בתוך ההמולה החגיגית, רגע לפני שהשניים הופכים לאחד, מונח על השולחן מסמך עתיק יומין לחתימה – הכתובה. היא נתפסת כסממן דתי, מסורת יפה של מילים נרגשות על אהבה ומחויבות, אך כמי שעיניה כבר ראו דבר או שניים במסדרונות בתי הדין הרבניים, אני מבקשת להתעכב על מהותה העמוקה יותר. הכתובה איננה רק הצהרה רעיונית, אלא חוזה משפטי מחייב, בעל משמעות קונקרטית לעתיד .
שורשיה של הכתובה נעוצים עמוק בהיסטוריה היהודית, בתקופה בה ביקשו חכמים להגן על מעמד האישה ולהבטיח את זכויותיה הכלכליות. בעידן בו זכויות נשים היו בגדר חלום, הציעה הכתובה רשת ביטחון כלכלית והיוותה מנגנון משפטי פורץ דרך, המעגן את זכויות האישה.
יש לה תוקף הלכתי ומשפטי כאחד, היא מפרטת את חובותיו של הבעל כלפי רעייתו – לדאוג לפרנסתה, לכלכלתה ולצרכיה הבסיסיים. ולא פחות חשוב, נקובים בה שני סכומי כסף. האחד מוגדר מראש והאחר סכום משתנה. את שניהם מתחייב הבעל לשלם במקרה של גירושין או פטירה. סכום זה אינו סנטימנטלי, אלא נועד לאפשר לאישה להתחיל פרק חדש בחייה עם בסיס כלכלי יציב יותר.
אי אפשר שלא להעריך את הרעיון הזה, שהתחייבות בין בני זוג איננה רק רגשית אלא גם מוסרית וחוזית. לא כדי להרתיע, אלא כדי להגן. בעיקר כשמשהו משתבש.
במציאות הישראלית בה בתי הדין משמשים כערכאה שיפוטית, הכתובה איננה רק עניין הלכתי. היא משמשת ככלי משפטי לכל דבר ובנסיבות מסוימות, בתי הדין יכולים לחייב בעל לשלם לאישה את כתובתה. אם עמדת תחת החופה וזרקת לחלל האוויר סכומים מרשימים, דע כי בבוא היום אתה עלול להיות מחויב בהם.
נכון, לא בכל תיק גירושין הבעל מחויב בתשלום כתובה, למען האמת ברוב המקרים הוא יהיה פטור ממנה. העיתים השתנו, נשים יוצאות לעבוד, הן בעלות ממון, חלוקת הרכוש לפי חוק יחסי ממון, מבטיחה לשני בני הזוג חלק שווה בנכסים, במקרה של פטירה האישה יורשת את חלקה ובבית הדין לרוב אין "כפל מבצעים" ובכל זאת, אם בית הדין יראה בך האשם העיקרי לפירוק המשפחה, אל תופתע אם תידרש לשלם.
גבר, אל תגיד לא ידעתי. במאה ה-21 אין הצדקה להתחייב לסכומי עתק בכתובה. לו היה תלוי בי הדבר הייתי מציעה לבטל את הכתובה. למרות שלעיתים הכתובה מביאה צדק לאישה פרטית, כרעיון מערכתי יש בה כיום חוסר שוויון. הכתובה כנראה לא הולכת לשום מקום, אבל ניהול האירוע נמצא בידיים שלנו. אתה חותם על כתובה? תתחייב לסכום סמלי. 922 שקלים למשל, זה בגימטרייה סגולה לשלום בית.
פנינה עומר היא מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת "אור תורה סטון", המסייע לשחרור נשים עגונות ומסורבות גט.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו