אנו נמצאים בשיאם של ימי בין המצרים, תשעת הימים שבין ראש חודש אב לתשעה באב, שבהם ממעטים בשמחה. בימים הללו נהגו ישראל שלא לברך ברכת "שהחיינו" על פרי או בגד חדש, ומשם נולד המנהג שלא לקנות בגד חדש.
צום תשעה באב 2025: זמני כניסת ויציאה, טיפים, איסורים והלכות
מנהגי האבלות על חורבן המקדש באים לתת מקום בנפש לחוסר, לאין, ומהווים גם הזדמנות לשאול את עצמנו שאלות על מה אנחנו באמת צריכים, מה גורם לנו שמחה אמיתית וממה אנחנו מוכנים להתעלם - בשם ההרגל, השפע והחשק להתחדש, וכן על האופן שבו אנחנו צורכים.
השמחה בבגד חדש
הימנעות מרכישה של בגדים חדשים מאפשרת מידה של מרחק והתבוננות על תרבות הצריכה ועל תעשיית האופנה, ולשאול את עצמנו - האם באמת יש שמחה בבגד חדש? חלק מהתשובה טמון בהתבוננות במחיר האנושי שגובה עולם האופנה. איך יכול להיות שאפשר לקנות 8 חולצות בית ספר ב-100 שקלים? מי משלם את המחיר היקר של האופנה הזולה? כדי להציע בגדים במחירים נמוכים, על יצרני האופנה להוזיל עלויות, למשל דרך צמצום שכרם של העובדים ותנאי עבודה קשים כמו חללים צפופים, שעות מרובות, חשיפה למזהמים, ועוד.
לתעשיית האופנה השלכות סביבתיות עצומות. היא אחראית ל-10% מכלל פליטת פחמן בעולם, צורכת 20% מכמות המים העולמית, ומהווה את מקור הזיהום השני בגודלו בעולם של מים מתוקים. בנוסף, בגדים ועודפי טקסטיל משחררים חצי מיליון טונות של מיקרופלסטיק ובתהליך הייצור נעשה שימוש בכ-3,500 סוגי כימיקלים. מהירות הייצור גורמת גם לכך שיותר ויותר בגדים נזרקים לאחר שימוש קצר.
לא תחמוד - תרבות הצריכה ביהדות
אנחנו חיים בעולם שבו בכל רגע אנו חשופים לפרסומות: בטלפון הנייד, בהליכה ברחוב, בהמתנה לאוטובוס או בנסיעה ברכב. רשתות האופנה והמשווקים משקיעים הון עצום כדי לגרום לנו לתחושת חוסר, שאנחנו לא מספיק טובים בלי.
לפני 20 שנה פרסם הרב יובל שרלו בפירושו לפרשת יתרו על הדיבר "לא תחמוד", את הדברים הבאים, ומאז זה רק מחריף. "אין ביטוי עמוק יותר להבחנה בין התרבות בה אנו חיים היום לבין היסוד התורני הבסיסי עליו נצטווינו בהר סיני. כלכלת היום מבוססת על החמדה. היא נזקקת לחמדת היצרנים, המבקשים להעשיר את ביתם, ולהגדיל עוד ועוד את הממון שברשותם...אלפי אנשים מתפרנסים מהעצמת החמדה בלב כל אחד מאתנו, על ידי שכנוע כי קיים צורך חיוני במוצר מסוים, או שיש להמיר את המוצר הנוכחי בדגם חדש..."
בימים הללו של בין המצרים, אנו רוצים להרגיש את החוסר של בית המקדש ונוכחות ה' בעולמינו. קל לנו להרגיש חוסר בעידן של תרבות שפע, המעודדת צריכה או בשפה אחרת - כלכלת מחסור. רגע לפני שאתם מוציאים את כרטיס האשראי לקנות עוד, תחשבו האם זה באמת שווה את הניצול, את ההרס הסביבתי והבריאות שלנו ושל ילדינו? האם יש לי באמת צורך בכך? האם אני יכולה למצוא בגד דומה בחנות יד שניה?
לפני ארבע שנים, מתחילת שנת השמיטה תשפ"א, בחרתי לשמוט רכישה של בגדים חדשים. אני נוהגת לפקוד את חנויות יד השניה ולבחור לי בגדים שאני והעולם יהיו שמחים בהם יותר. הלכה היא כי יש לברך "שהחיינו" על רכישת בגד חדש, אלא שאם קיימת שמחה גם בבגד יד שניה - אז יש מצווה לברך, ואין לעשות זאת בתשעת הימים.
הדס ילינק היא רכזת קיימות ומרצה ליהדות וקיימות במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן בחיפה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו