בית כנסת בבלארוס מוצע למכירה בסכום התחלתי של 45 שקלים

כחלק מתנאי הרכישה ישנה התחייבות לשימור הערך ההיסטורי-תרבותי של המבנה • בעבר רכשה אותו סופרת ממינסק שנאלצה לוותר עליו בעקבות בעיות כספיות • נראה כי עד כה לא הצליחו הרשויות במינסק למצוא את המימון להצלת המבנה

בית הכנסת המוצע למכירה בבלארוס. צילום: מתוך וויקיפדיה

יש לכם 45 שקלים פנויים? בית הכנסת הזה יכול להיות שלכם: זה הסכום ההתחלתי שבו מוצע למכירה המבנה של בית הכנסת העתיק בסלונים שבבלארוס.

מדובר במבנה בארוקי, שהוקם ב-1642 והיה פעיל עד 1940 (להוציא תקופה שבה סבל מנזקי השריפה בשלהי המאה ה-19).

לפני שנים אחדות רכשה את המבנה אילונה קרבאייבה, סופרת ממינסק, שלשם כך מכרה את דירתה ב-2021. היא הקימה קרן לגיוס תרומות, אולם כבר ב-2022 ויתרה על המיזם. הסיבה: אחרי פתיחת המלחמה באוקראינה זרם התרומות מהבלארוסים פסק, ואילו מימון באמצעות ארגונים בינלאומיים הפך לבתי אפשרי עקב הסנקציות על הדיקטטורה של לוקשנקו.

בית הכנסת המוצע למכירה בבלארוס, צילום: ללא

בית הכנסת, ששטחו 673.3 מ"ר, חזר לבעלות של הרשות המקומית, ששוב מנסה למכור אותו - וכמובן להכניס סכום נאה. חלק מתנאי המכרז הוא התחייבות לשימור הערך ההיסטורי-תרבותי של המבנה בתוך חודש מהרכישה. למרבה הצער, המכרז מתיר את השימוש במבנה גם לטובת מסעדנות, מסחר או בידור. לפי האתר "זרקאלו" העצמאי, רק תיעוד לצורך הגשת מסמכים עלה לבעלים האחרונה כ-100 אלף דולר.

בתום מלחמת העולם השנייה, השתמשה ברית המועצות במבנה לצורך אחסון ומסחר – כמו מתקני דת רבים אחרים ברחבי המדינה. משנות התשעים הוא עומד ריק. עד כה נכשלו גם ניסיונות אחרים לשמר את המבנה בכסף פרטי.

החלק האירוני הוא שלבית הכנסת של סלונים יש סטטוס של אובייקט מורשת תרבותית של רפובליקת בלארוס, אולם נראה שעד היום לא מצאו הרשויות במינסק את המימון להצלת המבנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר