור הכנסת מחיצות לכותל השיוויוני וחובת אכיפת המשטרה על איסור זה הוא צעד מתבקש, כמעט מובן מאליו אך הוא רק צעד אחד מני רבים ובא באיחור רב".

יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז, הגיב להחלטת לפיד: ""בניגוד להלכה, בניגוד למסורת, ואף בניגוד לחוק, לפיד שוב מבזה את קודשי ישראל. שוב נחשף פרצופם של לפיד ושל מי שהמליכו אותו - חילול קדושת הכותל כחלק מחילון זהותה היהודית של מדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר