הספרייה הלאומית מציגה: ספר מפורסם של הרמב״ם המסתמך על כתב ידו

עותק של "משנה תורה" מהמאה ה-16, עם הערות המסתמכות על כתב ידו של אחד מפוסקי ההלכה הגדולים ביהדות, נחשף • העותק הודפס בוונציה בשנת 1542 • הספרייה הלאומית: "כתב היד של הרמב"ם לא שרד, אך לשמחתנו סופר אחר הצליח להעתיק את הכתב המקורי ולפרסם אותו"

מתוך ספר "משנה תורה" שנרכש על ידי הספרייה הלאומית, צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

יד שלישית לרמב״ם: עותק של המשנה תורה מהמאה ה-16 עם הערות שמעידות על כתב ידו של הרמב״ם הגיע לידי הספרייה הלאומית, שרכשה לאחרונה עותק של הספר, שהודפס בוונציה בשנת 1524 (רפ"ד) בדפוס דניאל בומברג.

במהדורת הספר שנרכשה ישנן הגהות ותיקונים שנעשו בכתב היד המפורסם והמהימן ביותר של המשנה תורה, כפי שנכתב במקור על ידי הרמב״ם, וליתר דיוק – מדובר בגלגול שלישי של אותו כתב יד.

ספר משנה תורה הוא אחד מחיבורי ההלכה המרכזיים של העם היהודי המכונה גם ׳היד החזקה׳ והוא מהווה את החיבור ההלכתי המרכזי ביותר שכתב הרמב״ם.

ספר משנה תורה עם הערות בצידו,

בספרייה הלאומית ציינו: ״לצערנו, כתב היד של הרמב״ם עצמו לא שרד, אבל הספר הועתק כעבור כמה שנים על ידי סופר אחר שהעתיק את כתב היד המקורי של הרמב״ם, שגם חתם עליו והעיד שהוא נאמן למקור. כתב יד זה, שחלקים אחדים שלו קיימים עד היום, ידוע בשם 'כתב-יד ארם צובא'".

בנוסף לספר המקורי ולעותק שלו, ברבות השנים נעשו העתקות רבות נוספות של המשנה תורה, וככל שעברו השנים יותר ויותר טעויות נכנסו לכתבי היד. המדפיסים בוונציה במאה ה-16 הדפיסו את הספר משנה תורה עם טקסט מדויק ככל שיכלו, אבל מטבע הדברים הספרים המודפסים יצאו עם לא מעט שינויי נוסח וטעויות. תופעה זו גרמה לניסיונות של קוראים לתקן ולשפר את הנוסח על ידי הוספת הערות ותיקונים בכתב יד בשוליים של הספרים המודפסים. כלומר, אנשים תיקנו ושינו את הטקסט המודפס על מנת לחזור ככל הניתן לנוסח הנכון״.

הודפס בוונציה ב-1542, צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

כאמור, לאחרונה הספרייה הלאומית רכשה את אחד מהעותקים האלה - עותק שהודפס בוונציה בשנת 1524 שיש עליו תיקונים והגהות רבות בכתב יד, כך שבפועל זוהי העדות הטובה ביותר שקיים הנוסח המדויק של ״משנה תורה״, כפי שהרמב״ם עצמו כתב.

אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד״ר יואל פינקלמן, הסביר: "מדובר בספר מיוחד מאוד כיוון שיש בו הערת סיום (קולופון) בכתב ידו של המגיה – אברהם אבן ראובן - שמאשר שהתיקונים נעשו על בסיס כתב יד של הרב ניסים ביבש, שהעתיק מתוך כתב היד ׳כתב-יד ארם צובא׳ עם חתימת ידו של הרמב״ם עצמו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר