האם מדינת ישראל תיחרב עד סוף שנת 2022?

שייח' שמזוהה עם החמאס מפיץ תורה אנטישמית לפיה מדינת ישראל מתקרבת לקיצה • בתיאוריה זו תומכים לא מעט מחבלים ומסיתים • מה היהדות חושבת על הסוגיה של "חורבן הבית השלישי" ומהי נבואת החורבן שפרסם חוקר יהדות לפני כמה שנים?

פצצת אטום (המחשה), צילום: Jupiterimages

האם אנחנו עומדים בפני הסוף של מדינת ישראל? שמועה עקשנית שמהלכת בקרב מוסלמים בארץ ובעולם, שיתכן שמסייעת לעלייה בטרור בחודשים האחרונים, גורסת שבשליש השני של שנת 2022 תיחרב מדינת ישראל. בדקנו מה עומד מאחורי העלילה.

הכול מתחיל באגדה המיוחסת למוחמד רשיד רידא, חכם דת שהגותו השפיעה יותר מכל על מייסד תנועת האחים המוסלמים. לפי המסופר, זמן קצר לאחר הקמת מדינת ישראל, בכתה יהודייה עיראקית קשישה בפני אימו של רידא, ולשאלתה למה היא בוכה, השיבה היהודייה שהיא בוכה בגלל שמדינת ישראל "לא תתקיים יותר מ-76 שנים". על גבי האגדה הלא-סבירה הזו (רידא מת בשנת 1935, 13 שנים לפני הקמת המדינה) בנה בסאם ג'ראר, שייח' חמאסניק בן ימינו, תיאוריה שלמה, לפיה למספר 19 יש משמעות נסתרת בקוראן – מספר שממנו נובעת הנבואה שבשנת 2022, שנת ה-75 למדינה ישראל, תיחרב מדינת היהודים.

ג'ראר הגיע למסקנה האנטישמית שלו בזמן שהיה כלוא בכלא קציעות בשל עבירות ביטחוניות, אז עסק, יחד עם עשרה אסירים אחרים, בספירת אותיות בקוראן שהוברח לתאו. בדומה לטכניקה של דילוגי אותיות בתורה, גם ג'ראר טוען שבקוראן, ספר היסוד של האסלאם, מוסתרים מסרים נבואיים שאותם ניתן לחשוף באמצעות ספירת אותיות וחישוב גימטריות. את ממצאיו פרסם השייח' בספר הקרוי "נס המספר 19 בקוראן הקדוש".

בהמשך, לאחר שגורש ללבנון, פרסם ספר נוסף בשם "מות ישראל בשנת 2022 לספירה, נבואה או צירוף מקרים דיגיטלי?". הספרים של השייח' אולי לא זכו להצלחה מסחרית, אבל את משנתו הארסית הוא ממשיך להפיץ ביוטיוב, שם כל סרטון שלו זוכה לעשרות אלפי צפיות בממוצע, כאשר הסרטון שבו הוא פורש את נבואתו ביחס לסופה של מדינת ישראל זכה ליותר ממיליון וחצי צפיות בחודשיים. ברשתות החברתיות אף מופץ ההאשתג "אלועד אלאוחרא" – כלומר, "ההבטחה האחרונה", שהן מילות הפתיחה של הסורה בקוראן, סורת אלאסראא, שעלייה מסתמך החישוב של השייח'.

להבדיל אלף אלפי הבדלות, חוקר היהדות נתנאל אלינסון השמיע אף הוא נבואת חורבן משלו לפני מספר שנים, שאותה הוא כינה "משבר שנת ה-73". הוא גורס כי "שלוש פעמים הייתה כאן מדינה יהודית עצמאית: פעם ראשונה בממלכה המאוחדת בימי דוד ושלמה; פעם שנייה בתקופת ממלכת החשמונאים; והפעם השלישית זה אנחנו, מדינת ישראל".

לפי חישוב שערך אלינסון, שתי המדינות הראשונות חרבו בשנת ה-73 לקיומן. אלינסון תולה את החורבן בהגעה לדור השלישי מהקמת המדינה: בעוד הדור הראשון, של מקימי המדינה, חדור בערכים, והדור השני פועל לייצב את מה שקיבל, הדור השלישי חי בחברת שפע, ללא משימה ברורה וללא חזון. אז, בדור השלישי, פורצת מלחמות אחים, נחרבת המדינה והעם יוצא לגלות. כך אירע בחורבן בית ראשון וכך אירע בחורבן בית שני. עכשיו, בתחילת השנה ה-75 למדינת ישראל, אפשר להביט אחורה ולהגיד: עברנו את המשבר בשלום. הבית השלישי לא נחרב.

על פי הדעה הרווחת ביהדות, "לא יהיה חורבן בית שלישי". מספרים שכאשר התקרבו הגרמנים הנאצים לארץ ישראל בזמן מלחמת העולם השנייה, בקיץ של שנת 1942, אמר הרב הראשי לישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, שאין מה לפחד, כי מקובלים אנו שלא יהיה עוד חורבן שלישי. הקביעה האופטימית הזאת מתבססת על נבואת עמוס, שאמר: "ושבתי את שבות עמי ישראל, ובנו ערים נשמות וישבו, ונטעו כרמים, ושתו את יינם, ועשו גנות, ואכלו את פריהם. ונטעתים על אדמתם ולא ינתשו עוד מעל אדמתם אשר נתתי להם". כלומר, לאחר שיבת ציון – לא תהיה גלות נוספת ולא יהיו חורבן.

ובכל זאת, היו מגדולי ישראל שלא האמינו שמדינת ישראל תשרוד. החזו"א, רבי אברהם ישעיהו קרליץ, מגדולי הדור במאה ה-20, לא האמין שהמדינה תקום, ולאחר שקמה, לא האמין שתאריך ימים. לפי שמועה אחת, החזו"א אמר שמדינת ישראל לא תשרוד אפילו שנה אחת; לפי שמועה אחרת, הוא קבע שהמדינה לא תתקיים יותר מעשר שנים, ולפי שמועה שלישית, קץ המדינה הציונית נקבע לשנת החמישים להקמתה. כל הנבואות הללו, אם אכן נאמרו, התבדו. מדינת ישראל הפכה לעובדה מוגמרת, ובחלק מעריה יש אפילו רחובות הקרויים על שמו של החזו"א.

נבואת החורבן הפופולרית של השייח' האנטישמי, הקובעת את החודשים הקרובים כחודשי המבחן של מדינת ישראל, מתבססת על חישוב של 361 שנות שמיטה במחזוריות של שבע שנים. באופן מפתיע, החישוב מתכתב עם מקורות היהדות שמציינים ש"בשביעית מלחמות, במוצאי שביעית בן דוד בא". השנה הנוכחית, שנת 2022, תשפ"ב לפי המניין העברי, היא השנה השביעית במחזור שנת השמיטה. אז האם אכן צפויה לנו מלחמה במהלך החודשים הקרובים או שנבואת החורבן המוסלמית של שנת 2022 תתבדה ותתגלה כמשאלת לב אנטישמית בלבד? – ימים יגידו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר