"מייצרים שיח של שנאה כלפי היהדות": מרצ דורשת מחולדאי אכיפה מוגברת נגד דוכני תפילין

ראש עיריית תל אביב חתם על הסכם עם המפלגה בעיר - העירייה לא תאפשר כפייה דתית או אפליה של מגזרים • חולדאי: "נמשיך לפעול לקואליציה רחבה אליה מוזמן כל מי שמסכים עם העקרונות הליברליים" • אבי מעוז: "ממשיך לרמוס את ערכי היהדות" • עיריית תל אביב-יפו: "הסתייגות היחידה היא שהדוכנים ימוקמו במרחק של 100 מטר לפחות ממוסדות חינוכיים"

דוכן תפילין מול עיריית תל אביב. צילום: יהשוע יוסף

הקדנציה החדשה של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נפתחת בסערה ישנה, כאשר אתמול (שלישי) לפי דיווחי העיתונאי עמית סגל נחתם הסכם קואליציוני בין עיריית תל אביב למפלגת מרצ הכולל  את הסעיפים הבאים: העירייה לא תאפשר כפייה דתית, הדרה או הפרדה של נשים או ציבור כלשהו או כל גילוי של גזענות במרחב הציבורי, ובכלל זאת העירייה תמנע מלתמוך או לתקצב גופים הקוראים לגזענות או אפליה של מגזרים וזאת לצד החמרת האכיפה על דוכני הנחת תפילין מחוץ לבתי ספר, כולל מתן קנסות.

פעילי "כולנו העיר" מתבצרים מול לשכת ראש העיר ת"א רון חולדאי ובדרישה שיתחייב לא לכלול את רשימת "עוצמה יהודית-הליכוד" בקואליציה, אם ייבחר //דניאל ואנה

לאחר ההסכם אמר חולדאי כי הוא רואה בכך בסיס חשוב לקואליציה העירונית שתאפשר להגעה להישגים לטובת העיר והתושבים. "כולנו מאוחדים במשימה לשמור על תל אביב כתל אביב, על ערכיה ועל השירות הניתן בה לכל אזרח ומבקר. נמשיך לפעול להקמת קואליציה רחבה ככל האפשר, בה מוזמן לקחת חלק כל מי שמסכים עם העקרונות הליברליים של תל אביב-יפו, ואשר בה יינתן מקום לכל סיעות המועצה, המייצגות את מגוון התושבים והתושבות של העיר".

הדיווח של סגל עורר כצפוי גל של תגובות ברשת, כשלא במפתיע זכה למתקפה מצד גורמים בצד הימני במפה הפוליטית.

‏"אירועי יום הכיפורים שבהם לא אפשרו ליהודים להתפלל ברחובות תל אביב ומלחמת שמחת תורה לא מפריעות לרון חולדאי ולחבריו לקואליציה בעיריית תל אביב להמשיך ולרמוס את ערכי היהדות וקדושת התורה", צייץ בזעם יושב ראש מפלגת נעם אבי מעוז.

"הם ממשיכים לייצר שיח של פחד ושנאה כלפי היהדות שהיא שורש הזכות שלנו להתקיים כעם יהודי בארצנו. כאילו לא למדנו כלום, אבל עם ישראל חכם ומכיר במחויבות לשמירה על הזהות והמסורת כדי להמשיך ולהתקיים בארצנו בביטחון ובחופשיות", המשיך וכתב ולבסוף הבטיח: "מפלגת נעם בראשותי תפעל בכל כוחה כדי לשמור על הזהות היהודית לאומית גם בתל אביב ולא תאפשר אכיפה סלקטיבית של חוקי עזר עירוניים".

"נמשיך לפעול להקמת קואליציה רחבה ככל האפשר" חולדאי, צילום: גדעון מרוקביץ'

מי שעוד זעמה על תוכן ההסכם היא מנחת הטלוויזיה קורין גדעון המכירה היטב את שני העולמות, החרדי והחילוני, כמי שגדלה בבית חילוני ונשואה לחילי סורצקין שגדל בבית חרדי. "בורות", כתבה באותיות גדולות ובולטות בתחתית הסטורי ששיתפה עם 399 אלף עוקביה באינסטגרם בהמשך לדיווח החדשותי. "חילונים שמפחדים שהילדים שלהם יחשפו להנחת תפילין ויחזרו בתשובה הם בדיוק אבל בדיוק כמו חרדים שמפחדים שהילדים שלהם יתגייסו ויעזבו את הדת".

זו אינה הפעם הראשונה שקורין נדרשת לסוגיית הנחת התפילין מחוץ לבתי הספר והמתח שהיא מייצרת. ב-2020 עת יצאה הנחייה דומה מטעם העירייה שאסרה על הצבת דוכנים ליהדות והנחת תפילין מחוץ לבתי הספר, שיתפה את מאות אלפי עוקביה בזעם שעוררה בה ההחלטה.

"קיבלתי עצבים והייתי חייבת לפרוק", אמרה גדעון בסרטון שפרסמה אז בחשבון האינסטגרם שלה. "אני שומעת את סגן ראש עיריית תל אביב שמדבר על זה שהם אוסרים על דוכנים לעמוד מחוץ לבתי ספר.  עכשיו איזה דוכנים?! דוכני תפילין של חסידות חב"ד הנפלאה שעוסקת באהבת ישראל והם לא מוכנים שהם יעמדו עם התפילין שלהם". לדבריה רצוי שילדים יחשפו לתכנים יהודים: "מה יקרה לילדים? מה רע בזה שהם יחשפו לתכנים האלה. אני לא מבינה"

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "עיריית תל אביב-יפו איננה אוסרת על הנחת דוכני תפילין אלא להפך - מתירה את פעילותם ברחבי העיר, כאשר ההסתייגות היחידה שנקבעה באופן גורף ביחס לכל דוכן מכל סוג שהוא, היא כי הדוכנים ימוקמו במרחק של 100 מטר לפחות ממוסדות חינוכיים; זאת על מנת לאפשר לילדי העיר מרחב בטוח ונקי".

מטעם מרצ, חוזה חדש והירוק במרכז נמסר: ״גאים על כניסתנו לקואליציה כשותפים בכירים לאור תמיכת הבוחרים וההישג בבחירות. הבטחנו שנהיה הצוואר שינווט את הראש של העירייה ואנו שמחים שהצלחנו להכתיב את הטון לקואליציה המתהווה ולהבטיח שהעיר תשאר ליברלית וגם פלורליסטית.

אנחנו מגיעים למועצה במטרה לשרת את התושבים ולמען עיר שטוב נעים ובריא לחיות בה בחופשיות. כל אדם באשר הוא ובאמונתו יחיה והעיקר ללא כפיה במרחב הציבורי או מיסיונריות בקירבת מוסדות החינוך. ההסכם שחתמנו אתמול עם סיעת תל אביב 1 וראש העיר, מבטיח שתל אביב-יפו תישאר מעוז הליברליות- מגדלור של חופש בישראל.

הבאנו התחייבויות והישגים רבים לציבור הליברלי. אנחנו מבטיחים לשמור על תל אביב יפו ולחזק את אופייה הליברלי והשיוויוני וקוראים לכל יתר הסיעות הליברליות להצטרף לקואליציה שהתחייבה שתשמור על העיר העברית הראשונה כמגדלור לחופש ולזכויות אדם לישראל כולה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר