יום האישה הבינלאומי הוא הזמן לקרוא להעצמת הקול הנשי במרחב הדתי

כפי שקוראים במגילה על האומץ שהפגינה אסתר המלכה, וכפי שנשים בנו את המשכן, כך נשים צריכות להיות חלוצות גם היום - בחזית ובעורף

"נשים יעלו לתורה ותיקראנה בה". צילום: נעמה שטרן

רגע לפני פורים - החג שבו אסתר המלכה מפגינה מנהיגות ואומץ - ויום האישה הבינלאומי אנחנו מבקשות השבת להעצים את קולן של נשים גם במרחב הדתי - כשהן עולות וקוראות בתורה בבית הכנסת. כפי שבפרשת ויקהל מסופר על נשים וגברים הבונים יחד את המשכן במדבר ובתקופה שבה נשים חלוצות מובילות בחזית ובעורף. 

מיכל הרצוג: "המלחמה חשפה אותנו למופעים של גבורה נשית מפעימה" // צילום: משה בן שמחון, שמואל בוכריס

בכל פעם שאני עולה לתורה אני מתרגשת. מאוד. זהו מעמד במלא מובן המילה. אני דואגת שמא אעשה טעות, דואגת שאשכח מה שחשוב, חוששת להתבלבל. אני אוחזת בעץ החיים – כפי שמכונים מוטות העץ עליהם מגולגל הקלף שעליו כתובה התורה, מציצה בברכות – אותן ברכות שלמרות שאני יודעת אותן בעל פה אני לא לוקחת שום סיכון ומעיינת בהם מחדש – עיני על פי רוב נעצמות, אני אוחזת בעץ החיים בחוזקה ואומרת את ברכות העלייה לתורה.

בדבריו, מסביר הרב סולובייצ'יק ז"ל את המתח וההתרגשות שאוחזים בי במעמד הזה של קריאת התורה, ואומר כך: "קריאת התורה בציבור באה לא רק לשם לימוד, כי אם גם לשם סידור פגישה עם האלוקים, כמו שאירע לאבותינו בסיני. כל קריאה וקריאה היא מתן תורה חדש, החייאת העמידה הפלאית בתחתית ההר הבוער באש". (ובקשתם משם, איש ההלכה עמוד 226)

למעשה, מסביר הרב סולוביצ'יק, שיש בקריאת התורה בציבור שני דברים המתרחשים בד בבד. ראשית יש לפנינו שיחזור של רגע מתן תורה, "כל קריאה וקריאה היא מתן תורה חדש". אנחנו נמצאים לרגע קט באותו מעמד נורא ופילאי בהר סיני. כשאני עולה לתורה, אומר הרב סולוביצ׳ק, למעשה זה כאילו אני נוכחת במעמד הר סיני, זה רגע קבלת התורה מחדש, חידוש הברית עם הקב״ה. בנוסף, ומתוך שכך, מתרחש בעלייה לתורה מפגש, מפגש בין אלוקים לאדם. כמו שעולה מפתיחת הדברים: קריאת התורה בציבור מטרתה "סידור פגישה עם האלוקים".

נשים בפעולה בעזה, צילום: דובר צה"ל

בשבוע שבו כאמור מציין העולם את יום האישה, אני מבקשת שתצטרפנה נשים גם בעלייה לבימה, כלומר גם במרחב הדתי. אנו בתקופה קשה אך גם מבהירה: נשים אמיצות לחמו ולוחמות בחזית המלחמה, הגנו על יישובים שלמים, והצילו חיים, נשים נבחרו לפני שבוע לתפקידי הנהגה ברשויות המקומיות. כל אלו מראים לנו שראוי לה לחברה שיש בה לנשים מקום וקול גם בפוליטיקה, גם בהובלה, גם בחזיתות השונות.

כך גם בעולם הדתי, אנו חיים בדור שזוכה שיותר ויותר נשים תיקחנה על עצמן תפקידי הנהגה, השמעת קול והובלה בקהילות ובבית הכנסת. השבת, אנו קוראות בקול. קוראות את הפסוקים בהן מתוארת בניית המשכן "וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים, עַל-הַנָּשִׁים; כֹּל נְדִיב לֵב" כולם יחד אנשים ונשים, כי רק יחד אפשר לבנות מרחב קודש. 

מכון הדר, המלווה למעלה מ-60 קהילות משתפות ושיוויוניות בכל הארץ מזמין את הציבור בשבת הקרובה להצטרף למעמד קריאת התורה בבתי כנסת בהן נשים יעלו לתורה ותיקראנה בה, אחרי מאמץ ולימוד, חלקן בפעם הראשונה בחייהן.

אשרינו שאנחנו חיים בדור שבו מפגש זה יכול להתרחב לקבוצות שלא תמיד היה להן גישה אליו. וכך השבת נציין בקהילות רבות "מתן תורה חדש" וקריאת תורה בציבור לשם "סידור פגישה עם האלוקים" גם עבור נשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר